همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سفر رییس جمهور افغانستان به ایران بر تشکیل کارگروه مشترک بین دو کشور برای حفاظت از تالاب هامون تصمیم‌گیری شد.

کارگروه مشترک ایران و افغانستان برای نجات هامون تشکیل می‌شود

به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه گفت: قرار است با تشکیل این کارگروه شرایط تالاب هامون بررسی و یک برنامه همکاری مشترک تهیه و تدوین شود که در تلاشیم هر چه زودتر شکل گیرد.

وی تاکید کرد: مشکل ما در منطقه بحث‌های امنیتی در کشور افغانستان است که امیدواریم بتوانیم با همکاری‌های محیط زیستی امنیت را ارتقاء و از اکوسیستم طبیعی حفاظت کنیم.

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: تالاب هامون هم برای اهالی بومی ایران و هم افغانستان از اهمیت زیادی برخودار است، البته حوضه آبی هامون دارای ارزش جهانی است و یک میراث مشترک جهانی است.

ابتکار با تاکید بر حفاظت از تالاب هامون گفت: این تالاب تاثیر فراوانی بر محیط زیست منطقه، آب و هوا و وضعیت معیشتی مردم بومی دارد بنابر این گسترش همکاری‌های مشترک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در منطقه اظهار کرد: این پدیده کشورهای ایران و افغانستان را درگیر کرده است بنابر این مقابله با آن نیاز به همکاری‌های دو و چند جانبه دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در دیدار با اشرف غنی احمد زی رییس جمهور افغانستان علاوه بر گفت و گو در مورد تالاب هامون درباره حفاظت از هوبره که پرنده‌ای در خطر انقراض است نیز تبادل نظر شد.

تالاب بین‌المللی هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان فراوانی آب به هم متصل می‌شوند و تالاب هامون را تشکیل می‌دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش رود، فراه، هاروت رود، شور رود، حسین آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی 5660 کیلومتر مربع است که از این مقدار 3820 کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است.

تالاب هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده است تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم بوجود آورد.

تالاب هامون مدت‌هاست با بحران بی‌آبی روبروست و خشک شدن بخش‌های وسیعی از آن موجب به وجود آمدن مشکلات مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سطح منطقه شده است.

کد خبر 293441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha