مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره عطارد به زودی میزبان مهمانی ناخوانده خواهد‌بود، فضاپیمای مسنجر قرار است در شیرجه‌ای مرگبار خود را به سطح این سیاره بکوباند.

براساس گزارش CNN، مسنجر كه درسال 2004 به فضا پرتاب شد، پيش از آغاز مدارگردي‌اش در عطارد، 6 و نيم سال از عمرش را در سفر به سر برد. اكنون سوخت اين فضاپيما درحال اتمام است و ناسا قصد دارد آن را با سرعتي برابر 3.91 كيلومتر بر ثانيه به سطح عطارد بكوباند.

از آنجايي كه مسنجر در آن سوي دور از زمين عطارد آخرين عمليات خود را انجام خواهد‌داد، امكان مشاهده آن از روي زمين وجود نخواهد‌داشت. به گفته ناسا هيچ راهي براي نجات اين پروژه وجود ندارد، اما تيم كنترل پروژه در لابراتوار فيزيك كاربردي دانشگاه جان هاپكينز تمام تلاش خود را براي به تاخير انداختن اين برخورد انجام دادند. قرار است مسنجر روز جمعه 24 آوريل آخرين عمليات خود را انجام دهد.

به گفته دانشمندان، مانور آخر مسنجر براي باقي ماندنش در مدار عطارد آخرين قطرات سوخت آن را نيز خواهد سوزاند و پس از آن مسنجر ديگر توانايي مقاومت در برابر كشش گرانش خورشيد را نخواهد‌داشت و به سوي سياره شيرجه خواهد‌زد.

دانشمندان ماموريت مسنجر را، اگرچه پاياني به ظاهر تلخ دارد، موفقيتي بزرگ استنباط مي‌كنند زيرا با كمك اين فضاپيما براي اولين بار در تاريخ مطالعات فضايي بشر، اطلاعاتي ارزشمند درباره سياره عطارد در اختيار انسان قرار گرفته‌است. يكي از بزرگترين يافته‌هاي مسنجر درباره عطارد كشف يخ در بخش تاريك و قطبي اين سياره بود، حجم اين يخ به اندازه‌اي است كه اگر آن رادر منطقه‌اي به بزرگي واشنگتن پخش كنند، ضخامت آن سه كيلومتر خواهد‌بود.

مسنجر همچنين تصاوير بسيار شگفت‌انگيزي از اين سياره به ثبت رسانده است و اگرچه روز جمعه،‌آخرين روز كاري اين فضاپيما خواهد‌بود، اما ناسا مي‌گويد تحليل و بررسي اطلاعاتي كه اين فضاپيما گردآوري كرده‌است به سال‌ها زمان نياز دارد.

کد خبر 292595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha