دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت آئودی درحال تولید سوختی جدید برای موتورهای درون‌سوز است که با استفاده از آب و دی‌اکسید کربن ساخته می‌شود.

سوخت

براساس گزارش گيزمگ، كارگاه پايلوت شركت آئودي كه توسط شركت سان‌فاير در درسدن آلمان اداره مي‌شود، اولين سري از سوخت e-Diesel را توليد كرد و جوانا وانكا وزير آموزش و پژوهش آلمان نيز به منظور بزرگداشت اين موفقيت از چند ليتر از اين سوخت براي پركردن مخزن سوخت خودروي آئودي A8 خود استفاده كرد.

فرايند توليد اين سوخت پايه كه نفت خام آبي نيز ناميده مي‌شود با بهره‌برداري از برق توليد شده توسط منابع انرژي پاك از قبيل انرژي خورشيدي، آب يا باد آغاز مي‌شود. از اين برق براي توليد هيدروژن از آب استفاده شده و سپس هيدروژن با دي‌اكسيد كربني كه از طريق فرايند‌هاي شيميايي به CO تبديل شده، تركيب مي‌شود و واكنش نهايي مايعي متشكل از زنجيره‌هاي بلند هيدروكربن‌ها به وجود خواهد‌آورد، اين همان نفت خام آبي است كه پس از پالايش نهايي به e-Diesel تبديل مي‌شود.

دركنار فرايند پاك توليد اين سوخت، دي‌اكسيد كربن استفاده شده در توليد آن را مي‌توان مستقيم از هواي محيط به دست آورد و به اين شكل گازهاي گلخانه‌اي را از اتمسفر استخراج كرد.

سان‌فاير مدعي است تجزيه و تحليل‌هاي انجام شده روي ساختار اين ديزل تركيبي نشان از برتري آن نسبت به سوخت‌هاي فسيلي دارد و نبودن سولفور و نفت فسيلي در آن،‌ اين سوخت را با محيط‌زيست مهربان‌تر ساخته‌است. آئودي بهره‌وري كلي فرايند توليد سوخت با استفاده از انرژي پاك را 70 درصد اعلام كرده‌است.

به گفته شركت سان‌فاير، موتور خودرو با مصرف اين سوخت صداي كمتري از خود ايجاد كرده و آلودگي كمتري را وارد فضا مي‌كند. همچنين مي‌توان آن را با سوخت‌هاي ديزلي رايج تركيب كرد.

كارگاه پايلوت درسدن قرار است روزانه 42 گالن از اين سوخت تركيبي را در ماه‌هاي آينده توليد كند و قدم بعدي اين شركت ساخت كارگاهي بزرگتر به منظور افزايش ميزان توليد اين سوخت پاك است. سان‌فاير قيمت احتمالي اين سوخت را ليتري يك تا 1.5 يورو تخمين زده‌است كه نسبت به سوخت‌هاي ديزلي رايج در اروپا كمي گرانتر است، اما قيمت كلي اين سوخت ارتباطي مستقيم با قيمت برق خواهد‌داشت.

کد خبر 293428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha