همشهری آنلاین: همزمان با انتشار خبرهایی درباره احتمال کاهش بودجه‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های اتحادیه اروپا، موجی از نگرانی بسیاری از دانشگاه‌های عضو این اتحادیه را دربرگرفته است.

research

به گزارش مهر، اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح‌هایی است که به موجب آنها بخشی از بودجه‌های تحقیقاتی به جای سرازیر شدن در دانشگاه‌ها، صرف یک سری سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک خواهد شد.

در واکنش به این سیاست جدید، دانشگاه‌های سراسر اروپا هشدار دادند که این نگرش می‌تواند به تحقیق و توسعه در قاره سبز لطمات جدی وارد کند.

بر اساس پیشنهاد اولیه‌ای که در این خصوص ارایه شده است ۲.۷ میلیارد یورو از کل بودجه‌ای که پیشتر در قالب برنامه "افق ۲۰۲۰" برای توسعه تحقیقات در دانشگاه‌های اتحادیه اروپا تعیین شده بود به صندوق سرمایه‌گذاری استراتژیک اروپا موسوم به EFSI منتقل خواهد شد.

کمیسیون اروپا در واکنش به این انتقادات اعلام کرده که هدف از این برنامه جدید بهره بردن هر چه بیشتر شمار گسترده‌تری از مراکز آموزش عالی از مزایای مالی این طرح است تا در نهایت فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد شده و رشد اقتصادی اروپا سرعت بیشتری بگیرد.

در میان انتقاداتی که نسبت به این برنامه جدید مطرح شده، دانشگاه‌های بریتانیا بیشترین اعتراض‌ها را داشته‌اند. این دانشگاه‌ها که قرار بود در دو سال اول راه‌اندازی برنامه افق ۲۰۲۰ ، حدود ۲.۳ میلیارد یورو دریافت کنند، اكنون احساس خطر کرده و در نظر دارند اعتراض رسمی خود را اعلام کنند.

از این رو رؤسای بیش از ۵۰ دانشگاه سراسر بریتانیا خود را به بروکسل مقر اتحادیه اروپا رسانده تا برای لغو این برنامه تلاش خود را به کار بندند.

کد خبر 293352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha