همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ابلاغ جدیدترین آیین‌نامه شیوه پذیرش دکتری، جزئیات تغییرات شیوه پذیرش و سنجش در دوره دکتری دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش مهر، دکتر ابراهیم خدایی گفت: برای ورود به دوره دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی، آیین‌نامه‌ای تدوین شده است که در واقع شیوه پذیرش و سنجش دانشجو در این مقطع مورد بازنگری قرار گرفت.

وی از ابلاغ این آیین‌نامه که برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ اجرایی می‌شود خبر داد و گفت: در این آیین‌نامه چند هدف و سیاست دیده شده است. اولین هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو است. پس از آن اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون‌هاست و دیگر اینکه به گروه‌های آموزشی اختیار داده شده است این موضوع نیز در جهت استقلال دانشگاه‌هاست. هدف دیگر نیز ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی آموزشی داوطلب است.

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اضافه کرد: هدف این است که آزمون دکتری بر اساس یکسری مواد امتحانی شامل آزمون عمومی و استعداد تحصیلی و آزمون تخصصی شامل دروس پایه و اصلی به تعداد بیش از دو بار برگزار شود. آزمون در سال اول آیین‌نامه یعنی سال ۹۵ دوبار برگزار خواهد شد.

  • اعتباربخشی به آزمون برای مدت چند سال

رئیس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اينكه نتیجه آزمون دو یا سه سال معتبر خواهد بود، گفت: با برگزاری آزمون دو بار در سال، هم آزمون تکرار می‌شود و هم داوطلبات بدون محدودیت می‌توانند شرکت کنند.

وی گفت: سه قسمت استعداد تحصیلی، آزمون زبان و دروس تخصصی در حد دروس پایه و اصلی رشته اصلی از جمله بخش‌هایی است که در آزمون مدنظر قرار دارد. البته رشته امتحانی بدون توجه به گرایش‌ها و شاخه‌های آن در نظر گرفته مي‌شود.

خدایی اظهار داشت: بر اساس شیوه‌نامه اجرایی، حدنصاب آزمون در دانشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. دانشگاه‌ها هم بر اساس اطلاعات آماری قاعدتا حدنصاب خود را اعلام می‌کنند.

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور درباره جزئيات آزمون دكتري گفت: دانشگاه برای پذیرش اعلام عمومی می‌کند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می‌کند و دانشگاه‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ای که همزمان با آیین‌نامه سال گذشته ابلاغ شده است، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید سهمیه قانونی از جمله ایثاگران و استعداد درخشان را رعایت کند. پس از اینکه دانشگاه به فرد پذیرش می‌دهد، فرد ثبت‌نام موقت را انجام می‌دهد اما دانشگاه اسامی را برای تایید نهایی به سازمان سنجش ارسال می‌کند و سازمان سنجش بر اساس حد نصاب عمومی اعلام شده، نمره آن فرد و رعایت فرآیندهای قانونی، پذیرش را نهایی می‌کند. دانشگاه پذیرش را انجام می‌دهد اما در مهلت زمانی از ثبت‌نام تا بررسی مدارک، این کار از سوی سازمان سنجش انجام می‌گیرد.

کد خبر 294216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha