همشهری آنلاین: همزمان با ورود موجی از آوارگان عراقی از استان الانبار به بغداد، مسوولان امنیتی عراق تدابیر شدیدی را در پایتخت اتخاذ کردند. همچنین جمعیت هلال‌احمر عراق با همکاری دولت عملیات برپایی اردوگاهی برای آوارگان را آغاز کرد.

تدابیر شدید امنیتی در بغداد همزمان با ورود هزاران عراقی آواره از الانبار

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ایلاف،در پی عملیات نظامی و گسترده نیروهای عراقی در استان الانبار و درگیری‌ها میان تروریست‌های داعش با نیروهای عراقی، هزاران تن از ساکنان الانبار از این استان گریختند.

محمود الصمیدعی، رئیس دیوان اوقاف عراق اعلام کرد که با توجه به ورود هزاران آواره عراقی از الانبار به بغداد، مسوولان این دیوان بسیاری از مساجد را بسته‌اند و احتمالا مساجد دیگری نیز بسته شود.

دیوان اوقاف سنی در راستای راه‌اندازی کمپین "ساکنان گرامی الانبار را یاری کنید" حدود 100 خودرو را برای انتقال آوارگان به مساجدی در مناطق "الجامعه"، "المنصور"، "الیرموک"، "الاعظمیه"، "الصلیخ" و "الخضراء" ارسال کردند.

همچنین با افزایش ورود آوارگان به بغداد الصمیدعی خواهان گشودن ساختمان کتابخانه مرکزی، سالن‌های دیگر و نمازخانه زنان در مسجد "ام القری" برای استقبال از آوارگان شد. وی همچنین خواهان استفاده از تمامی امکانات دفتر اوقاف سنی برای پناه دادن به آوارگان و فراهم‌سازی کمک‌های پزشکی و مواد غذایی برای آنها شد.

در همین حال پارلمان عراق با اعزام نیروهای امنیتی به استان الانبار، مسلح کردن عشایر و نیروهای مردمی و لغو داشتن ضامن از سوی آوارگان برای ورود به بغداد و مناطق دیگر موافقت کرد. همچنین پارلمان خواهان اعطای اموالی به آوارگان از بودجه کل اختصاصی به آوارگان در سال 2014 و تشکیل کمیته بحران از سوی وزارت دفاع و مهاجرت برای پناه دادن به آوارگان شد.

از سوی دیگر محمد الخزاعی، معاون دبیرکل جمعیت هلال‌احمر عراق اعلام کرد تعداد آوارگانی که از مرکز الانبار و مناطق نزدیک به آن به بغداد وارد شده‌اند به بیش از 100 هزار آواره می‌رسد و بیشتر آوارگان از طریق پل "بزیبز" به بغداد رسیده‌اند. وی گفت: اوضاع انسانی در پل «بزیبز» به دلیل کثرت تعداد آوارگان و شرایط امنیتی در آنجا وخیم است و بیشتر آوارگان پیش از ورود به پایتخت مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

الخزاعی اعلام کرد که هلال‌احمر اردوگاهی را در شهرستان "ابوغریب" برای پناه دادن به آوارگان برپا کرده است. همچنین به بیش از 40 هزار آواره کمک‌رسانی شده اما امدادرسانان با مشکلاتی در انجام فعالیت خود مواجهند.

سعد معن، سخنگوی عملیات بغداد نیز اعلام کرد که اتخاذ تدابیر شدید امنیتی به دلیل افزایش جنایت‌های تروریست‌ها در هدف قرار دادن بی‌گناهان در بغداد است.

نیروهای امنیتی نیز ناچار به ایجاد ایست‌های بازرسی شده‌اند تا از نفوذ تروریست‌ها در میان آوارگان و ورود آنها به بغداد ممانعت به عمل آورند.

برخی خبرگزاری‌ها نیز تصاویر هزاران آواره را منتشر کردند که با پای پیاده مسافت‌های طویلی را برای رسیدن به بغداد می‌پیمایند.

در حالی که سازمان ملل اعلام کرده بود بیش از 4000 خانواده در روزهای اخیر از الانبار فرار کرده‌اند کمیساریای عالی حقوق بشر اعلام کرد که هزاران آواره همچنان در ورودی‌های بغداد گرفتار هستند و مقامات آنها را از ورود به پایتخت منع می‌کنند.

عمر طلال ماجد، یکی از رهبران قبایل الانبار اعلام کرد که آوارگان پس از تلاش تروریست‌ها برای استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی الانبار را ترک کرده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر اعلام کرد که چند تن از آوارگان از جمله چندین کودک تازه متولد شده بر اثر شرایط سختی که با آن مواجه شده‌اند جان خود را از دست دادند.

ریاض العضاض، رئیس شورای استانداری بغداد نیز نسبت به مرگ حدود 100 کودک تازه متولدشده که در حال حاضر در ورودی‌های پایتخت هستند، هشدار داد.

از سوی دیگر نیروهای پلیس فدرال عراق اعلام کرد که 300 تن از اعضای داعش را طی عملیات آزادسازی پالایشگاه بیجی از پای درآوردند. همچنین طی این عملیات 500 بمب خنثی شد. در بیانیه وزارت دفاع عراق نیز آمده است که در حمله نیروهای عراقی و جنگنده‌های ائتلاف 121 داعش از پای درآمدند.

در همین راستا هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق بر اهمیت هماهنگی و همکاری با سوریه برای شکست دادن داعش و راندن اعضای آن از الانبار تاکید کرد. وی افزود: شکست دادن داعش در الانبار با کنترل بر مرزها با سوریه مرتبط است. اگر مرزها با سوریه را علیه داعش ببندیم قطع ارتباط میان الانبار و نینوا آسان می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم داعش را به طور کامل در عراق از بین ببریم.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی با سوریه باید در زمینه تبادل اطلاعات صورت بگیرد به اهمیت همکاری با کشورهای همجوار عراق جهت از بین بردن داعش اشاره کرد.

ارتش عراق بعد از پاکسازی بیجی پیشروی در رمادی را آغاز کرد

در همين حال ارتش عراق پس از بازیابی قدرت خود در استان الانبار و بازپس‌گیری پالایشگاه بیجی، توانسته بخش‌های مهمی از شهر رمادی مرکز این استان را آزاد کند و به نظر می‌رسد روند پاکسازی بزرگترین استان عراق از دست داعش به شکل جدی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نیروهای عراقی با کمک ساکنان محلی روز گذشته توانستند شبه‌نظامیان داعش را از پالایشگاه بیجی، بزرگترین پالایشگاه عراق بیرون برانند و بار دیگر کنترل این پالایشگاه را که هفته گذشته بخش‌هایی از آن به اشغال داعش درآمده بود، به دست بگیرند.

داعش با استفاده از اختلافات داخلی در نیروهای دولتی عراق به ویژه عدم هماهنگی میان رهبران عشایر و ارتش عراق از یک سو و اختلافات عمیق میان آنها با نیروهای شیعه موسوم به داوطلب مردمی از سوی دیگر، در هفته گذشته توانسته بود پیشروی‌های زیادی در استان الانبار و صلاح‌الدین که به تازگی از دست داعش خارج شده، به دست بیاورد.

ارتش عراق با همراهی نیروهای داوطلب مردمی عملیاتی جدی در استان الانبار را نیز آغاز کرده و توانسته مناطق مرکزی شهر الانبار که توسط داعش ناامن شده بود را بار دیگر به کنترل بگیرد و درگیری برای بازپس‌گیری مناطق شرقی و محله‌های حاشیه‌ای این شهر که همچنان در دست داعش است، ادامه دارد.

به نظر می‌رسد هشدارهای مسوولان محلی در الانبار منبی بر سقوط این شهر در صورت عدم اعزام نیرو از سوی دولت مرکزی کارساز بوده و بغداد روز گذشته یگان‌هایی از ارتش و پلیس فدرال را راهی این استان کرد تا به نیروهای محلی مستقر در الانبار بپیوندند.

گفته می‌شود یکی از نکات اصلی مذاکرات حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که به آمریکا رفته بود با مسوولان این کشور بر سر چگونگی مبارزه با داعش در استان الانبار بوده و وی تلاش داشته تا نیروهای داوطلب مردمی را نیز در این عملیات الانبار به کار گیرد؛ مساله‌ای واشنگتن و ساکنان سنی استان الانبار با آن مخالف هستند.

نیروهای موسوم به داوطلب مردمی به دنبال برخی قانون‌شکنی‌ها در استان صلاح‌الدین از مشارکت مستقیم در آزادسازی الانبار منع شده‌اند و جای آنها را قرار بود نیروهای پیشمرگ و شبه‌نظامیان وابسته به عشایر الانبار پر کند که این نیروها نیز ظاهراً توانایی کافی برای رویارویی با داعش را نداشته‌اند و این گروه توانست ظرف یک هفته بخش‌های زیادی از الانبار را به اشغال خود درآورد.

عشایر الانبار دولت را متهم می‌کنند که تجهیزات نظامی لازم را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و آنها از امکانات لازم برای رویارویی با داعش برخوردار نیستند. این را اما دولت العبادی رد می‌کند و با اعزام یگان‌هایی از ارتش به سوی الانبار در روز گذشته تلاش کرد تا به آن پاسخ دهد.

یکی از اعضای شورای استانداری الانبار به اسکای نیوز گفته که رمادی، مرکز این استان از خطر سقوط نجات یافته و نیروهای دولتی در راه هستند. وی تاکید کرد که مرکز رمادی اکنون امن شده و درگیری برای آزادسازی بقیه شهر ادامه دارد.

کد خبر 292648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha