دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

اواخر هفته گذشته روزنامه گاردین در گزارشی از تعلیق یکی از نیروهای باسابقه سازمان ملل در ژنو به‌دلیل افشای اطلاعات محرمانه درون سازمانی مبنی بر سوءاستفاده جنسی نیروهای صلح‌بان فرانسوی از کودکان در جمهوری آفریقای مرکزی خبر داد.

نیروی نظامی

طبق اين گزارش، آندرس كمپس پس از اينكه اراده‌اي در مقام‌هاي سازمان ملل در پيگيري اين موضوع نديد، اطلاعات و اسناد موجود را در اختيار مقام‌هاي دولت فرانسه قرار داده و به همين دليل از سوي سازمان ملل از كار معلق شده است. كمپس سابقه 30سال فعاليت در پست‌هاي مختلف عملياتي سازمان ملل را دارد. براساس اسناد ارائه شده، نيروهاي فرانسوي كه در قالب نيروهاي بين‌المللي حافظ صلح در جمهوري آفريقاي مركزي حضور دارند، حداقل از 10كودك آواره اين كشور كه كوچك‌ترين آنها 9سال داشته، سوءاستفاده جنسي كرده‌اند.

گزارش محرمانه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در مورد سوءاستفاده نيروهاي فرانسوي از كودكان در ميان اسنادي است كه به‌دست گاردين رسيده است. بر اين اساس، اتفاق مذكور در اواخر‌2013 و اوايل‌2014 رخ داده، يعني زماني كه ماموريت سازمان ملل در قالب نيروهاي حافظ صلح مينوسكا (MINUSCA) به تازگي آغاز شده بود.

اطلاعات افشا شده به تجاوز تعدادي از نيروهاي نظامي فرانسوي به كودكان و نوجوانان پسر گرسنه در يكي از كمپ‌هاي آوارگان در نزديكي فرودگاه ام‌پوكو در بانگي، پايتخت جمهوري آفريقاي مركزي، اشاره دارد. براساس اين اسناد، طي ماه‌هاي مي‌ و ژوئن سال گذشته (ارديبهشت و خرداد) نمايندگاني از كميسيون حقوق بشر سازمان ملل و يونيسف با اين قربانيان مصاحبه كرده‌اند. اين كودكان عنوان كرده‌اند كه در برابر پول و غذا از آنها سوءاستفاده شده است. با وجود اينكه اين اطلاعات و اطلاعات تكميلي ديگر طي تابستان سال گذشته در اختيار مقام‌هاي سازمان ملل قرار گرفته بود اما آنها تاكنون اقدامي در اين رابطه انجام نداده‌اند.

پس از انتشار گزارش گاردين، مسئولان وزارت دفاع فرانسه در بيانيه‌اي اعلام كردند كه تحقيقات در اين زمينه از سال گذشته آغاز شده و رئيس‌جمهور اين كشور، فرانسوا اولاند، اعلام كرد درصورت اثبات اين مسئله، سربازان خاطي به اشد مجازات خواهند رسيد.

  • تكرار جنايت

اما آيا پيش از اين با اتفاق‌هايي از اين دست برخورد شده است؟ طي سال‌هاي گذشته مقام‌هاي دولتي و سازمان‌هاي بين‌المللي در چنين اتفاق‌هايي بارها قول داده‌اند با كساني كه از مردم بي‌دفاع سوءاستفاده مي‌كنند، برخورد كنند. اين در حالي است كه اساسا اين نيروها براي حفاظت از افراد در معرض آسيب به مناطق بحران زده اعزام مي‌شوند.

در سال‌2005 نماينده اردن در سازمان ملل طي گزارشي نسبت به گسترش سوءاستفاده جنسي نيروهاي حافظ صلح اين سازمان در كشورهاي مختلف هشدار داد. سازمان ملل قول داد با اين مسئله برخورد فوري كند اما اكنون با گذشت 10سال، اين مسئله همچنان به‌طور گسترده در بسياري از نقاط جهان رخ مي‌دهد.

  • سابقه سوءاستفاده نيروهاي حافظ صلح در ديگر نقاط جهان

در حال حاضر 16ماموريت صلح‌باني فعال از سوي سازمان ملل در نقاط مختلف جهان، از هاييتي گرفته تا لبنان، هند و كنگو، وجود دارد. پيش از اين در موارد ديگر نيز مسئله سوءاستفاده جنسي از آوارگان رخ‌داده كه در سطح رسانه‌ها به آنها پرداخته شده است:

بوسني و كوزوو: اوايل سال‌2000، گروه‌هاي حقوق بشري اعلام كردند نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل و ناتو در قاچاق زنان از اروپاي شرقي فعاليت داشته‌اند.

جمهوري دمكراتيك كنگو: نيروهاي حافظ صلح از دختران گرسنه بي‌سرپرست كه در اردوگاه‌هاي موقت ساكن شده بودند، در مقابل غذا سوءاستفاده جنسي مي‌كردند. ماموريت نيروهاي حافظ صلح در كنگو از سال‌1999 در اين كشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

هاييتي: نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل از سال‌1994 در هاييتي مستقر بوده‌اند. در سال2004 با هدف كنترل خشونت‌ها در اين كشور، تعداد بيشتري از اين نيروها اعزام شدند. در سال2011 ويدئويي منتشر شد كه سربازان اروگوئه‌اي را در حال تجاوز به يك دختر نوجوان نشان مي‌داد. همچنين در سال‌2012 يك دادگاه نظامي، 3صلح‌ بان پاكستاني را در سوءاستفاده جنسي از يك پسر 14ساله مجرم دانست.

ساحل عاج: در سال2008 بي‌بي‌سي گزارش داد دختري 13ساله به اين شبكه گفته كه 10نيروي حافظ صلح به او تجاوز كرده‌اند. در سال‌2009 نيز كمپين «كودكان را نجات دهيد» اعلام كرد در نمونه‌اي اتفاقي با 10نوجوان آواره در اين كشور مصاحبه كرده و متوجه شده 8نفر از آنها در قبال دريافت غذا مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفته‌اند.

گينه، ليبريا و سيرالئون: مصاحبه‌هاي انجام شده در اين كشورها نشان مي‌دهد، در مواردي نيروهاي حافظ صلح غذا، آب و دارو را پس از سوءاستفاده جنسي در اختيار مردم آواره قرار مي‌داده‌اند.

تيمور شرقي: گروه‌هاي حقوق بشري موارد مشابهي را در تيمور شرقي مطرح كرده‌اند. حداقل 20كودك به‌دليل ارتباط اين نيروها با زنان محلي در اين كشور به دنيا آمده‌اند كه در اكثر موارد باعث طرد مادران و كودكان از محل زندگي‌شان شده است.

 

کد خبر 293993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha