یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دعوای سازمان نظام پزشکی و صدا و سیما بر سر سریال جدید مدیری به جاهای باریک کشید.

مهران مدیری

اسم مدیری انگار با انواع و اقسام حاشیه‌ها گره خورده. اصلا امکان ندارد سریالی بسازد یا روی مساله‌ای دست بگذارد که ماحصلش به کسی برنخورد، صدای اعتراضی را بلند نکند یا بشود به راحتی از کنارش گذشت.

به همین خاطر هم هست که وقتی تصمیم ‌می‌گیرد کاری انجام دهد از‌‌ همان ب بسم‌الله صدای اعتراض‌ بلند می‌شود و آنهایی که احتمال می‌دهند به خاطر حرف‌هایش ممکن است، گیر بیفتند یا برایشان عاقبت خوشی نداشته باشد، سعی می‌کنند هرطور شده جلویش را بگیرند.

این بار پای پزشکان به ماجرای مدیری باز شد و هنوز یک قدم برنداشته صدای وا اسفایشان همه جا را پر کرد. این اعتراض‌ها همزمان با جرقه زدن سوژه اتاق عمل در ذهن مدیری شکل گرفت و همچنان ادامه دارد.

ترس از اینکه مبادا تصویر ناخوشایندی از پزشکان در ذهن مردم ايجاد شود یا بی‌اعتمادی از عملکرد آنها در جامعه شكل بگيرد...

این روز‌ها برخي پزشکان را مقابل مدیری قرار داده و در این میان گروهي از مردم هم تمام تلاششان را می‌کنند تا نگذارند حرف آنها به کرسی بنشیند و ماجرای «سرزمین کهن» کمال تبریزی یک بار دیگر در تلویزیون تکرار شود.

  • جنجال در اتاق عمل

جنجال و حاشیه در مقابل مجموعه‌های مهران مدیری، اتفاق جدیدی نیست، اما حاشیه‌ها هیچ وقت تا این حد بغرنج نبودند و خیلی زود به سرانجام می‌رسیدند.

این بار اما به نظر می‌رسد تب تند اعتراض‌ها از سوی نظام پزشكي، مقاومت صداوسیما و نهایتا اعلام نظرات مثبت و منفی مردم همچنان ادامه داشته باشد.

مجموعه «در حاشیه» در مراحل مختلف با حواشی و جنجال‌های مختلفی روبه‌رو بود؛ از بازگشت مدیری به تلویزیون بعد از چند سال و اعلام رسمی این موضوع که «اتاق عمل شاید یکی از بهترین کار‌هایم باشد» توسط او تا تغییرات شبکه ‌و تذکرات نظام پزشکی و توقف‌ها و تغییرات فیلمنامه و...

  • یک شروع جنجالی

بعد از چند سال دوری مهران مدیری از تلویزیون و بی‌میلی معاونت سیما برای بازگرداندن او به این رسانه، بالاخره دی ماه سال ۹۲ خبر رسید که مدیری و مجید زین‌العابدین که آن زمان مدیر شبکه 3 بود با یکدیگر ملاقات کرده‌اند و بعد از این دیدار، احتمال بازگشت مدیری به تلویزیون تقویت شد.

این مساله تا نوروز ۹۳ مسکوت ماند تا اینکه مدیری در برنامه تحویل سال احسان علیخانی در شبکه 3 حضور پیدا کرد و به همه قول داد که در سال ۹۳ مجددا به تلویزیون برمی‌گردد و سریال می‌سازد.

با اینکه مذاکرات اولیه با مدیر شبکه سه صورت گرفت و مدیری هم از طریق همین شبکه به مردم قول بازگشت داد، چند وقت بعد شورای عالی نمایش در تلویزیون، اعلام کرد که از این به بعد شبکه تهران، مسوولیت پخش سریال‌های طنز و کمدی را به عهده دارد و همزمان، خبرهایی هم از ساخت سریال ۹۰ قسمتی «اتاق عمل» مدیری برای شبکه 5 هم شنیده شد.

از‌‌ همان ابتدا قرار بود این سریال از ابتدای زمستان شروع شود و تا عید نوروز روی آنتن این شبکه باشد.

  • اولین سد مقابل اتاق عمل

اوایل مهر اعلام شد که سریال بالاخره در روز دوازدهم ماه با حضور وزیر بهداشت کلید می‌خورد و مدیری سه ماه وقت دارد تا طبق قرار قبلی، کار را تا دی‌ماه روانه آنتن کند.

اولین روز، سکانس قسمت سوم یعنی بازگشت دکتر بهروز عشقی با بازی مهران غفوریان جلوی دوربین رفت و از سوی وزارت بهداشت هیچ‌گونه واکنش منفی نسبت به کل پروژه و اتفاق‌هایش نشان داده نشد.

بعد از ضبط هفت قسمت از «اتاق عمل» یک مرتبه خبر تعطیلی موقت آن به گوش رسید. با انتشار اولین نامه رئیس نظام پزشکی، مساله کاملا روشن شد. روز اول دی، علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی، نامه‌ای خطاب به رئیس جدید صداوسیما نوشت و درباره ساخت سریال «اتاق عمل» ابراز نگرانی کرد.

او در این نامه چند بندی، نتیجه گرفته بود که شوخی با جامعه پزشکی در حال حاضر به صلاح جامعه نیست و باعث بی‌اعتمادی می‌شود.

در مدت این تعطیلات پروژه، گهگاه خبرهای مختلفی منتشر می‌شد، حتی شایعاتی هم درباره اینکه مدیری تصمیم گرفته به جای «اتاق عمل»، مجموعه‌ای درباره خانه سالمندان بسازد ، به گوش رسید که البته خیلی زود تکذیب شد. خلاصه بعد از تمام این اتفاق‌ها، پروژه بعد از حدود ۴۰ روز به جریان افتاد.

  • موج دوم اعتراض‌ها

بلافاصله بعد از اینکه قرار شد «اتاق عمل» با نام جدید «در حاشیه» سریال نوروزی شبکه 3 باشد و تیزرهای تبلیغاتی آن روی آنتن رفت، موج دوم اعتراض‌ها نسبت به آن شروع شد.

این بار خود وزیر بهداشت بود که شخصاپس از پخش آنونس احساس خطر کرده بود. او روز ۲۴ اسفند یعنی پنج روز مانده به شروع تعطیلات نوروز، نامه‌ای به رئیس صداوسیما نوشت و دغدغه‌های خود را درباره پخش سریال جدید مهران مدیری بیان کرد و خواستار این شد که سریال از رسانه ملی پخش نشود.

او گفته بود: «نگرانی این است که تصویرکلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها باشد.» این اظهارنظر برای مخاطبانی که با تماشای تیزر‌ها به پخش سریال امیدوار شده بودند، اتفاق خوبی نبود.

کم‌کم همه مطمئن شدند اعتراض اولیه و توقف اولیه در زمان تولید «اتاق عمل» هم به دستور مستقیم او صورت گرفته. تا اینکه بالاخره علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما طی نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت و توضیح داد که «درحاشیه» قصد تحقیر پزشکان را ندارد و در راستای ایجاد نشاط و آرامش در جامعه تولید شده است.

  • موج سوم اعتراض ها

بعد از این ماجرا و تا زمان پخش چند قسمت از «درحاشیه» اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه چند روز بعد از شروع پخش، کم‌کم اعتراض‌ها در شبکه‌های مجازی شروع شد.

پزشکانی که احساس می‌کردند سریال به مقامشان توهین کرده کم کم تا پایان نوروز، گلایه‌ها را به حد اعلا رساندند.

تا اینکه روز ۱۵ فروردین، علیرضا زالی، رئیس نظام پزشکی، با انتشار نامه‌ای شدید‌اللحن به رئیس صداوسیما اعتراض‌ها را به مرحله جدیدی برد. در نامه اعتراضی او آمده بود که در سریال به ظاهر طنز «درحاشیه» پزشکان به نحوی به سخره گرفته می‌شوند و...

همزمان با انتشار نامه زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در اعتراض به سریال «درحاشیه»، سازمان نظام پزشکی در سایت خود پوستری از سریال منتشر كرد و با دادن لقب «برنامه‌ هتاکانه» به این سریال، از پزشکان تقاضا کرد در تجمع اعتراض‌آمیز شرکت کنند.

  • دفاع همه جانبه مدیر شبکه 3

در جریان این اعتراض‌ها، درست زمانی که همه نگران عقب‌نشینی ناگهانی تلویزیون و تکرار وقایع دوران «سرزمین کهن» بودند، مدیر شبکه3 اعلام کرد «در حاشیه» بدون تغییر ادامه پیدا می‌کند.

بعد هم توضیح داد: «دوستان منتقد این سریال عجولانه قضاوت می‌کنند و اگر بدون تعصب به محتوای اثر نگاه کنند، متوجه می‌شوند که «درحاشیه» به هیچ کس توهین نمی‌کند.»

یک روز بعد مجددا غلامرضا میرحسینی در گفت‌وگویی دیگر توضیح داد: «آمادگی داریم تا اگر پزشکان نقدی دارند در جلسات حضوری دغدغه‌ها و حساسیت‌های خود را مطرح کنند، چون مخاطبان ما برای ما اهمیت دارند و پزشکان هم بخشی از مخاطبان هستند.»

  • نقطه پايان اعتراض ها

دعوا‌ها ادامه داشت تا اینکه نهایتا مصاحبه وزیر بهداشت درباره «درحاشیه» و گفتن این مساله که «اجازه دهیم مردم سریال را ببینند و خودشان قضاوت کنند» تا حدی غائله را ختم به خیر کرد. او گفت بهتر است در این باره حاشیه‌سازی نکنیم چون کارهای مهم‌تری پیش‌روداريم.

منبع:همشهري جوان

کد خبر 292611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha