تحرکات نظامی و اقتصادی ایران و روسیه در هفته‌های اخیر، غرب و آمریکایی‌ها را سردرگم کرده است.

محمد دهقان در مسکو با همتایان روسی و چینی خود مذاکره کرد.

 جالب‌تر آنكه حالا خبر مي‌رسد پاي چين هم به پيمان سه‌جانبه دفاعي ميان ايران، روسيه و چين باز شده است.سرگئي شايگو، وزير دفاع روسيه روز پنجشنبه در ديدار با وزير دفاع كشورمان بعد از اعلام تحويل اس300 به ايران تا پايان سال‌جاري ميلادي، اين خبر مهم را هم داد كه به‌زودي اجلاس مشترك ميان ايران، چين و روسيه براي مقابله با تهديدات مشترك برگزار خواهد شد. خبر احتمال پيمان دفاعي ميان اين سه كشور در حالي است كه شهريور سال93رزمايش مشترك دريايي ايران و چين در آب‌هاي جنوبي كشور برگزار شد.
وزير دفاع روس‌ها اين را هم گفته كه موافقت‌نامه دفاعي كه در ژانويه 2015ميان ايران و روسيه منعقد شد مبناي مهم و جدي براي توسعه روابط دوجانبه است.

در طرف ديگر وزير دفاع ايران هم با تأكيد بر ضرورت تشكيل جبهه مقاومت در برابر توسعه‌طلبي‌هاي آمريكا و متحدانش گفت: پيگيري و اجراي مصرانه مواضع اصولي و منطقي 2كشور مي‌تواند بسياري از تهديدات ضدامنيتي را خنثي كند.سردار دهقان به اين نكته هم اشاره كرد كه مواضع دولت روسيه در قبال مسائل جهاني و منطقه‌اي بسيار نزديك به مواضع جمهوري اسلامي ايران است و احساس مي‌كنيم مجموعه دولت روسيه به ضرورت ايجاد نظم جديد جهاني رسيده است.

  • اس 300پاداش ايران است

تقويت روابط دفاعي و اقتصادي ميان ايران و روسيه كه تحليلگران آن را بيش از هر زمان ديگر مي‌دانند، آمريكا و مقامات رژيم‌صهيونيستي را نگران كرده است.درست زماني كه مذاكرات به اوج حساسيت خود رسيده، رئيس‌جمهور روسيه اعلام مي‌كند ممنوعيت تحويل اس300 به ايران برداشته مي‌شود.

برخي تحليلگران و كارشناسان معتقدند كه اين اقدام روسيه تأثير منفي بر مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و گروه1+5 خواهد داشت اما رئيس‌جمهور روسيه روز گذشته در نشست خبري سالانه‌اش اعلام كرد اس300 پاداش ايران به‌خاطر انعطافش در مذاكرات هسته‌اي است. پوتين تأكيد كرد: «تصميم قبلي روسيه درمورد تعليق تحويل سامانه‌هاي موشكي دفاع هوايي به ايران ناشي از برنامه هسته‌اي ايران بود اما تهران اكنون سطح بالايي از انعطاف‌پذيري و اراده را براي دستيابي به يك توافقنامه هسته‌اي نشان داده كه روسيه را تشويق كرد ممنوعيت تحويل سامانه‌هاي موشكي اس300 به تهران را لغو كند.»

  • تحويل اس300 به‌خاطر اوضاع منطقه

اين تصميم روس‌ها واكنش مقامات آمريكايي و خشم نخست‌وزير رژيم صهيونيستي را به‌دنبال داشت. جان كري وزير خارجه آمريكا و نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل در تماس تلفني با رئيس‌جمهور روسيه ناراحتي خود را از اين اقدام مسكو ابراز كردند. پوتين هم براي چندمين بار و البته اين بارصريح‌تر از گذشته يكي از دلايل اصلي تحويل اس300 به ايران را افشا كرد و گفت كه تحويل سامانه‌هاي موشكي دفاع هوايي اس300 به ايران به هيچ وجه تهديدي براي اسرائيل نيست و با توجه به اوضاع در منطقه، هدف از آن بازدارندگي است؛ ما معتقديم با توجه به تحولات در منطقه به‌ويژه در يمن، تحويل چنين سلاح تدافعي مي‌تواند به‌عنوان يك عامل بازدارنده تلقي شود.

كارشناسان معتقدند كه هرچند رابطه روسيه و عربستان سعودي در سال‌هاي گذشته و در موضوع تحولات سوريه به سردي گراييده است اما‌ حالا بعد از اظهارات رئيس‌جمهور روسيه درخصوص يمن بايد منتظر واكنش سعودي‌ها نيز بود. سردار دهقان وزير دفاع كشورمان براي حضور در چهارمين نشست بين المللي مسكو به روسيه رفته است. در اين نشست بيش از 300 نفر از وزيران دفاع و مقام‌هاي نظامي 40 كشور جهان حضور داشتند كه سردار دهقان با برخي همتايان خود از جمله وزير دفاع چين، روسيه، اندونزي و پاكستان ديدار كرد .

  • تهديد دوباره ايران به حمله نظامي

روز پنجشنبه هم رئيس ستاد مشترك آمريكا در واكنش به تحويل سامانه اس300 به ايران، تهديد كرد درصورت شكست مذاكرات، آمريكا تاسيسات هسته‌اي ايران را هدف قرار خواهد داد. ژنرال مارتين دمپسي در واكنش به صدور دستور رئيس‌جمهور روسيه براي تحويل سامانه اس300 به ايران گفت: «ما سال‌هاست از توانايي‌ها و قابليت‌هاي اين سيستم كه قرار است در اختيار ايران قرار داده شود اطلاع داريم و در تمامي برنامه‌ريزي‌هاي نظامي خود آن را به‌حساب آورده‌ايم.»

دمپسي كه در يك نشست خبري سخن مي‌گفت، افزود استفاده احتمالي آمريكا از گزينه نظامي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران درصورت شكست مذاكرات، با تحويل اين سامانه به ايران تغييري نخواهد كرد. رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در حالي از عدم‌تغيير محاسبات نظامي اين كشور در قبال ايران سخن مي‌گويد كه واشنگتن پيش‌تر بارها نسبت به تحويل اين سامانه از سوي روسيه به ايران اظهار نگراني كرده است و هفته گذشته و همزمان با اعلام تصميم جديد دولت روسيه در اين‌باره جان كري وزير امور خارجه آمريكا در تماس تلفني با همتاي روس خود از اين مسئله ابراز نگراني كرد.

کد خبر 292470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha