پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر غلامعلی حداد عادل که اواخر دهه هفتاد برگردان فارسی کتاب تمهیدات امانوئل کانت را برگردان فارسی کرده بود، این روزها سرگرم ترجمه کتاب مهم دیگر کانت به نام نقد عقل محض است.

 به گزارش خبرگزاری ایبنا دکتر غلامعلی حداد عادل استاد و مدرس فلسفه و نماینده مجلس  و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره جدیدترین اثر دست نگارش خود عنوان کرد: حدود 40 سال پیش که متن پروله‌گومنای كانت را با عنوان «تمهیدات» ترجمه کردم، همیشه آرزو داشتم ترجمه‌ای شبیه تمهیدات از «نقد عقل محض» کانت هم به دست مخاطب بدهم.

وی ادامه داد: بنابراین در 20 سال اخیر بخش‌هایی از این کتاب را ترجمه کردم و در ماه‌های اخیر توفیق پیدا کردم تا منظم‌تر و مستمرتر در این کار پیش بروم.

وی با بیان این‌که ترجمه کتاب زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد تاکید کرد: امیدوارم توفیق باشد تا ترجمه «نقد عقل محض» را تمام کنم تا خواننده ایرانی محتاج به مراجعه متن فرنگی کتاب نباشد چون فهمش بسیار دشوار است.

حداد عادل اظهار امیدواری کرد که ترجمه اثر جدیدش بتواند کمکی به آشنایی بهتر مخاطبان ایرانی با فلسفه کانت کند.

متن پروله‌گومنای كانت با عنوان «تمهیدات» به قلم دكتر غلامعلی حداد عادل در سال 1377 (تهران، مركز نشر دانشگاهی) به فارسی ترجمه منتشر شده است. ترتیب نگارش این شرح مطابق فصول و بندهای تمهیدات است و شماره‌گذاری بندها نیز مربوط به همان كتاب است. حسن دیگر این كتاب افزودن نقدهایی است كه پس از انتشار اثر بزرگ كانت، نقد عقل محض، نوشته شد و همین نقدها كانت را بر آن داشت كه همین كتاب، یعنی تمهیدات را به نگارش در آورد. كانت در تمهیدات مطالب مطرح شده در نقد عقل محض را به زبان ساده‌تر بیان كرده است.

کد خبر 293037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha