شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گذرنامه‌های کشورهایی که از روابط دیپلماتیک مناسبی با دیگر کشورها برخوردارند ابزاری قدرتمند به شمار می‌رود که به دارندگانش اجازه می‌دهد به راحتی از مرز بیشتر کشورهای جهان عبور کنند.

جهان

براساس گزارش CNN، شركت مالي تجاري آرتون كپيتال كه در زمينه گرفتن حق شهروندي چندگانه از طريق برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري مهاجرتي براي افراد ثروتمند فعاليت دارد، از قدرتمند‌ترين و پرنفوذ‌ترين گذرنامه‌هاي جهان ليستي تهيه كرده‌ و آنها را رتبه‌بندي كرده‌است.

اين رتبه‌بندي براساس تعداد كشورهايي كه با كمك گذرنامه يك كشور و بدون نياز به ويزا يا با كمك گرفتن ويزا در زمان ورود مي‌توان به آنها سفر كرد انجام گرفته‌است، به بياني ديگر ميزان تردد جهاني دارنده گذرنامه هركشور معيار رتبه‌بندي قرار گرفته‌است.

همانطور كه انتظار مي‌رود،‌ كشورهاي توسعه‌يافته كه از اقتصاد پيشرفته‌اي برخوردارند از بهترين رتبه‌ها برخوردارند. آمريكا و بريتانيا در اين رتبه‌بندي رتبه اول را دارند،‌ زيرا با گذرنامه اين دو كشور مي‌توان به راحتي به 147 كشور جهان سفر كرد. در رتبه دوم اين فهرست كشورهاي فرانسه، كره جنوبي و آلمان قرار گرفته‌اند كه گذرنامه آنها مجوز ورود به 145 كشور جهان است.

گذرنامه‌هاي سوئد و ايتاليا با امكان سفر به 144 كشور جهان رتبه سوم قدرتمند‌ترين گذرنامه‌هاي جهان را دارند و كشورهاي دانمارك، سنگاپور، فنلاند، ژاپن، لوكزامبورگ، هلند رتبه چهارم و سوئيس رتبه پنجم اين رتبه‌بندي را به خود اختصاص داده‌اند،‌ درحالي كه گذرنامه‌هاي متعلق به اين كشورها به‌ترتيب امكان سفر به 143 و 142 كشور را فراهم مي‌آورند.

گذرنامه كشور ايران در اين رتبه‌بندي در رتبه 70 قرار گرفته‌است و براساس گزارش اين وب‌سايت،‌ با اين گذرنامه مي‌توان به 47 كشور جهان سفر كرد. پرجمعيت‌ترين كشورهاي جهان، چين و هندوستان نيز هريك با امكان دسترسي سريع به 74 و 59 كشور، در رتبه‌هاي 45 و 59 قرار گرفته‌اند. گذرنامه روسيه نيز مجوز ورود به 98 كشور جهان به شمار مي‌رود و در رتبه 35 قرار گرفته‌است.

ضعيف‌ترين گذرنامه‌هاي جهان نيز به سودان جنوبي، جزاير سولمون، فلسطين، سائو‌توم و پرينسيپ و ميانمار تعلق دارد، گذرنامه اين كشورها به دارندگان اجازه سفر به تنها 28 كشور جهان را مي‌دهند،‌از اين رو رتبه 80 را به دست آورده‌اند. گذرنامه‌هاي كشورهاي كنگو، يمن، آفريقاي مركزي و كوزوو، گينه استوايي، بوتان،كوكورو، بوروندي، سومالي، اريتره، افغانستان، جيبوتي، عراق، اتيوپي و نپال كه به ترتيب مجوز ورود به 41 كشور تا 38 كشور به شمار مي‌روند از ديگر گذرنامه‌هاي ضعيف در جهان به شمار مي‌روند.

کد خبر 292526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha