یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

احتمال دارد قایقی که شنبه‌شب در آب‌های مدیترانه غرق شد حامل دست‌کم ۷۰۰ مهاجر آفریقایی باشد که راهی ایتالیا بودند.

حوادث

با غرق شدن قايق خبرها از اين حكايت دارد كه 700 سرنشين آن در اعماق مديترانه جانشان را از دست داده‌اند.بحران مرگ مهاجران غيرقانوني در آب‌هاي مديترانه همچنان ادامه دارد. روز گذشته يكي از مقامات سازمان ملل از غرق شدن يك قايق حامل پناهجويان ليبي در آب‌هاي اين كشور خبر داد و گفت: بيم آن مي‌رود كه 700نفر در اين ماجرا جانشان را از دست داده باشند. درصورت تأييد خبر، اين حادثه بدترين فاجعه‌اي خواهد بود كه طي سال‌هاي اخير در آب‌هاي مديترانه رقم خورده است.

گفته مي‌شود كه اين قايق بيش از ۷۰۰مسافر داشته و تا اين لحظه فقط ۲۸نفر از مسافران آن نجات يافته‌اند و اجساد حدود 20نفر نيز پيدا شده است. قايق ماهيگيري احتمالا شنبه شب در حدود ۲۲۰كيلومتري جنوب جزيره ايتاليايي لامپدوزا غرق شده و گارد ساحلي ايتاليا در نيمه‌هاي شب از اين حادثه مطلع شده و توانست 28نفر از سرنشينان آن را نجات دهد.

اين حادثه در حالي رخ داد كه دوشنبه هفته گذشته نيز قايقي با بيش از ۴۰۰پناهجو در آب‌هاي ليبي غرق شد و در حدود ۴۰۰نفر از سرنشينان آن مفقود شدند. بازماندگان اين حادثه مي‌گويند كه هيجان ناشي از ديدن امدادگران باعث حادثه شد. آنها به مقام‌ها گفتند كه قايق بزرگ مهاجران زماني واژگون شد كه بسياري از مهاجران با نزديك شدن كشتي نجات به يك طرف عرشه هجوم بردند و همين باعث غرق شدن آن شد. هر چند گارد ساحلي ايتاليا حدود ۱۴۰نفر را نجات داد اما بازماندگان گفتند كه بيش از 500نفر سوار قايق بودند كه حدود 400نفر آنها ناپديد هستند.

ايتاليا به‌دليل نزديك بودن به ليبي از سال۲۰۱۱ يعني زمان سرنگون شدن معمر قذافي و افزايش تحركات گروه‌هاي افراطي در آن، شاهد افزايش ميزان مهاجرت بوده است، به‌طوري‌كه هر چند روز يك‌بار خبرهايي در مورد غرق‌شدن كشتي‌ها و قايق‌هايي كه بيش از حد مجاز اقدام به سوار كردن مهاجرين كرده‌اند در سواحل ايتاليا منتشر مي‌شود كه مبدا بسياري از آنها ليبي بوده است. درحالي‌كه كمتر از 4‌ماه از آغاز سال جديد ميلادي مي‌گذرد گزارش شده كه نزديك به ۲۰هزار نفر براي گريز از فقر و مناقشه اقدام به سفر پرمخاطره به ايتاليا كرده‌اند.

بسياري از اين افراد توسط قاچاقچيان در دريا رها مي‌شوند به‌طوري‌كه در روزهاي اخير تقريبا ۱۰هزار نفر از سوي پليس ايتاليا از آب گرفته شده‌اند. علاوه بر آفريقا، تركيه نيز مبدا مهاجران غيرقانوني براي رسيدن به اروپا و ايتاليا به شمار مي‌رود. خبرگزاري بي‌بي‌سي گزارش كرد كه روزانه دست‌كم 100نفر از پناهجويان وارد ساحل جنوب غربي تركيه مي‌شوند تا آنجا را به مقصد ايتاليا ترك كنند. اواسط زمستان سال گذشته يك كشتي حامل ۴۵۰مهاجر رهاشده در آب‌هاي مديترانه و در نزديكي ايتاليا از سوي پليس ساحلي اين كشور توقيف شد.

اين كشتي كه عزالدين نام داشت با پرچم سيرالئون حركت مي‌كرد و خدمه آن پس از تمام شدن سوخت، كشتي را در آب‌هاي خروشان جنوب‌شرقي ايتاليا رها كرده بودند.داخل كشتي ده‌هاكودك و زن باردار نيز حضور داشتند. بيشتر سرنشينان كشتي مهاجران سوري بودند كه قصد داشتند از طريق تركيه خودشان را به اروپا برسانند. بحران مرگ مهاجران در آب‌هاي مديترانه تا جايي پيش رفته كه پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان گفت كه با توجه به‌ شدت فاجعه، اروپا و جامعه جهاني بايد تلاش بيشتري براي مقابله با اين مسئله داشته باشد.

نهادهاي حقوق بشري از اتحاديه اروپا انتقاد دارند كه عمليات امداد و نجات پناهجويان در دريا را كاهش داده است. ايتاليا از معدود كشورهاي ساحل مديترانه است كه نيروهاي ساحلي آن به نجات پناهجويان ادامه داده‌اند. اين كشور از اتحاديه اروپا خواستار كمك‌هاي بيشتر شده است. اواخر سال گذشته اتحاديه اروپا عمليات نجات دريايي را محدود كرد چون بعضي استدلال مي‌كردند كه اين خدمات مشوق مهاجران تازه خواهد بود. شمار مهاجراني كه در سال۲۰۱۴ هنگام تلاش براي رسيدن به اروپا در دريا جان باختند، حدود ۳۴۰۰نفر تخمين زده مي‌شود.

کد خبر 292664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha