شادی خوشکار: چه بخواهیم چه نخواهیم بخش زیادی از عمرمان در مدرسه می‌گذرد. حالا ممکن است شما زیاد خوشتان نیاید، اما مدرسه یکی از شخصیت‌های اصلی کتاب زندگی ماست.

دوچرخه

 نمی‌شود که از نوجوانی نوشت، ولی از مدرسه ننوشت یا آن را به حاشیه برد. شاید کتاب‌هایی که ماجراهاي اصلی داستانشان در مدرسه مي‌گذرد يا به نوعي به مدرسه مرتبط است تا به حال توجه‌تان را جلب نکرده باشند. صبر کنید. اول داستان‌های مدرسه‌ای «اندرو کلمنتس» را بخوانید و بعد جواب بدهید. رمان‌هایی که نه تنها به بیش از ۹ زبان ترجمه شده‌اند که در سه سال، ۲۱ جایزه گرفته‌اند و ماجراهاي همه‌شان هم در مدرسه می‌گذرد.

مجموعه‌ي «داستان‌های مدرسه»، مجموعه‌اي شش جلدی است و هر جلد آن یک رمان مستقل است و شخصیت‌ها و فضاسازی‌های خود را دارد. در هرکتاب می‌توانید یک شخصیت را دنبال کنید و ماجرایش را بخوانید. گاهی یک ماجراجویی نوجوانانه است و گاهی درباره‌ي ارتباط با والدین و دوستان.

از «داستان مدرسه» شروع کنیم. این کتاب را به‌خصوص به نوجوانانی پیشنهاد می‌کنیم که مثل «ناتالی» درگیر نوشتن‌اند. ناتالی 12ساله است و داستان می‌نویسد. «زویی» بهترین دوست او، همیشه تشویقش می‌کند که داستان‌ها و رمان‌هایش را تمام کند، چون آن‌قدر خوبند که باید چاپ شوند. با این‌که مادر ناتالی در یک انتشارات بزرگ کار می‌کند، او نمی‌خواهد از این راه وارد شود. پس تصمیم می‌گیرد برای خودش نام مستعار بگذارد و بعد برای چاپ کتابش تلاش کند. زویی هم کارگزار اوست و کار‌ها را دنبال می‌کند. به نظرتان خنده‌دار است که دو نوجوان این کار‌ها را انجام دهند؟ شاید باید بخوانید تا بدانید که چه‌طور بزرگ‌تر‌ها آن‌ها را جدی می‌گیرند.

کتاب «فریندل» هم ماجرای «نیک آلن» است. یک نوجوان متفاوت و خلاق که البته تنبلی‌هایی هم دارد. تا به حال معلمی داشته‌اید که روی‌ شما تأثیر داشته باشد و باعث تغییر در درونتان شود؟ خانم «گرنجر» یکی از آن هاست. او شاید تا آخر کتاب هم نتواند همه‌ي غلط‌های دیکته‌ای بچه‌ها را اصلاح کند، اما چیزهای دیگری هست که او و کلاسش را از بقیه متفاوت می‌کند. قضاوت با شما و نیک  آلن بعد از خواندن این کتاب.

فکر می‌کنم مدرسه همین طوری زیاد هم بد نیست، تا وقتی که پای کارنامه در میان نباشد. اندرو کلمنتس هم یک کتاب درباره‌ي «کارنامه» دارد و بچه‌هایی که به‌خاطر نمره‌های درسی، خودشان را خنگ یا نابغه می‌دانند. قهرمانان این داستان همه‌ي تلاششان را می‌کنند تا به پدر و مادر‌ها و مدرسه بفهمانند که نمره، چیزی را ثابت نمی‌کند. اما اشتباه نکنید. این ایده‌ي یک دانش‌آموز تنبل نیست، بلکه فكر نابغه‌ای است که از روی عمد نمره‌های پایین می‌آورد.

اندرو کلمنتس زمانی به شاگردان یک کارگاه تابستانی «نوشتن خلاق» درس داده است. او ابتدا با شعر شروع کرد و تلاش کرد ترانه‌سرا شود، بلکه وضع مالی بهتری داشته باشد، اما با نوشتن رمان «فریندل» بود که زندگی‌اش عوض شد و تبدیل به نویسنده‌ای محبوب و مشهور شد. می‌گویند بیش از 50 کتابش را در اتاقکی پشت خانه‌شان با یک بخاری هیزمی و بدون تلفن و موبایل و اینترنت نوشته است. تصویرگر این مجموعه هم «برایان سلزنیک» است.

حتماً کتاب «اختراع هوگو کابره» را مي‌شناسيد، شايد هم آن‌را خوانده‌ايد و یا فیلمی را دیده باشید که بر اساس آن ساخته شده است. سلزنیک خالق سبك داستاني «سینمارمان» است که حالا برای مجموعه‌ي داستان‌های مدرسه تصویرگری کرده است. اگر دوست دارید این کتاب‌ها و سه کتاب دیگر با نام‌های «پسر سرایدار»، «یک هفته در جنگل» و «خبر لندری» را بخوانید، این مجموعه را نشر دیبایه (۸۸۰۸۰۳۳۰) منتشر كرده است و مرجان ظریف صنایعی و افسانه سلیمانی‌مختاری آن‌ها را ترجمه کرده‌اند.

کد خبر 292342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha