مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصاویر جدیدی که اولین نمونه سه بعدی از ستون‌های نمادین خلقت را خلق کرده‌اند نشان می‌دهند این ستون‌های باشکوه تنها سه میلیون سال دیگر برپا خواهند‌بود.

براساس گزارش MSNBC، تصاوير جديد از اين سازه‌هاي كيهاني ستاره‌هايي را در ميان اين ابرهاي گازي انگشت مانند نمايان مي‌سازند كه تا پيش از اين مشاهده نشده‌بودند. در اين تصاوير همچنين مي‌توان جهت‌گيري جديد اين ستون‌ها را در فضا مشاهده كرد.

ستون‌های خلقت

ستون‌هاي خلقت در سال 1995، زماني كه تلسكوپ هابل از آنها عكسبرداري كرد به شهرتي جهاني دست يافتند. در سال 2014 هابل با استفاده از به‌روز‌رساني‌هاي  سخت‌افزاري خود جزئياتي واضح‌تر را از اين ستون‌ها به نمايش گذاشت.

اين برآمدگي‌هاي كيهاني از غبار و گازهاي كيهاني تشكيل شده‌اند، و بخشي از منطقه‌اي وسيع‌تر به نام سحابي عقاب هستند، منطقه‌اي بارور براي تولد ستارگان در فاصله هفت هزار سال نوري از زمين. زماني كه ستاره‌هاي جوان و داغ در ابرهاي كيهاني مشابه سحابي عقاب آغاز به متولد شدن مي‌كنند، بادهاي ستاره‌اي شديد و امواج قدرتمندي از تشعشعات آغاز به وزيدن مي‌كنند كه تمامي گازهاي اطراف ستارگان را پراكنده مي‌سازند.

توده‌هاي متراكم‌تر گاز و غبار‌هاي كيهاني گاه مي‌توانند در برابر اين وزش‌هاي شديد تاب بياورند و در عين حال از گازهايي كه در پس آنها قرار گرفته در برابر وزش‌هاي كيهاني محافظت كنند. از اين رو است كه اخترشناسان معمولا در اين مناطق ستون‌هاي گازي متعددي مشاهده مي‌كنند كه گاه دم ناميده مي‌شوند، گاه خرطوم فيل و گاه ستون.

اكنون تصاوير جديد به دست آمده از كاوشگر MUSE متصل به تلسكوپ بزرگ شيلي نشان مي‌دهند اين ستون‌هاي عظيم به سمت زمين متمايل شده‌اند،‌اين به آن معني است كه بادهاي قدرتمند در نهايت توانايي ازپا درآوردن اين ستون‌هاي گازي متراكم را دارند. تصاوير MUSE به اخترشناسان كمك كرده‌اند تا سرعت تخريب ستون‌هاي خلقت را محاسبه كنند: اين ستون‌ها در هر يك ميليون سال 70 برابر جرم خورشيدي را از دست مي‌دهند.

جرم ستون‌هاي خلقت 200 برابر خورشيد محاسبه شده‌است، و درصورتي كه روند تخريب كنوني ادامه داشته باشد، اين انگشت‌هاي گازي تقريبا سه ميليون سال آينده ديگر وجود نخواهند‌داشت.

کد خبر 294067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha