چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: از خوردن این منبع پروتئین ارزان و در دسترس، در حد اعتدال نترسید.

اثرات تخم مرغ بر روی سلامت

تخم‌مرغ یک خوراکی ارزان‌قیمت با فواید فراروان است که البته دکترها ممکن است آنرا برای شما منع کرده باشند ، در این مقاله به بررسی فواید تخم‌مرغ برای سلامتی خواهیم پرداخت:

زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی لوتئین و زکسانتین است که خطر ابتلا به بیماری‌های چشم مانند زوال شبکیه و آب مروارید را از بین می‌برد.

دانشکده تحقیقات پزشکی هاروارد تایید می‌کند که مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد.

تخم مرغ که به عنوان یک منبع پروتئین معروف است، به دلیل زرده‌ی تخم مرغ که شامل حدود ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول می‌باشد بد نام شده است، چون این مقدار کلسترول بیشتر از نیمی از مقدار مصرف روزانه‌ی توصیه شده از انجمن قلب امریکاست.

نگرانی در مورد کلسترول و تاثیر آن بر قلب، بسیاری از مردم را وادار کرده است تنها از سفیده‌ی تخم مرغ استفاده ‌کنند و یا تخم‌مرغ را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. اما چیزهای زیادی در مورد تخم مرغ وجود دارد که ممکن از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروریست و برای سلامتی مغز و قلب مفید می‌باشد و تامین کننده‌ی یک منبع ضروری از پروتئین است.

جیمز اندربرگ یک متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک می‌گوید:" اگر در مورد در دسترس بودن و هزینه پایین تخم مرغ و همه مواد مفید موجود در آن فکر کنید، تخم مرغ واقعا چیز بسیار خوبی است."

ما یک راهنمای مفید برایتان داریم که حقیقت را در مورد تخم مرغ افشا می‌کند تا شما بتوانید بیشترین اطلاعات ممکن را در مورد این ماده‌ی غذایی مغذی و خوشمزه بدست آورید.

تخم مرغ میزان کلسترول را افزایش نمی‌دهد

تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است. با این حال، برای اکثر مردم، تنها مقدار کمی از آن کلسترول وارد جریان خون می‌شود. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی یک فرد دارای تاثیر بیشتری بر افزایش سطح کلسترول خون از کلسترول موجود در مواد غذایی است. یک عدد تخم مرغ بزرگ تنها حاوی ۱.۶ گرم چربی اشباع شده می‌باشد. این را با یک قاشق غذاخوری کره، که حاوی ۷ گرم چربی اشباع شده است مقایسه کنید.

تخم مرغ یکی از بهترین انواع پروتئین است زیرا با مصرف آن می‌توانید از کربوهیدرات اجتناب کنید.

کاترین تالماج ، یک متخصص تغذیه و نویسنده کتاب "رژیم غذایی ساده"، می‌گوید:" مهم است مردم درک کنند که عامل اصلی تعیین کننده‌ی کلسترول بد، چربی اشباع شده است، نه کلسترول. مردم از کلسترول در مواد غذایی می‌ترسند بنابرین مصرف تخم مرغ را قطع می‌کنند اما مقدار زیادی از چربی‌های اشباع شده در کره و پنیر استفاده می‌کنند و کلسترول آن ها بالا باقی می‌ماند."

 

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از مواد مغذیست

دکتر اندربرگ می‌گوید: "تخم مرغ احتمالا یکی از بهترین انواع پروتئین است به دلیل این که شما آن را بدون کربوهیدرات دریافت می‌کنید." در کنار فراهم کردن ۵۶ گرم پروتئین، تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های B، اسید فولیک و آهن است. زرده تخم مرغ همچنین حاوی مواد مغذی لوتئین است که با توجه به مطالعه‌‌ای در مجله گردش خون، می‌تواند از بدن در برابر پیشرفت بیماری‌های قلبی محافظت کند.

کلسترول بالا در زرده تخم مرغ می‌تواند مردم را بترساند. اما این مرکز زرد رنگ خامه‌ای سرشار از مواد مغذی است که با خصوصیات منفی آن مقابله می‌کند. تالماج می‌گوید: زرده شامل نزدیک به نیمی از پروتئین موجود در تخم‌مرغ و یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D می‌باشد که به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و جذب کلسیم کمک می‌کند. با توجه به یک مطالعه در مورد زنان باردار در مجله FASEB مشخص شد که کولین که یک ماده‌ی مغذی ضروری موجود در زرده تخم مرغ است که خطر نقص در لوله‌ی عصبی جنین مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد.

آیا به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستید؟ احتیاط کنید

بررسی مطالعات انجام شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داده است که مصرف تخم مرغ با بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت در ارتباط است، ولی برای عموم این‌طور نیست. دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد پیشنهاد می‌کند افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند باید مصرف تخم مرغ خود را محدود کنند و برنامه‌غذیی آنها به طور کلی شامل مصرف بیش از سه زرده در هفته نباشد.

اندربرگ پیشنهاد می‌کند به جای این که به طور کل مصرف تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنید به خواص درمانی آن توجه کنید.

او می‌گوید: " اگر مبتلا به دیابت هستید و می‌خواهید تخم مرغ بخورید آن را بدون نان و گوشت مصرف کنید، از کربوهیدرات اجتناب کنید و تخم مرغ را بسیار کم مصرف کنید.

چگونه تخم مرغ را با سایر غذا‌ها همراه کنیم

این خیلی مهم است که همراه تخم مرغ چه غذا‌هایی باشد پس به غذاهای جانبی که انتخاب می‌کنید توجه کنید. تالماج میگوید: " مردم تخم‌مرغ را در کنار غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند، مانند گوشت، سوسیس و یا نان تست کره‌ای مصرف می‌کنند، این الگوهای غذایی سطح کلسترول را بالا می‌برند و خوردن تخم‌مرغ از آنچه در واقع است بدتر به نظر می‌رسد.

اندربرگ توصیه می‌کند تخم‌مرغ را با غذاهای سالم مانند گوجه فرنگی و آووکادو، جوی پرک، و یا یک تکه نان تست غلات مصرف کنید.

او می‌گوید: "این باعث می‌شود مصرف آن با غذاهای دیگر کمتر مضر باشد و توصیه می‌کند برای حذف روغن ناسالم و کره، تخم‌مرغ را به جای سرخ کردن، آب پز کنید.

منبع: مجله سلامت

کد خبر 293659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha