همشهری آنلاین: دولت آمریکا میزان توصیه‌شده فلوراید در آب آشامیدنی را کاهش داده است، چرا که دریافت فلوراید بیش از حد بوسیله کودکان به ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌های‌شان می‌آنجامد.

به گزارش آسوشیتدپرس این نخستین تغییر در این مورد از پنجاه سال پیش است که دولت آمریکا برای نخستین بار برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به شهرها توصیه کرد تا فلوراید را به آب آشامیدنی بیفزایند. اکنون فلوراید در خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و بسیاری از فراورده‌های دیگر هم وجود دارد.

یک بررسی نشان داده است که حدود ۲ تا ۵ درصد از نوجوانان دچار رگه‌رگه‌شدن یا لکه‌دار شدن دندان‌ها شده‌اند.بوریس لوشنیک، معاون مقام ارشد پزشکی آمریکا که این استانداردهای جدید را روز دوشنبه بیست و هفتم آوریل اعلام می‌کرد گفت این عارضه عمدتا مشکل زیبایی است.

ماده معدنی فلوراید در آب و خاک موجود است. دانشمندان حدود ۷۰ سال پیش کشف کردند که مردمی که آب آشامیدنی‌شان به طور طبیعی دارای فلوراید بیشتری است، کمتر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

شهر گرند رپیدز در ایالت میشیگان آمریکا نخستین شهری در دنیا بود که در سال ۱۹۴۵ فلوراید را به آب آشامیدنی افزود. شش سال بعد یک بررسی نشاندهنده کاهش قابل‌توجه در پوسیدگی دندانی در کودکان در این شهر بود، و مقام ارشد پزشکی آمریکا از فلورایددار کردن آب استقبال کرد.

امروزه ۷۵ درصد آمریکاییان آب فلوریددار در اختیار دارند.

اما افزودن فلوراید به آب آشامیدنی بحث‌برانگیز بوده و بحث‌برانگیز هم مانده است. مخالفان استدلال می‌کنند که اثرات فلوراید بر سلامت کاملا شناخته نشده است و افزودن آن به آب مانند دادن یک داروی ناخواسته به مردم است.

کاتلین اولافین، مدیر عامل انجمن دندانپزشکی آمریکا که در هنگام اعلام توصیه‌های جدید در کنار لوشنیاک بود، گفت که فلورایددار کردن یک موفقیت در بهداشت عمومی بوده است، و جوامع باید به افزودن فلوراید به آب آشامیدنی‌شان ادامه دهند.

لوشنیاک افزود: »این کار بهترین روش برای دادن فلوراید به همه اعضای جامعه است.»

توصیه دولت آمریکا از سال ۱۹۶۲ درباره میزان فلوراید آب آشامیدنی از ۰.۷ میلی‌گرم در لیتر در مناطق گرمتر که مردم آب بیشتری می‌نوشند تا ۱.۲ میلی‌گرم در لیتر در مناطق سردتر بوده است.

مراکر کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا برای محدود کردن میزان دریافت فلوراید در کودکان کمسن این توصیه را می‌کنند: خمیردندان فلورایددار را برای کودکان زیر ۲ سال به کار نبرید، مگر دندانپزشک آن را توصیه کرده باشد: فقط از مقدار بسیار کمی خمیردندان برای کودکان ۲ تا ۶ ساله استفاده کنید، و از مصرف دهان‌شویه‌های فلورایددار بپرهیزید.

کد خبر 293645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha