شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

ضرورت بازنگری در فرایندهای بودجه‌ریزی شهر، تهیه پیوست ایمنی و محیط‌زیست برای پروژه‌های کلان و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه آلاینده در بخش‌هایی از شهر از مهرماه مهم‌ترین اخباری بودند که در نشست خبری کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام شدند.

شورای شهر

اين نشست خبري كه در آستانه روز شوراها با حضور هر 5عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري برگزار شد، نشان داد كه اين كميسيون نوپا چه‌نقشي در سلامت و ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان ايفا كرده است. در اين نشست گزارش‌هاي اعضاي شورا و هم سؤالات خبرنگاران بيشتر مسائلي را در بر مي‌گرفت كه جزو دغدغه‌هاي اصلي اين روزهاي مردم است.

البته اعضاي شوراي شهر چند خبر هم از حوزه‌هاي مختلف سلامت، محيط‌زيست، ايمني، خدمات‌شهري، مديريت بحران و حتي شهرسازي داشتند. در ابتداي نشست خبري  ابتدا رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري به اهميت تشكيل اين كميسيون و در اولويت قرار گرفتن موضوعات مربوط به سلامت شهروندان پرداخت.

رحمت‌الله حافظي همچنين مواردي را در مورد بودجه‌ شهر بيان كرد و گفت: با شناختي كه از شورا در يك سال و نيم گذشته به‌دست آوردم بايد گفت پاشنه آشيل نظام برنامه‌ريزي مديريت شهري و مبناي خطاها و نيز عدم‌كارايي مناسب شورا در شيوه و چارچوب‌هاي سنتي نظام بودجه‌ريزي است.

به عقيده وي تمام فرايندهاي نظام بودجه‌ريزي معيوب و غيراستاندارد است كه ضرورت بازنگري در آن به‌شدت احساس مي‌شود. پس از حافظي، معصومه آباد به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي كميته ايمني شوراي شهر تهران پرداخت. وي كه رياست اين كميته را برعهده دارد، با بيان اينكه در برنامه‌ريزي توسعه شهري همواره شهر ايمن در كنار شهر پايدار ذكر مي‌شود، افزود: از اين جهت منطقه 22به‌عنوان مدلي از شهر پايدار و ايمن معرفي شد اما نكته‌اي كه در اينجا مغفول ماند اين بود كه آيا شهر تهران در برابر حوادث و بحران‌هاي طبيعي و غيرطبيعي ايمن هست؟ وي نداشتن پيوست مديريت بحران در اجراي پروژه‌هاي كلان را ضروري خواند؛ آن هم شهري كه گسل‌هاي فراواني در شمال و جنوبش وجود دارد.

به گفته آباد، كميته ايمني 86ريسك و خطري كه تهران را تهديد مي‌كند، احصا كرده است اما نكته اينجاست كه مديريت بخش اعظمي از اين خطرات بر عهده مديريت شهري نيست.اين عضو شورا در ادامه راجع به خطرات بافت فرسوده شهري هم صحبت كرد. به‌گفته وي سازه‌هاي بافت فرسوده كه ميراث 50ساله شهر هستند و به‌عنوان بافت‌هاي ناپايدار معرفي مي‌شوند همچنان مغفول مانده به‌طوري كه براي حل آن مداخله 25سازمان نياز است اما در عمل روند نوسازي اين بافت‌ها خيلي كند و سطحي طي مي‌شود.

وي اضافه كرد كه عدم‌شكل‌گيري مديريت يكپارچه در موضوع حوادث و بحران‌هاي طبيعي و غيرطبيعي سبب شده كه امروزه تنها 8درصد شهروندان آماده مقابله با حوادث و بحران‌ها باشند كه اين به هيچ عنوان خوب نيست. آباد در پاسخ به سؤالي در مورد نوسازي بيمارستان‌هاي فرسوده هم گفت كه گروه مشتركي از كميسيون سلامت و وزارت بهداشت در اين زمينه تشكيل شده كه نمونه آن را مي‌توان در موضوع بيمارستان امام‌(ره) جست‌وجو كرد. اما از همين امر ضرورت ايجاد مديريت واحد يكپارچه احساس مي‌شود. در اين ميان حافظي و عباس شيباني، ديگر عضو كميسيون سلامت شورا هم تأكيد كردند كه مقاوم‌سازي بيمارستان‌ها يك مطالبه بحق است اما وزارت بهداشت بايد به آن رسيدگي كند.

  • رتبه‌‌هاي بحراني ايران

احمد مسجدجامعي هم در نشست ديروز ابتدا درگذشت حسين قندي، روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات را تسليت گفت وسپس مطالبي را در اهميت نقش شوراها بيان كرد. وي با اشاره به اين مسئله كه كلمه شورا بيش از 100بار در قانون اساسي آمده است، پيشنهاد داد در تدوين برنامه ششم توسعه فصلي براي مديريت محلي درنظر گرفته شود. وي همچنين با بيان اينكه از شهرداري خواستيم از جمالزاده تا چهارراه وليعصر در فاز اول فعاليت‌هاي ساماندهي مانند بازپيرايي سيما و منظر شهري و اصلاح سنگ‌فرش‌ها و... را انجام دهند كه اين كار هم انجام شد، افزود: در فاز دوم پيشنهاد احداث پياده راه در اين مسير فرهنگي- آموزشي داده شده است.

بعد از مسجدجامعي، رئيس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري صحبت كرد. به گفته محمد حقاني، هم‌اكنون ايران از نظر بحران آب در رتبه دهم و توليد گازهاي گلخانه‌اي در رتبه هشتم جهان قرار دارد و كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا تلاش مي‌كند تا وضع بدتر از اين نشود. وي با ابزار خوشحالي از تصويب طرح حفظ باغات به هم‌پيوسته 120هكتاري كن، حفظ هزار هكتار باغات و زمين‌هاي كشاورزي در حريم شهر را نيز ضروري دانست.

  • خبرهايي از وضعيت امسال شهر

در ادامه حافظي به ارائه گزارش عملكرد اين كميسيون طي يك‌سال گذشته پرداخت كه به‌‌صورت خلاصه در زير آمده است.

  • الزام شهرداري تهران به تهيه سندي براي جلوگيري از آبياري دشت جنوب شهر با پساب آلوده
  • قرار گرفتن بودجه 94شهر روي سايت
  • رصد كيفيت مواد غذايي، آب و هوا
  • الزام شركت واحد اتوبوسراني به استفاده از فيلتر دوده
  • برنامه‌ريزي براي توسعه استفاده از انرژي‌هاي نو با بودجه 80ميليارد توماني و مشاركت بخش خصوصي
  • پيش‌بيني هزينه 500ميليارد توماني براي حفظ باغات كن در سال 94

در دستور كار قرار گرفتن جرم انگاري تخريب محيط‌زيست و رايزني‌ در اين زمينه با قوه قضاييه، مجلس و ديگر نهادها

حافظي همچنين به برنامه‌هايي كه امسال اجرا خواهد شد، اشاره كرد:

از ابتداي مهرماه امسال، ورود موتورسيكلت‌هاي بنزيني به بخش‌هايي از منطقه 12تهران در تمام شبانه‌روز ممنوع خواهد شد.

با توجه به مصوبه هيأت دولت در سال87، سن فرسودگي كاميون 20سال، اتوبوس بيرون شهري 12سال و اتوبوس درون شهري 10سال و ميني‌بوس‌ها 8سال است. بر همين اساس از ابتداي مهرماه تردد وسايل نقليه‌اي كه داراي كلاس آلايندگي قرمز هستند، در كل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه‌روز و روزهاي تعطيل ممنوع خواهد بود.

سازمان تاكسيراني موظف شده در فرصتي 10ماهه نسبت به برنامه‌ريزي براي تبديل 17هزار خودروي فرسوده با اولويت 6هزار پيكان تاكسي اقدام كند.

تاكسي‌هاي پيكان از دي‌ماه امسال اجازه تردد در محدوده طرح ترافيك را ندارند.تمامي پروژه‌هاي شهر تهران داراي پيوست زيست‌محيطي باشد.

  • قانون معاينه فني اصلاح مي‌شود؟

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران از تصويب قانون هواي پاك در مجلس تقدير كرد و گفت: فواصل معاينات فني خودرو از 2سال به 5 سال افزايش پيدا كرده است و اميدواريم با مصوبه هواي پاك در مجلس، اين موضوع به‌صورت جامع و كامل پيگيري شده و قانون معافيت از معاينه فني اصلاح شود. رحمت‌الله حافظي در همين راستا از وزارت آموزش و پرورش خواست تا براي فرهنگ‌سازي در اين زمينه و حفظ و حراست از محيط‌زيست، اقدامات لازم را از مقطع دبستان در دستور كار قرار دهد.

 

کد خبر 293281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha