همشهری آنلاین: نیروهای امداد و ساکنان نپال از اوایل روز یکشنبه جستجو برای یافتن بازماندگان زمین‌لرزه ۷.۹ ریشتری که در نزدیکی کاتماندو رخ داد را آغاز کردند، زمین‌لرزه‌ای که خانه‌ها را با خاک یکسان کرده و جان بیش از هزار و ۸۰۰ نفر را گرفته‌است.

نپال

براساس گزارش CNN، تمامي خيابان‌ها و ميدان‌هاي پايتخت يك ميليون نفري نپال در زير آوار و خرابه‌ها مدفون شده است و از معابد باستاني اين شهر كه زماني بخشي از زندگي روزمره ساكنان كاتماندو بود،‌ چيزي باقي نمانده‌است.

ده‌ها جسد از ميان آوارهاي برج 9 طبقه داراهارا كه در حين زلزله فرو ريخت،‌ بيرون كشيده‌شد و دست كم 18 نفر در اثر وقوع بهمن در كوهستان اورست جان خود را از دست دادند، كه يكي از سرشناس‌ترين آنها دانيل فردينبرگ، مدير بخش حريم خصوصي در لابراتوار ايكس شركت گوگل بوده‌است. وي مسئوليت تصويربرداري از قله‌هاي جهان را براي تكميل اطلاعات گوگل‌مپ به عهده داشت. وي به همراه سه نفر ديگر از كارمندان شركت گوگل به اين منطقه كوهستاني سفر كرده‌بود كه سقوط بهمن باعث شد وي دراثر ضربه مغزي جانش را از دست بدهد، سه همراه وي اما در سلامت كامل به سر مي‌برند.

انتظار مي‌رود آمار قربانيان اين حادثه كه اكنون هزار و 832 نفر اعلام شده‌است، با ارزيابي دقيق خسارات وارد شده،‌افزايش يابد، زيرا به گفته لكس كسنبرگ مدير موسسه بين‌المللي CARE آمار موجود از تلفات از شهرهاي بزرگ جمع‌آوري شده‌است،‌ درحاليكه مناطق روستايي و حاشيه شهرها نيز به شدت آسيب‌ديده‌اند و براساس اطلاعات موجود، ‌80درصد خانه‌هاي حاشيه شهرها و روستا‌ها نيز ويران شده‌اند كه اين خود مي‌تواند آمار قربانيان را افزايش دهد.

اين زمين‌لرزه قدرتمند‌ترين زلزله‌اي است كه طي 80 سال گذشته اين منطقه را تحت تاثير خود قرار داده‌است. ساكنان نپال به زلزله خو گرفته‌اند و از اين رو زلزله روز گذشته را در ابتدا تنها لرزه‌اي گذرا تصور كردند،‌ اما اين ارتعاشات ادامه يافت و شهر ويران شد.

سازمان ملل متحد در توئيتر خود اعلام كرد ميانگين افرادي كه تحت تاثير اين زمين‌لرزه قرار گرفته‌اند 4.6 ميليون نفر بوده‌است و 30 منطقه از 75 منطقه نپال در اثر وقوع اين زلزله آسيب ديده‌اند. همچنين مقامات محلي از تخريب ساختمان‌ها، بسته شدن جاده‌ها و مرگ 13 نفر در تبت خبر داده‌اند. در ميان جانباختگان اين حادثه چهار چيني و 34 هندي شناسايي شده‌اند و چندين شهروند انگليسي نيز در اين رويداد ناپديد شده‌اند.

اين زمين‌لرزه روز شنبه 25 آوريل 2015 در فاصله 80 كيلومتري شمال غرب كاتماندو و در عمق 14 كيلومتري از زمين رخ داده‌است و از اين رو زلزله‌اي كم‌عمق به شمار مي‌رود، زمين‌لرزه‌هاي كم‌عمق از قدرت تخريب بسيار بالاتري برخوردارند.

  • چرا نپال در برابر زلزله آسيب‌پذير است؟

ميدان دوربار، يكي از اماكني كه يونسكو آن را به عنوان ميراث جهاني معرفي كرده‌بود،‌در اثر زلزله روز گذشته با خاك يكسان شد و از برج مشهور داراهارا تنها مشتي خرابه به جا مانده‌است.

كشور نپال به زلزله‌خو گرفته‌است، زيرا در يكي از فعال‌ترين مناطق لرزه‌اي جهان واقع شده‌است. كافي است به هيماليا نگاهي بياندازيد تا به اين موضوع پي ببريد. كوه‌هاي هيمالاي دراثر رانده شدن صفحه تكتونيكي هند به زير صفحه تكتونيكي اروزيا يا آسياي مركزي ايجاد شده‌است. اين دو تكه از پوسته زمين سالانه چهار تا پنج سانتيمتر از يكديگر را پوشش مي‌دهند و افزايش ارتفاع كوه‌هاي هيماليا و كوهستان‌هاي اطراف آن لرزه‌هاي متعددي رادر پي دارد.

يكي از اصلي‌ترين دلايل بالا بودن آمار تلفات ناشي از اين زمين‌لرزه شديد بودن زلزله‌ نبوده‌است،‌ كم‌عمق بودن آن بيشتر از قدرت زلزله بر ميزان تلفات و خسارات وارد آمده اثر مي‌گذارد،‌ زيرا باعث مي‌شود لرزه در سطح زمين با شدت بيشتري احساس شود. همچنين پس‌لرزه‌هاي قدرتمندي كه اين زلزله به دنبال داشت، كه كوچكترين آنها چهار و بزرگترين آنها 6.6 ريشتر بوده، خود عامل ديگري بر افزايش ميزان خسارت‌ها بوده‌است.

در شرايطي كه ساختمان‌ها آسيب ديده باشند،‌ كوچكترين ارتعاشي مي‌تواند آنها را به يك ويرانه كامل تبديل كند. علاوه‌براين سبك معماري خانه‌ها در نپال به افزايش ميزان خسارت كمك بزرگي كرده‌است، اكثر خانه‌ها در اين منطقه با آجرهاي تقويت‌نشده ساختماني بنا شده‌اند.

نگراني كه اكنون براساس تجربيات پيشين مقامات محلي را به خود درگير كرده‌، احتمال وقوع رانش زمين است. ممكن است در اين منطقه كوهستاني روستاهايي وجود داشته‌باشند كه در زير خروارها گل و سنگ مدفون شده‌باشند و راهي براي شناسايي و نجات ساكنان آنها وجود نداشته‌باشد.

کد خبر 293315

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha