همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند عصاره جوانه بروکلی باعث محافظت موش‌ها در برابر سرطان دهان شده است و دریافت آن بوسیله گروه کوچکی از انسان‌ها هم به طور موفقی تحمل شده است.

broccoli sprout

به گزارش ریلکس نیوز  این پژوهشگران می‌گویند این عصاره طبیعی و بی‌خطر باعث محافظت پوشش دهانی در برابر سرطان‌های دهان می‌شود.

پژوهشگران موسسه سرطان دانشگاه پیتسبورگ که این تجربه را انجام داده‌اند می‌گویند گام بعدی انجام یک کارآزمایی بالینی انسانی است و آنها قصد دارند آن را بر روی افرادی که در معرض خطر عود سرطان‌های سر و گردن قرار دارند، انجام دهند.

سرپرست این پژوهش جولی برومن می‌گوید: «افرادی که سرطان سروگردن‌شان معالجه شده است، هنوز در معرض خطر سرطان ثانوی در دهان و گلوی‌شان هستند و متاسفانه این سرطان‌های ثانوی در بسیاری از موارد مرگبار هستند.»

پژوهش‌هایی که در چین انجام شده است، بیانگر آن است که سبزی‌های کراسیفروس مانند بروکلی، کلم و ترتیزک دارای غلظت بالایی از سولفورافان هستند که می‌تواند اثرات مواد سرطان‌زای محیطی را خنثی کند.

موش‌های این بررسی مستعد سرطان دهان شده بودند، با این وجود سولفورافان شمار آنهایی را که بیمار شده بودند، کاهش داد.

سپس بومن به ۱۰ داوطلب سالم اسموتی حاوی آب میوه و یک عصاره جوانه براکلی غنی از سولفورافان دادند. این افراد هیچ عارضه جانبی تجربه نکردند و بررسی مخاط دهان این افراد نشان داد که این عصاره جذب شده است و به تقویت بافت‌های در معرض خطر کمک کرده است.

کارآزمایی بالینی انسانی شامل ۴۰ شرکت‌کننده خواهد بود که دچار سرطان سروگردن بوده و درمان شده‌‌‌اند.

در این کارآزمایی‌های بالینی، کپسول‌های پودر بذر براکلی به جای اسموتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بومن می‌گوید: «ما این شیوه را پیشگیری شیمیایی سبز (green chemoprevention) می‌نامیم که در آن بذرهای گیاهی یا عصاره‌های گیاهی برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند. این شیوه نیاز به پول کمتر و منابع کمتری نسبت به یک بررسی معمول داروشناختی دارد، و به آسانی می‌توان آن را به کشورهای روبه‌توسعه که سرطان سروگردن در آنها یک مشکل شایع است، انتقال داد.»

دکتر دانیل ای جانسون، استاد دانشگاه پیستبورگ و دانشمند ارشد در برنامه سرطان سر و گردن موسسه سرطان دانشگاه پیتسبورگ می‌گوید سولفورافان می‌تواند برای افرادی که به طور مزمن در معرض مواد آلاینده و سرطان‌زاهای محیطی قرار دارند، سودمند باشد.

از مدت‌ها پیش معلوم بوده است که بروکلی حاوی اجزای ضدسرطان است.

در یک بررسی در سال گذشته جوانه‌های بروکلی مخلوط‌شده با یک اسموتی به سم‌زدایی و خارج کردن ماده سرطان‌زای بنزن در ۳۰۰ مرد و زن چینی یاری رساندند.

تامس کنسلر، استاد دانشکده بلومبرگ جانز هاپکینز و یکی از همکاران آن بررسی گفت: «بررسی ما نشان می‌دهد که عصاره جوانه براکلی ماده ساده وبی‌خطری است که دریافت ان بوسیله افراد احتمالا می‌تواند برخی از اثرات درازمدت آلودگی هوا را بر سلامت افراد کاهش دهد.»

کد خبر 293403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha