آزاده جعفریان: این روزها نگارخانه‌های مژده و شیرین میزبان ۲نمایشگاه هستند که از منظر بنیان‌های زیباشناختی، روایت‌هایی از حکمت شرقی را در قالب انتزاعی بازتاب می‌دهند.

هنر تجسمی

در نگارخانه مژده 6هنرمند بابلي آثارشان را ذيل عنوان «نداي آغاز» به تماشا گذاشته‌اند؛ ١٤ نقاشي از احمد نصراللهي، آليس ورشو، محمد اعظم‌زاده، جلال مشمولي، خليل سماعي جابلو و حميد فام جملگي تصاوير انتزاعي برآمده از اسطوره‌ها و جهان‌بيني شرقي را انعكاس مي‌دهند؛ آثاري كه در عين رهايي از فيگور، معناهايي هستي‌شناسانه به مخاطب القا مي‌كنند.

تقريبا همه آثار اين هنرمندان اهل استان شمالي در بوم‌هاي مربع، كنايه از زمين، نگاهي تجريدي به طبيعت و آيين‌هاي زندگي دارند و از حكمت سهروردي تا 7شهر عشق عطار در اين آثار مرور مي‌شود. از ديگر نكات جالب اين نمايشگاه سخن مدير نگارخانه مژده است كه وعده داده نمايشگاه نداي آغاز شروعي براي معرفي نخبگان هنري شهرستان‌هاي ايران در اين نگارخانه باشد. قطعا بايد اين ابتكار مهم را به فال نيك گرفت و آن را به هنرمندان فعال خارج از تهران تبريك گفت.

در نگارخانه شيرين، دانيال ملانوروزي نقاش ١٨ ساله كه مدتي پيش هم نمايشگاهي از آثار خود برپا كرده بود، در نمايشگاهي تازه جستارهايي تازه از زيبايي‌شناسي‌هاي ايراني اسلامي را در بوم‌هاي بسيار بزرگ به نمايش گذاشته كه در عين يك نقاشي چشم‌نواز، رد پاهاي خوشنويسي كلاسيك، قالي و فرش‌هاي سنتي، نقش‌واره‌هاي كاشي و تاق‌هاي معماري كهن نشانه‌هايي بارز دارند. رنگ‌هاي او و فرم‌هاي هندسي آثارش از هويتي مي‌گويند كه از پنجره هنر تجلي يافته‌اند.

توجه هنرمند جوان به جزئيات و دقت در ظرافت‌هاي نقاشانه از اصالت‌هاي ديرين هنري ايران مي‌آيد كه شايد در روزگار معاصر امروز چندان تأكيدي به آن نيست؛ حركت و ريتم 2عنصر شاخص نقاشي دانيال ملانوروزي هستند كه گاه آهنگي منظم و گاه مانند موسيقي دستگاهي ايران بداهه‌گرايي دارند. جالب اينجاست كه اين خطوط كه بسياري اوقات به هيجان آمده و كنشگرند، از طمانينه دروني اثر پيروي مي‌كنند كه اين هم يكي از اركان مفهومي هنر ايراني اسلامي است.

کد خبر 293880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha