پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمارها نشان می‌دهد، قیمت مسکن در اکثر کشورهای دنیا رو به افزایش است. بر اساس گزارش آماری که فدرال رزرو منتشر کرده‌است، در میان ۲۳ کشوری که به عنوان نمونه از میان کشورهای جهان برای سنجش قیمت مسکن انتخاب شده‌اند، ایرلند از نظر افزایش قیمت در صدر است. قیمت مسکن در این کشور طی یک سال گذشته بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته و این روند همچنان سیر صعودی دارد.

دنیای اقتصاد نوشت: سال گذشته اين كشور براي دومين سال پياپي شاهد افزايش قيمت مسكن بوده و اين اتفاقي جديد بعد از 5 سال ركود دراين بازار در اين كشور اروپايي به شمار مي‌آيد. طي آن 5 سال، قيمت مسكن در ايرلند تا 12 درصد كاهش يافته‌بود.

اكنون اما اين سير صعودي و شتاب افزايش قيمت آنقدر زياد بوده كه مقامات دولتي را به فكر تدابيري براي جلوگيري از حبابي شدن قيمت‌ها در بازار انداخته‌است. از جمله اين تدابير محدود كردن پرداخت وام در بازار براي كنترل افزايش قيمت‌ها است. با اعمال اين محدوديت‌ها، در نخستين ماه‌هاي سال 2015 اندكي از شتاب رشد قيمت‌ها كاسته شد اما همچنان اين سير صعودي ادامه دارد.

در نقاط ديگر دنيا هم قيمت مسكن رو به افزايش است. مثلا در انگليس، اين افزايش قيمت به طور متوسط 10 درصد بوده‌است. در آفريقاي جنوبي اين افزايش قيمت به 6/ 9 درصد رسيده و سوئد شاهد افزايش 6/ 8 درصدي قيمت مسكن در يك سال گذشته بوده‌است. هر سه اين كشورهايي كه نام برده شد، افزايش قيمتي دوبرابر متوسط افزايش قيمت مسكن در جهان داشته‌اند.

البته انگليس امسال نشانه هايي از كاهش شتاب قيمت مسكن را بروز داده كه اين، بعد از چند سال افزايش قيمت دورقمي در بازار مسكن، نشانه‌اي از كند شدن اين روند به شمار مي‌آيد. در گزارش آماري كه صندوق بين‌المللي پول منتشر كرده و كشورهاي بيشتري را در دنيا دربرمي‌گيرد، در خاورميانه و آسيا، قطر شاهد بيشترين افزايش قيمت است. از اين نظر، وضعيتي كه ايرلند در غرب و در اروپا دارد، قطر در خاورميانه دارد.

اما در سوي ديگر اين طيف كشورهايي هم هستند كه شاهد كاهش قيمت مسكن بوده‌اند. مثلا ايتاليا كه قيمت مسكن در آن در سال گذشته 4/ 3 درصد كاهش داشته‌است. اين بيشترين كاهش قيمت از نظر شاخص فدرال رزرو آمريكا است. اين كاهش قيمت را در اروپا به عنوان تخفيف يا حراج مسكن توصيف كرده‌اند. اين وضعيت در فرانسه و اسپانيا هم وجود داشته‌است. از اين نظر، اين كشورها در نقطه مقابل ايرلند يا انگليس قرار گرفتند.

ژاپن كه همچنان در تلاش برای فرار از ركود تورمي است كه بيش از يك دهه است اين كشور را گرفتار كرده، از نظر افزايش يا كاهش قيمت مسكن در لبه مرز قرار گرفته است. قيمت مسكن در اين كشور در سالي كه گذشت 75/ 0 درصد كاهش يافته‌است.

از اين نظر البته ژاپن در رديف كشورهايي قرار مي‌گيرد كه دچار كاهش قيمت شده‌اند. در كنار ژاپن، فنلاند قرار دارد كه كاهش يك درصدي قيمت در بازار مسكن را تجربه كرده و بعد بلژيك كه با كاهش 2/ 0 درصدي قيمت مسكن روبه‌رو شده‌است. اين 6 كشور، تنها كشورهايي بوده‌اند كه در اين فهرست مطالعاتي، شاهد كاهش قيمت بوده‌اند.

در گزارش سالانه صندوق بين‌المللي پول، اوكراين از نظر كاهش قيمت مسكن در رتبه اول قرار دارد و قبرس و روسيه هم در جايگاه‌هاي بعدي هستند.

کد خبر 293780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha