چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

اولویت نخست ستاد احیای دریاچه ارومیه جلوگیری از ریزگردها و ایجاد آرامش برای مردم است.

بر همين اساس، مهار كانون‌هاي ريزگرد و احياي آن با كشت گياهان، مالچ‌پاشي و تثبيت شن‌هاي روان داخل درياچه از برنامه‌هاي كوتاه‌مدتي است كه در دستور كار قرار گرفته است.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: درياچه اروميه در 2مرحله كوتاه و بلندمدت احيا مي‌شود كه مرحله اول به‌صورت عملي از 3‌ماه پيش شروع شده و هدف از آن حفظ وضعيت موجود آب درياچه اروميه است. تا پايان تيرماه امسال هم زرينه‌رود به سيمينه رود وصل خواهد شد و رودخانه آجي‌چاي واقع در شهرستان تبريز نيز به پيكره اصلي متصل مي‌شود.

عيسي كلانتري افزود: هدف اصلي ستاد حفظ وضعيت موجود درياچه تا 2سال آينده است كه اگر اين اتفاق بيفتد با اتصال رودخانه‌ها و كاهش آب مصرفي كشاورزي هر سال 8درصد و تا پايان 5سال آينده 40درصد درياچه اروميه به وضعيت اكولوژيك باز خواهد گشت. وي با بيان اينكه آب اضافي از كشاورزان خريداري خواهد شد، گفت: سعي مي‌شود ضمن پرداخت خسارت به كشاورزان با استفاده از روش‌هاي جديد آبياري كاهش توليد نداشته باشيم. كلانتري از اختصاص 21هزار ميليارد ريال اعتبار به‌منظور احياي درياچه اروميه در سال‌جاري خبر داد و خاطرنشان كرد: تا‌كنون 180ميليون مترمكعب آب به درياچه اروميه تزريق شده است.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه با بيان اينكه در 3‌ماه آخر سال گذشته 4هزار و 130ميليارد ريال براي احياي درياچه اروميه اعتبار اختصاص داده شد، گفت: دستگاه‌هاي اجرايي بايد امسال آستين بالا بزنند و سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و جهادكشاورزي 90درصد كارها را برعهده دارند.

وي تأكيد كرد: دولت يازدهم روي قول‌هاي خود درباره احياي درياچه اروميه ايستاده و امروز اعلام مي‌كنيم با اجرايي‌كردن راهكارهاي 26گانه ملي در سال آبي1403 درياچه اروميه را به سطح اكولوژيك رسانده و با تزريق 15ميليارد مترمكعب آب به درياچه، وسعت آن را به 4هزارو300 كيلومترمربع مي‌رسانيم تا مردم از تهديد طوفان‌هاي نمكي راحت شوند. به گفته وي، اين درياچه هم‌اكنون 2هزارو700كيلومترمربع وسعت دارد و حداقل بايد 9‌ماه از سال را پرآب باشد تا شكل اوليه خود را حفظ كند.

  • انتقال آب خزر به اروميه علمي نيست

دبير ستاد احياي درياچه اروميه طرح انتقال آب از درياي خزر به درياچه اروميه را به لحاظ علمي غيرممكن دانست و گفت: 90درصد آب مورد نياز براي احياي درياچه اروميه از استان آذربايجان غربي و بقيه از استان آذربايجان شرقي تأمين خواهد شد.

کد خبر 294247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha