همشهری آنلاین: نتایج طرح تحقیقاتی دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلیس نشان می‌دهد، آفت‌کش‌های حاوی نیکوتین سبب سرخوشی زنبورها می‌شود و مانند افراد سیگاری تمایل آن‌ها را به مکیدن شهد گل‌های حاوی این آفت‌کش بیش‌تر می‌کند.

سرخوشی زنبورها با مکیدن شهد گل‌های آغشته به آفت‌کش نیکوتین‌‌دار

به گزارش ايرنا، نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که زنبورها گل‌های آغشته به آفت‌کش‌های نیکوتین‌دار را بیش‌تر دوست دارند؛ محلول‌های قندی حاوی دو آفت‌کش که دارای مواد شبه نیکوتینی هستند، زنبورها را جذب می‌کنند و مانند ماده مخدر بر مغز آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

زنبورها نمی‌توانند مزه مواد شبه نیکوتینی را حس کنند، بنابر این نمی‌توانند از آن‌ها پرهیز کنند.

به گفته پروفسور جرالدین رایت محقق اصلی این پژوهش، زنبورها وقتی شهد آلوده به آفت‌کش‌ها را می‌خورند، با احتمال مسمومیت مواجه می‌شوند.

وی افزود: به محض این که این مواد وارد خون زنبور می‌شود، آنها را دچار سرخوشی می‌کند.

اما هنوز نمی‌دانیم که این مواد اعتیادآور هستند یا این خاصیت را ندارند.

اتحادیه حفاظت از محصولات کشاورزی انگلیس، نتایج این تحقیق را که در نشریه نیچر منتشر شده زیر سوال برده است.

انتشار شواهد علمی در مورد تاثیر مواد شبه نیکوتینی روی زنبورها جنجال برانگیز بوده است به گونه‌ای که برخی اعتبار تحقیقات آزمایشگاهی را برای خطرناک دانستن این مواد زیر سوال برده‌اند.

در سال‌های اخیر تعداد زنبورها در آمریکای شمالی و اروپا به دلایل مختلف از جمله تخریب زیستگاه‌ها، بیماری و آفت‌کش‌ها رو به کاهش بوده است.

اتحادیه اروپا در سال 2013 استفاده از سه نوع آفت‌کش حاوی نیکوتین را برای گیاهان گلدار به دلیل وجود احتمال خطر برای زنبورها، ممنوع کرد.

کد خبر 293222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha