سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که حملات هوایی، زمینی و دریایی عربستان و هم‌پیمانانش به یمن همچنان ادامه دارد، در صنعا پایتخت یمن زمزمه‌هایی از نفوذ عواملی درون ارتش برای انجام عملیات زمینی به نیابت از عربستان شنیده می‌شود.

یمن

ارتش يمن و نيروهاي وفادار به علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور پيشين، از زمان پيشروي حوثي‌ها در يمن، باآنها هم‌پيمان شده ‌بودند و در عمليات عليه نيروهاي وابسته به رئيس‌جمهور مستعفي يعني منصور هادي و همچنين جنگ با القاعده، حوثي‌ها را همراهي مي‌كردند. اما در روزهاي اخير برخي از اين نيروها از ارتش و از علي عبدالله صالح جدا شده‌اند و قصد انجام تحركات زميني عليه حوثي‌ها را دارند.

حوثي‌ها هم با دريافتن اين موضوع، درحال آماده شدن براي مقابله با اين نيروهادر صنعا هستند. خبرگزاري آناتولي تركيه ديروز به نقل از شاهدان عيني در صنعا گزارش داد، شهروندان صنعا به همراه نيروهاي انصارالله (حوثي‌ها) درحال درست‌كردن سنگر، جابه‌جايي و استقرار نيرو در خيابان‌هاي پايتخت هستند. عربستان از همان ابتداي شروع عمليات نظامي عليه يمن موسوم به عمليات طوفان قاطع، خواب اعزام نيروي زميني به يمن را مي‌ديد.

اين كاري بود كه 4‌سال پيش هم عربستان در كشور بحرين انجام داد و نيروهاي نظامي و تانك براي سركوب اعتراض‌هاي مردمي در بحرين اعزام كرد اما در يمن هنوز نتوانسته اين طرح را عملي كند. دليل اصلي آن ابتدا مخالفت كشورهايي چون پاكستان و تركيه براي مشاركت مستقيم در اين عمليات در خاك يمن بود. پاكستان با رأي قاطع نمايندگان پارلمانش، هرگونه مشاركت مستقيم در اين عمليات در كنار عربستان را رد و تنها بر پيگيري راه‌حل سياسي براي حل بحران يمن تأكيد كرد.

  • مذاكرات تركيه و كويت

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه ديروز براي گفت‌وگو درباره بحران يمن و ديگر مسائل منطقه راهي كويت شد. رئيس‌جمهور تركيه پيش از سفرش به كويت در مصاحبه با خبرگزاري كويتي (كونا) گفت: برقراري ثبات در يمن امري مهم است و موفقيت‌آميز بودن مرحله دوم كه مبتني بر راه‌حل سياسي است مسئله‌اي بسيار بااهميت است. اشاره او به مرحله‌اي است كه وزارت دفاع عربستان هفته گذشته از شروع آن بعد از پايان عمليات نظامي طوفان قاطع خبر داده‌ بود.اردوغان خواهان مذاكرات سياسي فراگير و ايجاد فضاي ثبات و صلح با مشاركت همگان در يمن شد.

  • حمله قبايل يمني به نيروهاي عربستان

در حمله قبيله همدان از قبايل يمني در مرز اين كشور با عربستان به يك خودروي نيروهاي نظامي عربستان، يك افسر ارشد اين نيروها كشته شد و 4سرباز زخمي شدند.

 

کد خبر 293510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha