یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه مشترک کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات مدیره خانه موسیقی روز گذشته در خانه موسیقی برگزار شد.

شورای انقلاب فرهنگی  وخانه موسیقی

به گزارش سایت خانه موسیقی، محمد حسین ایمانی خوشخو (رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) در این جلسه با اشاره به ضرورت وحدت رویه و سیاستگذاری واحد در هنر گفت: بزرگترین مساله هنر عدم وحدت رویه و سیاستگذاری واحد است که پیامدهایی را برای هنر دارد. نهادها و دستگاههای متعددی در حیطه هنر تصمیم گیری می کنند و تشتت تصمیم گیری و گاهی نگرش های سیاسی مانع توسعه هنر می شود. کشور ما از لحاظ منابع در حیطه هنر غنی است و زمینه توسعه هنر وجود دارد اما در استفاده از این منابع و تبدیل آنها به محصول هنری ضعف داریم.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کمیسیون هنر و معماری به دنبال آن است تا به ایجاد وحدت رویه در سیاستگذاری هنر کمک نماید. در رشته های گوناگون هنر دستورالعمل و مصوبه از سوی نهاد عالی وجود ندارد و فقط مصوبه ای در حوزه تئاتر مربوط به سال ها پیش است. بنابراین کمیسیون هنر و معماری شورا تهیه سندهای موسیقی، تئاتر، معماری و سینما با نظر هنرمندان و متخصصان هر رشته را در اولویت برنامه های خود قرار داد و امیدواریم تا پایان سال جاری اسناد این رشته های هنری نهایی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود.

ایمانی خوشخو افزود: سند موسیقی با نظر هنرمندان و صاحبنظران تهیه شده است و امیدواریم در آینده نزدیک در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. این سند یک نقطه شروع است تا عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه فرهنگی مصوبه ای در زمینه موسیقی و صیانت از اصل موسیقی داشته باشد و نهادها و دستگاههای متعدد هنری بر اساس این مصوبه برنامه ریزی کنند.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کارگروههای تخصصی در کمیسیون با حضور صاحبنظران هر رشته هنری از جمله موسیقی تشکیل می شود که مسایل هنری را بررسی می کنند.

ایمانی خوشخو با اشاره به مسایل موسیقی در سال 93 گفت: متاسفانه وضعیت موسیقی در سال گذشته مناسب نبود و امیدواریم در سال جاری با تدبیر مدیران و مسوولان و همیاری هنرمندان وضعیت مناسبی را در موسیقی داشته باشیم.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح راه اندازی دانشگاه هنرهای اصیل و ملی استاد محمود فرشچیان گفت: استاد فرشچیان از سال ها پیش دغدغه داشت که مرکزی برای آموزش هنرهای ایرانی و ملی که در حال فراموشی است راه اندازی شود که کمیسیون هنر و معماری شورا این موضوع را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال کرد و طرح دانشگاه تهیه شد و به تایید و تصویب شورا رسید که اساسنامه آن نیز به زودی ابلاغ می شود. در این دانشگاه حفظ و آموزش آواها و نواهای محلی و ملی نيزدیده شده است.

حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی) در ادامه این جلسه گفت: با توجه به اینکه به نمایندگی از خانه موسیقی در جلسات کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارم مشخص است که شورا دغدغه موسیقی را دارد و یکی از فعالیت های کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه سند موسیقی است و موارد و اتفاقات روز موسیقی نیز در کمیسیون مطرح می شود.

نوربخش در ادامه گفت: متاسفانه وضعیت موسیقی در سال گذشته نامناسب بود و مسایل برای موسیقی پیش آمد و اعتراضاتی نیز به این وضعیت در خانه موسیقی انجام شد

مدیر عامل خانه موسیقی افزود: یکی از مسایل موسیقی، رسانه است، در دوران شکوفایی موسیقی، هنرمندان توسط رادیو معرفی شدند اما امروز صدا و سیما کمتر به موسیقی اصیل توجه دارد و می بایست که در زمینه موسیقی مذاکرات جدی با صدا و سیما داشته باشیم

داریوش پیرنیاکان(دبیر و سخنگوی خانه موسیقی) نیز در این جلسه گفت: در سند موسیقی که در کمیسیون هنر و معماری با نظر تعدادری از هنرمندان و صاحبنظران موسیقی تهیه شده همه جوانب دیده شده است و اگر درباره این سند تصمیم گیری جمعی شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوبات آن قانون است، تصویب شود کار مهمی انجام خواهد شد.

دکتر حسن ریاحی در این جلسه گفت: متاسفانه برنامه تدوین شده ای در حوزه موسیقی نداریم و با وجود اینکه در دانشگاهها تلاش شده و فارغ التحصیلان توانمندی در حوزه موسیقی داریم اما برنامه ای برای آنها نداریم. مساله اصلی در حوزه موسیقی این است که جوانان از موسیقی ملی دور شده اند که البته این موضوع فقط در کشور ما نیست.

ریاحی افزود: طرحی را برای تشکیل کانون موسیقیدانان جوان پیشنهاد کرده ایم تا جوانان به موسیقی ملی و نواحی توجه کنند و آثاری را تولید کنند که امیدواریم با حمایت نهادها این طرح اجرایی شود.

محمد سریر(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) با اشاره به مسایل موسیقی گفت: مسایل موسیقی در کشور ما چند جانبه است که باید به جنبه های مختلف آن پرداخت. بخشی از مسایل مربوط به مسوولان فرهنگی است که با توجه به شرایط نمی توانند برنامه بلند مدت برای موسیقی داشته باشند. بخشی از مسایل در حوزه هنرمندان است که ما شخصیت های موسیقی را که به عنوان هنرمند شکل گرفتند و شاخصه فرهنگ موسیقی هستند از دست می دهیم و جایگزینی برای آنها نداریم و امروز ما نوازنده داریم اما شخصیت موسیقی شکل نمی گیرد، در حالی که در موسیقی ملی شخصیت ها هستند که به موسیقی هویت می دهند. اینکه ساز نباید دیده شود یکی از گرفتاری ها و مسایل موسیقی در کشور ماست که باید برای این مشکل راه حلی پیدا شود.

زیدالله طلوعی(عضو هیئت مدیره خانه موسیقی) نیز در این نشست گفت: با توجه به وضعیت موسیقی در کشور ما و مشکلاتی که وجود دارد می بایست افراد متخصص با بحث و گفت و گو موسیقی را از آفت های سیاسی دور کنند. مسایل دیگری مانند مشکلات معیشتی و کاری هنرمندان، آموزش موسیقی، معافیت های مالیاتی در حوزه موسیقی وجود دارد که باید به آنها توجه جدی شود.

نصرالله ناصح پور(عضو هیئت مدیره خانه موسیقی) در ادامه جلسه گفت: سال 93 بدترین سال برای موسیقی بود که افراد غیر مسوول و کسانی که موسیقی را نمی شناسند مانع اجرای موسیقی شددند در حالی که برنامه ها مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتند. امیدورایم امسال آرامش بیشتری در حوزه موسیقی شاهد باشیم.

داوود گنجه ای(عضو شورای عالی و قائم مقام خانه موسیقی) نیز در این جلسه مطالبی را درباه مسایل موسیقی بیان کرد.

در این جلسه حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، غلامرضا اسلامی، رحمت امینی، امیر اسماعیل آذر، مجتبی آقایی، حسین پارسایی، محمد خزایی و محمدعلی خبری از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند و نظرات خود را درباره مسایل موسیقی بیان کردند.

کد خبر 292649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha