دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

شامگاه روز یکشنبه به وقت محلی در ایالت تگزاس آمریکا ۲ مرد مسلح در مقابل محل برگزاری مراسم پایانی یک مسابقه کاریکاتور که به آثار موهن به پیامبر اسلام(ص) اختصاص داشت، اقدام به تیراندازی به یک مأمور پلیس کردند اما دقایقی بعد در جریان درگیری با نیروهای ویژه پلیس، هردو فرد مسلح کشته شدند.

نیروهای ویژه پلیس دالاس محل برگزاری مراسم در منطقه گارلند را قبل از حمله تحت نظر داشتند.

دقايقي قبل از ساعت7، درحالي‌كه رفته رفته مراسم اهداي جايزه مسابقه كاريكاتور در ساختمان مركز كورتيس كالول در منطقه گارلند در حومه شهر دالاس به پايان مي‌رسيد و شركت‌كنندگان كه حدود 200نفر بودند قصد ترك سالن را داشتند، ناگهان صداي تيراندازي از بيرون ساختمان شنيده شد. لحظاتي بعد با هجوم نيروهاي ويژه پليس به سمت خودروي سياه‌رنگي كه مقابل ساختمان متوقف شده بود، هر دو فرد مهاجم كشته شدند.

  • افراط‌گرايي به‌نام آزادي بيان

برگزار‌كننده اين مسابقه كاريكاتور سازمان «دفاع از آزادي آمريكايي» است كه با كمپين «اسلامي شدن آمريكا را متوقف كنيد» هم فعاليت مي‌كند. اين سازمان در آمريكا به‌عنوان يك سازمان ضداسلامي شناخته مي‌شود. بلافاصله پس از واقعه تيراندازي، پاملا گلر، رئيس اين سازمان، درحالي‌كه هنوز داخل ساختمان حضور داشت در صفحه توييتر خود نوشت: «اين اقدام جنگ عليه آزادي بيان است». بسياري از منتقدان، برگزاري اين برنامه را كه از مدت‌ها قبل زمان و محل برگزاري آن مشخص شده بود اقدامي تحريك آميز تلقي كرده بودند. تعداد زيادي در توييتر در اعتراض به گلر نوشتند كه او در واقع سال‌ها براي رسيدن به چنين اتفاقي تلاش مي‌كرده است.

به گفته گلر، آنها به اين دليل مركز كورتيس كالول را براي برگزاري مراسم خود انتخاب كرده بودند كه 4‌ماه پيش، يعني در‌ماه ژانويه، كنفرانسي از سوي مسلمانان با موضوع مبارزه با اسلام هراسي در همين سالن برگزار شده بود. طبق گزارش روزنامه محلي دالاس نيوز، پيگيري‌هاي پاملا گلر براي اجاره اين مركز، اعتراض‌هاي زيادي را در گارلند و دالاس به‌دنبال داشته است.

گلر و سازمان او طي سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي براي ترويج اسلام هراسي در آمريكا كرده‌اند. گلر در شهرهاي بزرگ اين كشور مثل واشنگتن، نيويورك، شيكاگو و سن فرانسيسكو اقدام به تبليغات محيطي عليه اسلام كرده است. او طي‌ماه گذشته موفق شد رأي موافق دادگاهي در نيويورك را به‌دست آورد كه به او اجازه مي‌داد تبليغات خود عليه اسلام را روي اتوبوس‌هاي عمومي در اين شهر به نمايش بگذارد. در اين تبليغات كه اعتراض‌هاي زيادي را هم به‌دنبال داشت، مسلمانان در حال كشتار يهوديان نشان داده شده‌اند.

  • تكرار توهين به مقدسات مسلمانان

سخنران اصلي اين مراسم گرت ويلدرز، يكي از نمايندگان مجلس در هلند بود كه او هم به‌خاطر سخنان و اقداماتش جزء چهره‌هاي تندرو ضد‌اسلام شناخته مي‌شود. به نوشته دالاس نيوز، ويلدرز در بخشي از سخنراني‌اش در اين مراسم گفت: «ما اينجا جمع شده‌ايم تا در مقابل اسلام بايستيم و از حق آزادي بيان دفاع كنيم.» ويلدرز در سال2008 با ساخت فيلمي با نام «فتنه» كه اعتراض‌هاي گسترده مسلمانان در كشورهاي مختلف را به‌دنبال داشت، اسلام را به‌عنوان تهديدي عليه جوامع غربي معرفي كرد.

اقدام اخير پاملا گلر، گرت ويلدرز و سازمان دفاع از آزادي آمريكايي در ادامه اتفاق‌هاي اخير فرانسه و دانمارك در توهين به مقدسات مسلمانان و عكس العمل شديد به آنها قرار مي‌گيرد. اوايل‌ماه ژانويه 2فرد مسلح در حمله به دفتر مجله شارلي ابدو در پاريس، 12 نفر را كشتند. اين مجله بارها كاريكاتورهاي موهن به پيامبر اسلام(ص) را منتشر كرده بود.‌ماه بعد نيز فرد مسلحي به يك كافه در شهر كپنهاگ دانمارك حمله كرد؛ محلي كه سخنراني «لارس ويلكس» كارتونيست سوئدي در جريان بود. ويلكس نيز طراح كاريكاتورهاي موهن به پيامبر اسلام(ص) است.

مسئولان سالن محل برگزاري مراسم اخير در شهر دالاس اعلام كردند اجراي برنامه‌اي ديگر با محتواي مشابه را لغو خواهند كرد، اما پاملا گلر پس از مراسم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد همچنان به فعاليت‌هاي ضداسلامي خود در آمريكا ادامه خواهد داد.

  • آتش افروز تگزاس

پاملا گلر (راست) كه روزنامه واشنگتن پست ديروز در گزارشي او را «آتش‌افروز» حادثه تگزاس معرفي كرده، اكنون يكي از معروف‌ترين چهره‌هاي ضداسلام در آمريكاست. به نوشته واشنگتن پست، گلر زن ثروتمندي است كه مي‌گويد هدفش مبارزه با اسلامي شدن آمريكاست. گلر در سال2009 به چهره معروفي تبديل شد؛ زماني كه رهبري كمپيني عليه ساخت يك مركز اسلامي در نزديكي محل سابق برج‌هاي دوقلوي تجارت جهاني را به‌دست گرفت. نام پاملا گلر بار ديگر پس از حادثه حمله به دفتر شارلي ابدو در رسانه‌ها ديده شد. او تصميم گرفت مسابقه كاريكاتوري با موضوع پيامبر اسلام(ص) ترتيب دهد. گلر جايزه‌اي 10هزار دلاري براي نفر اول اين مسابقه تعيين كرد.

کد خبر 294104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha