پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: امشب اولین شب جمعه ماه رجب است، شبی که آن را «لیله الرغائب» و شب آرزوها نامیده‌اند. بهانه‌ای برای استغفار و نزدیکی به پروردگار...

lailatolraghaeb

طبق روایتی که در مفاتیح الجنان آمده است پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌نامند، زیرا در روایات آمده است: در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند.

برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد: اولین پنج شنبه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه شد ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و درهر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود، پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود، در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد.

پیامبر اکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرمایند: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد، پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام.

آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی، امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

  • بهانه‌ای برای استغفار و نزدیکی به پروردگار...

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره فضیلت‌های لیله الرغائب گفت: اعمال و سفارش های زیادی درباره امشب وارد شده است، اما مهم‌تر از همه این است که خواسته ها و آرزوها با خلوص به زبان جاری و به درگاه خداوند متعال عرضه شود.

حجت الاسلام سعید کرمی با تاکید بر این مطلب که لیله الرغائب فرصتی مغتنم برای راز و نیاز به پیشگاه خداوندی است افزود: شب بیداری برتر از همه اعمالی است که برای این شب ذکر شده است، به این معنی که با روحی آماده استغفار و نیایش به سوی پروردگار برویم و با نشاط معنوی و آرامش به راز و نیاز با خدای تبارک و تعالی بپردازیم و قبل از هر آرزویی طلب غفران و بخشش کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه اعمالی که برای ماه رجب و لیله الرغائب سفارش شده است مستحب است گفت: روزه ها و نمازها مستحب است و همه این اعمال، بهانه ای برای اتصال با خداوند تبارک است.

حجت الاسلام سعید کرمی تاکید کرد: همه این اعمال فرصتی برای نزدیکی به خداوند است و اگر عملی از آن انجام نشود و فوت شود مثل نگرفتن روزه مانعی برای ادامه عمل یعنی شب زنده داری و اقامه نماز سفارش شده در آن شب نمی شود.

رجب هنگامه راز و نیاز است؛ برای عاشقان فصل نماز است

رجب درگاه غفران الهی؛ برای بندگانش باز باز است.

  • خبرگزاری صدا و سیما
کد خبر 293077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha