سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واگذاری ۱۸ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ۴۳نفر را فاجعه‌بار خواند و گفت: باید این اشخاص هرچه سریع‌تر شناسایی شوند، در عین حال سازمان بورس اعلام کرد موضوع را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد.

نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم تأكيد كرد مجلس از كنار اين موضوع به‌راحتي عبور نخواهد كرد.به‌گزارش همشهري، ديروز مويد حسيني‌صدر، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اطلاعات جديدي از فروش تعداد زيادي از سهام يك شركت بورسي به‌صورت غيرقانوني به 43نفر افراد خاص در عرضه اوليه سهام اين شركت خبرداد و در عين حال ابعاد تازه‌تري از ماجراي كد‌هاي خاص را در بورس فاش كرد.

عرضه اوليه سهام پتروشيمي مبين كه هفته گذشته در بورس انجام شد جنجال‌هاي زيادي ايجاد كرده است. براساس اطلاعات موجود به دليل معاملات انجام شده از سوي يك شركت كارگزاري بخش زيادي از سهام پتروشيمي مبين به افراد خاصي تخصيص داده شد. اما بورس تهران اين موضوع را ناشي از مشكل هسته معاملات مي‌داند اين در حالي است كه مسئولان بورس چند‌ماه پيش در گفت‌وگو با همشهري كه از آنها پرسيده بوديم آيا هسته معاملات داراي نقص است آن‌را شديدا تكذيب كرده بودند.

اكنون پرسش فعالان بازار اين است كه اگر اختصاص تعداد زيادي از سهام به افراد معدود ناشي از اختلال در هسته معاملات بوده است چرا اولا در گذشته اين موضوع شديدا تكذيب شده بود و دوما چرا در گذشته و در عرضه‌هاي قبلي چنين مشكلاتي رخ نداده بود. از ابتداي سال‌جاري تاكنون تقريبا تمام عرضه‌هاي اوليه در بورس به روش‌هاي مختلف با مشكل مواجه شده است.

مشكلات پيش آمده در ماجراي واگذاري سهام پتروشيمي مبين سازمان بورس را مجبور كرد بخشي از معاملات سهام اين شركت را باطل اعلام كند.به موازات اوج گرفتن جنجال‌ها برسر واگذاري سهام پتروشيمي مبين ظرف چند روز گذشته برخي سهامداران مدعي وجود تعداد گسترده‌اي از كد‌هاي خاص در بازار سهام شده‌اند و در اين زمينه به مجلس نامه نوشته‌اند. آنها مدعي‌اند عده‌اي افراد خاص (با كد‌هاي سهامداري خاص) كه مشخص نيست چه رابطه‌هايي دارند به اطلاعات نهاني در بورس دسترسي دارند و از اين طريق سود‌هاي ميلياردي در بازار سرمايه به‌دست مي‌آورند. به‌زعم اين افراد اين كد‌هاي خاص داراي خط و ربط‌هاي سياسي هستند.

  • سازمان بورس با متخلفان برخورد خواهد كرد

براي اينكه از جزئيات اين موضوع و همچنين اطلاعات ارائه شده در مورد بروز تخلف در واگذاري سهام پتروشيمي مبين مطلع شويم سراغ حسن اميري، معاون نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس رفتيم و از او پرسيديم آيا اين موضوع صحت دارد؟ او توضيح داد: سازمان بورس اين موضوع را بررسي خواهد كرد تا مشخص شود كه تخلفي انجام شده است يا خير.

از او پرسيديم اگر محرز شود كه در اين‌باره تخلفي انجام شده است سازمان بورس چه واكنشي انجام خواهد داد، او گفت: اگر پس از بررسي‌ها مشخص شود كه تخلفي به لحاظ قانوني انجام شده است سازمان بورس به‌طور قطع با متخلفان برخورد قانوني خواهد كرد. او توضيحي درباره اينكه به اين موضوع چه زماني رسيدگي خواهد شد، ارائه نكرد.

  • مجلس از كنار اين موضوع به‌راحتي عبور نمي‌كند

در همين حال محمدرضا پورابراهيمي، نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با همشهري در واكنش به اينكه برخي افراد با دارابودن كد‌هاي خاص از امتياز‌هاي ويژه در بورس برخوردار‌ند و در عين حال به اطلاعات نهاني هم دسترسي دارند، گفت: بررسي اين موضوع براي مجلس اهميت ويژه‌اي دارد براي همين ما از رئيس سازمان بورس دعوت خواهيم كرد كه با حضور در كميسيون اقتصادي مجلس در اين‌باره توضيح دهد.

او افزود: اگر اثبات شود كه كد‌هاي خاص در بورس حضور دارند كه اين افراد خاص به‌دليل ارتباط‌هايي كه با برخي جريانات و گروه‌ها دارند مي‌توانند به اطلاعات نهاني دسترسي داشته باشند يا امتياز ويژه‌اي داشته باشند مجلس به‌شدت با اين موضوع برخورد خواهد كرد. او تأكيد كرد: مجلس از كنار اين موضوع به‌راحتي عبور نمي‌كند چرا كه اگر مشخص شود عده‌اي از اطلاعات نهاني استفاده مي‌كنند شاكله بازار سرمايه دچار ضربه بزرگي خواهد شد بنابراين نبايد اينطور باشد كه ضوابط و مقررات بورس رعايت نشود. پورابراهيمي خاطرنشان كرد:

ما از رئيس سازمان بورس خواهيم خواست تا موضوع عرضه‌هاي اوليه به‌ويژه موضوع پتروشيمي مبين را مورد بررسي قرار دهد. نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از سهامداران حقيقي كه اطلاعات مستند و موثقي درباره تخلفات در بورس دارند خواست به‌صورت مكتوب و آنگونه كه قابل استناد و كارشناسي باشد اطلاعات خود ارائه كنند. متخلفان هرچه سريع‌تر شناسايي شوند

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس، واگذاري 18ميليون سهم پتروشيمي مبين به 43نفر را فاجعه‌بار خواند و گفت: بايد اين اشخاص هرچه سريع‌تر شناسايي شوند. مويد حسيني صدر در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، گفت: براساس گزارش‌هاي دريافتي، نحوه واگذاري سهام «شركت پتروشيمي مبين» طي روزهاي گذشته ناصحيح بوده و عده‌اي خاص شامل 43نفر توانستند بيش از حد مجاز و با قيمت پايين سهام خريداري كنند نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: درخواست ما از نهادهاي نظارتي، بررسي شيوه عرضه، شناسايي اين افراد و ارائه گزارشي درخصوص آن است.

عضوكميسيون صنايع و معادن مجلس وقوع چنين اتفاقاتي را فاجعه دانست و افزود: تخلف درخريد و فروش سهام، معامله را باطل مي‌كند و بايد با استفاده از ابزارهاي موجود، جلوي آن را گرفت. وي وقوع تخلفات اين چنين را منجر به بي‌اعتمادي مردم عنوان كرد و گفت: نبايد باعث بي‌اعتمادي مردم به بورس شد و مسئولان بايد اين موضوع را هرچه سريع‌تر پيگيري كنند، چراكه بي‌اعتمادي مردم به بازار سرمايه، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را به اين بازار وارد مي‌كند.

او بيان كرد: تأكيد داريم كه نهادهاي نظــارتـي، اين موضوع را هــرچـه سـريـع‌تـر پيگيري و براي روشن شـــدن افكارعمومي گزارشي در اين خصوص منتشر كنند. در رابطه با معاملات روزگذشته پتروشيمي مبين، بيش از 18ميليون سهم توسط 43نفر خريداري شد كه به‌طورميانگين سهم هر كدام از آنها 400هزار سهم مي‌شود كه مديران و مسببان اين موضوع بايد بازخواست شوند.

کد خبر 294218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha