همشهری آنلاین: دولت‌های تاجیکستان و قرقیزستان ۹ تن از شهروندان یکدیگر را که در ارتباط با قاچاق ۱۸۰ کیلوگرم فلز ارزشمند جیوه بازداشت کرده بودند، آزاد ساختند تا جنجال ایجادشده بر سر این پرونده فروکش کند.

جنجال جیوه میان تاجیکستان و قرقیزستان پایان یافت

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، بازداشت شدگان شامل سه افسر پلیس آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان، چهار شهروند این کشور و دو تبعه قرقیزستان بودند که چندی پیش به اتهام شرکت درخرید و فروش 180 کیلو جیوه سرخ از قرقیزستان به تاجیکستان از سوی نیروهای مرزبانی دو کشور بازداشت شده بودند.

سایت اکی پرس قرقیزستان امروز نوشت: در پی گفتگوهای دو جانبه مقامات مرزبانی دو کشور درگذرگاه موسوم به ' قزل بیل' در مرز مشترک شهرستانهای اسفره و باتکند، همه بازداشت شدگان آزاد و 180 کیلو جیوه سرخ نیز به طرف قرقیزی تحویل داده شده است.

بر اساس این گزارش، مقامهای کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرده اند که طرف تاجیک برای جبران خسارات وارده به ساکنان روستای قرقیزی قره باغ 40 هزار سامانی نیز پرداخت کرده است، اما مقامهای تاجیکستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

سرهنگ خوشنود رحمت الله اف سخنگوی آژانس دولتی مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان با تایید خبر آزادی شهروندان بازداشت شده دو کشور گفت: تمامی مطالب مربوط به پرونده قاچاق 180 کیلو جیوه سرخ و مشارکت شهروندان قرقیزی در این موضوع در اختیار کمیته امنیت ملی قرقیزستان قرار گرفته است.

وی در گفت وگو با رسانه های محلی تصریح کرد که تصمیم برای واگذاری محتوای پرونده به قرقیزستان بعد از مذاکرات بین دو طرف اتخاذ شده است.

خبرگزاری «ترمش» قرقیزستان هم روز یکشنبه از رهایی هفت شهروند بازداشت شده تاجیکستان خبر داد و گفت که تاجیکستان رسیدگی به پرونده حمل 180 کیلوگرم فلز قیمتی سیماب (جیوه) را به قرقیزستان واگذار کرده است.

ماجرای قاچاق 180 کیلوگرم از قرقیزستان به تاجیکستان روز پنجشنبه گذشته - دهم اردیبهشت - فاش شد و با بازداشت 9 تن از شهروندان دو طرف در این ماجرا، به یک موضوع جنجالی میان این دو کشور همسایه در آسیای میانه تبدیل گشت.

در ابتدا، مقامات قرقیزستان شهروندان تاجیکستان را به سرقت جیوه و به اسارت گرفتن دو ساکن روستای قره باغ استان قرقیزی باتکند هم مرز با استان تاجیکی اسفره متهم کردند. آنها مدعی شدند: شهروندان تاجیکستان به صورت غیرقانونی به محدوده قره باغ وارد شده و این دو شهروند قرقیز را با خود برده اند.

در همین راستا، ساکنان روستای قره باغ سه روز پیش با برگزاری یک تجمع، از مقامات استان باتکند خواستند که دو هم ولایتی آنها را از دست مقامات تاجیکستان آزاد کنند.

در همان زمان، «گلمره باربی اف» نماینده رسمی خدمات مرزبانی قرقیزستان به خبرگزاری ' اینترفاکس ' روسیه گفت که قرقیزستان، هفت شهروند تاجیکستان از جمله سه مامور آژانس مبارزه با مواد مخدر این کشور را همراه با سه قرقیز در ارتباط با قاچاق 180 کیلو سیماب (جیوه) بازداشت کرده است.

این مقام مرزبانی قرقیزستان ادعا کرد که شهروندان و ماموران تاجیک پس از عبور غیرقانونی از مرزهای قرقیزستان، در درون این کشور دستگیر شده اند.

با آزادی شهروندان دو طرف، اکنون به نظر می رسد که این غائله پایان یافته است.

در تابستان سال 2012 نیز ماجرای مشابهی بر سر قاچاق جیوه سرخ از قرقیزستان به تاجیکستان بروز کرده بود که موجب بازداشت تعدادی از شهروندان دو کشور شد ولی مقامهای استانهای سغد و بادکند، موضوع را حل کردند.

تاجیکستان و قرقیزستان دارای 970 کیلومترمرز مشترک هستند که در مدت دو دهه از مذاکرات این دو کشور بر سر علامت گذاری مرزهای مشترک تنها برسر 50 درصد از این مناطق توافق شده است.

ظرف چند ماه اخیر وضعیت در مرزهای میان تاجیکستان و قرقیزستان آرام بود و مقامات دو کشور در این مدت در چندین دور گفت و گو شیوه تعیین و علامتگذاری مرز و احداث راه و پل های نو برای آسان کردن عبور و مرور شهروندان خود را بررسی کرده اند.

با این حال، اکنون از 976 کیلومتر مرز میان تاجیکستان و قرقیزستان 519 کیلومتر علامتگذاری و مشخص شده و دو طرف قرار است 457 کیلومتر باقی مانده را مشخص کنند.

قرقیزستان طرفدار سرعت بخشیدن به حل مساله است اما طرف تاجیکستان می گوید مسئله مرز دولتی باید با جدیت تمام ولی قدم به قدم حل شود .

آخرین بار مشکل مرزی بین دو کشور در محله «بهار - آوچی» در قلعه ناحیه باباجان غفورف روی داده بود. پیش از آن نیز در مرز بین اسفره و بادکند چندین حادثه رخ داد که به مرگ شماری از شهروندان تاجیک منجر شد.

اختلافات و مرزبندی های داخلی و محلی بین دو جمهوری جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق از سده های 19 و 20 میلادی آغاز شده و بعد از گذشت 23 سال از استقلال این دو کشور هنوز لاینحل مانده و روابط تاجیکستان و قرقیزستان را دچار بحران کرده است.

آسیای مرکزی با داشتن مساحتی معادل سه میلیون و 994 هزار و 400 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 60 میلیون نفر و در اختیارداشتن منابع و ذخایر طبیعی جایگاه برجسته ای در جهان دارد.

کد خبر 294078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha