سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: در حالی که بازار خرید و فروش خودرو با رکود کامل مواجه است، خبرها حکایت از درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت دارد.

خودرو

با ارائه درخواست خودروسازان داخلي به شوراي رقابت براي لحاظ افزايش هزينه تمام‌شده توليد خودرو در دستورالعمل قيمت‌گذاري سال‌جاري، افزايش قيمت خودروهاي داخلي رسما كليد خورد و شوراي رقابت به‌زودي حداكثر ميزان گراني اين خودروها را مشخص خواهد كرد. درحالي‌كه ابتداي هفته جاري محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت بر قرار نگرفتن افزايش قيمت خودروهاي داخلي در دستور كار شوراي رقابت و نبود برنامه‌اي براي گراني اين خودروهاي داخلي تأكيد كرد.

با اين حال رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت، تعيين و ابلاغ دستورالعمل جديد قيمت‌گذاري و ميزان افزايش قيمت خودروهاي داخلي را منوط به ارائه مستندات بانك مركزي و شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران دانسته و از اعلام اين قيمت‌ها تا پايان ارديبهشت‌ماه امسال خبر مي‌دهد. روز گذشته مديرعامل ايران خودرو نيز بر ارائه مستندات افزايش هزينه تمام‌شده توليد محصولات اين شركت به شوراي رقابت و درخواست افزايش رسمي قيمت‌ها تأكيد كرد. پيش ازاين نيز مسئولان سايپا با اشاره به ارائه درخواست افزايش قيمت محصولات خود به شوراي افزايش حدود يك ميليون توماني برخي خودروها مانند پارس تندر را با مجوز شوراي رقابت دانستند.

  • در انتظار تصميم شوراي رقابت

مديرعامل ايران خودرو با اشاره به ارائه مستندات افزايش هزينه تمام‌شده توليد محصولات اين شركت به شوراي رقابت در اواخر فروردين‌ماه امسال به خبرنگار ما اعلام كرد كه با توجه به افزايش نهاده‌هاي توليد و قيمت تمام‌شده، درخواست لحاظ اين افزايش هزينه‌ها در قيمت‌هاي امسال محصولات را به شوراي رقابت ارائه كرده و در انتظار تصميم‌گيري و ابلاغ دستورالعمل جديد اين شورا هستيم.

هاشم يكه‌زارع با بيان اينكه درخواست افزايش قيمت خودرو در حال بررسي در كميته‌هاي كارشناسي شوراي رقابت است، افزود: هيچ درصدي را براي افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت پيشنهاد نكرده‌ايم و تنها مستندات افزايش هزينه تمام‌شده توليد محصولاتمان را به اين شورا داده‌ايم.

رشد نرخ حقوق و دستمزد، مواداوليه توليد داخل و وارداتي، حامل‌هاي انرژي، گران شدن ارز مبادله‌اي و افزايش تعرفه واردات برخي قطعات از 10به 15درصد از جمله اين مستندات است.وي در مورد رويكرد ايران خودرو به تأثير احتمالي افزايش قيمت خودروهاي داخلي بر تشديد ركود بازار و تأكيد وزارت صنعت بر مديريت ميزان افزايش قيمت خودرو توسط مديران خودروساز اعلام كرد كه آنچه توسط شوراي رقابت با بررسي مستندات هزينه تمام‌شده توليد به‌خودروسازان ابلاغ مي‌شود سقف افزايش قيمت خودروهاي مختلف است و ايران خودرو نيز با توجه به شرايط بازار و قدرت خريد مردم تنها بخشي از اين افزايش قيمت را اعمال خواهد كرد.

  • گراني پارس‌تندر

به گفته معاون برنامه‌ريزي توليد سايپا، افزايش يك ميليون توماني اخير قيمت پارس تندر با هماهنگي شوراي رقابت بوده است. محمد قرباني در مورد اينكه چرا علاوه بر نرخ يك درصدي ماليات بر ارزش افزوده، قيمت تندر 90افزايش يافته اعلام كرد كه ما هيچ افزايش قيمتي در محصولات خود خلاف قانون و بدون هماهنگي با شوراي رقابت انجام نداده‌ايم.خودروي پارس تندر پيش از اين با يك ايربگ توليد مي‌شد اما براساس قانون اين خودرو بايد به 2ايربگ مجهز مي‌شد كه اين شركت نيز اطلاعات هزينه‌هاي نصب ايربگ را به شورا ارسال كرد و هماهنگي لازم را براي افزايش هزينه‌هاي توليد آن با شوراي رقابت انجام داده است.

  • اجرايي‌شدن قرارداد با پژو از نيمه دوم امسال

مديرعامل ايران خودرو از سفر يكروزه خود به فرانسه براي مذاكره با شركت پ‍ژو و راه‌اندازي كارخانه مشترك توليد خودرو خبر داد و به همشهري گفت: سفر يكروزه چهارشنبه هفته گذشته براي مذاكره در مورد جزئيات قرارداد راه‌اندازي شركت مشترك با سهم 50درصد ايران خودرو و 50درصد پژو بود و با توجه به فضاي ايجاد شده در مذاكرات سياسي اين قرارداد بعد از توافق نهايي و به‌احتمال قوي از نيمه دوم امسال اجرايي خواهد شد.

يكه‌زارع با بيان اينكه در چارچوب اين قرارداد همه محصولات پژو در سبد اين شركت قرار خواهد گرفت، افزود: توليد داخل برخي محصولات پژو كه به تعداد محدودي در بازار كشور عرضه مي‌شود، صرفه اقتصادي نخواهد داشت اما در چارچوب اين قرارداد خودروهايي كه قرار است با تيراژ بالا عرضه شود مانند پژو 301، پژو 208و برخي ديگر از محصولات جديد اين شركت توليد خواهد شد.

همچنين درنظر داريم تا محصولات جديد پژو را در همه رده‌هاي قيمتي به بازار عرضه كنيم. وي در مورد برخي نگراني‌ها از لحاظ نشدن منافع ملي در قرارداد جديد با اين خودروساز فرانسوي اعلام كرد، اطمينان مي‌دهيم منافع ملي در قرارداد با پژو رعايت خواهد شد و در مذاكرات اخير نيز درباره موضوعاتي همچون ساخت داخل بالاي قطعات خودروهايي كه قرار است در آينده به‌صورت مشترك ميان 2خودروساز توليد شوند گفت‌وگو كرديم. همچنين در همكاري جديد، صادرات، ايجاد پلت‌فرم مشترك، داخلي‌سازي قطعات و ارائه تكنولوژي روز به قطعه‌سازان ازجمله مواردي است كه به دقت بايد رعايت شود.

کد خبر 293627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha