همشهری آنلاین: افخم در نشست خبری ضمن پیگیری حادثه جده گفت: مذاکرات برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس در ایران در جریان است.

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم در رابطه با حادثه فرودگاه جده گفت: دولت عربستان به این مساله رسیدگی کند و عاملان این موضوع ناگوار را بر اساس قوانین خود مجازات کند. این خواسته ماست که به صراحت اعلام کردیم. پیگیری‌های سیاسی از طریق سفارت ایران انجام شده است و به مقامات مسئول سعودی هم اعلام کردیم.
افخم ادامه داد: سفرهای عمره هم تعلیق شد. افکار عمومی ما و مسلمانان و همه کسانی که به این سفر می‌روند نسبت به تعرض به دو نوجوان حساس است و محدود به زوار ایرانی نیست.

وی اضافه کرد: روز گذشته هم در خبر‌ها بیانیه‌ای را دیدم که از طرف وزارت کشور سعودی منتشر شده بود مبنی بر اینکه موضوع را پیگیری و متناسب با قوانین سعودی برای عاملان آن اشد مجازات در نظر گرفته می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: دولت عربستان با حساسیت و فوریت پیگیری و برای متخلفان، مجازات لازم را اعمال کند.

  • دولت‌ها مسئول اجرای تعهدات بین المللی هستند

افخم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مصوبه کنگره آمریکا برای نظارت بر توافق احتمالی اظهارداشت: ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم و براساس قوانین بین المللی دولت‌ها پاسخگوی تعهدات و مسوول اجرای آن هستند و این دولت‌ها هستند که تشخیص می‌دهند چه ساز و کارهایی را باید انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: کار‌شناسان حقوقی و سیاسی ابعاد آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و متناسب با شرایط در مذاکرات حاضر می‌شوند.

افخم با بیان اینکه همه اظهارنظر‌ها و موضوعات در مذاکرات پیش رو مورد گفت‌و‌گو قرار می‌گیرد کما اینکه قبل از این هم این گونه بوده است، افزود: مهم تعهد دولت آمریکا برای هر توافق احتمالی است و متناسب با آن تعهد، مسوول اجرا هم اوست. اینکه چه طور ساز و کار‌ها را تعریف کرده و گفت‌و‌گو‌ها را به جمع بندی برساند به دولت آن‌ها مربوط است.

  • خبرنگار اسراییلی با گذرنامه آمریکایی

افخم همچنین درباره حضور خبرنگار اسراییلی در ایران اظهار داشت: وی خبرنگار نبوده بلکه توریسم بوده و طبق مقررات در قالب گروه توریستی با گذرنامه آمریکایی وارد کشور شده و در داخل کشور هم کار خبری انجام نداده است؛ سوء استفاده از انتشار گزارش‌ها بحث دیگری است.

  • بازگشایی سفارت ایران و انگلیس در جریان است

سخنگوی وزرات امور خارجه در باره بازگشایی سفارت انگلیس گفت: گفت‌و‌گو در حال انجام است و کاردار‌ها در حال تردد هستند و ارتباطاتی بین نمایندگی برای صدور روادید و تسهیلات وجود دارد.

به گفته افخم مذاکرات در جریان است تا امکان بازگشایی سفارتخانه فراهم شود.

به گفته وی کار‌ها طبق روال پیش می‌رود تا مسائل روشن شود و کار انجام شود و نیازمند مذاکرات کار‌شناسی برای بررسی زمینه‌ها و رفع موانع است.

  • موضع افخم درباره خبر انتصابش به عنوان سفیر

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر انتصاب خود در یکی از سفارتخانه‌ها گفت: دوستان توجه کنند که باید منابع مسئول این اخبار را متشر کنند؛ هر مورد انتصاب در وزرات امور خارجه صرفا در مرحله خاص و پس از طی مراحل لازم انجام می‌شود و درباره خبر پراکنی‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم؛ توجه کنید که منابع موثق باشند و منتشر کننده غیر مسئول نباشد.

  • فکت شیت ایرانی و مکان مذاکره آتی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات آتی کار‌شناسان هسته‌ای برای نوشتن متن توافق جامع اظهار داشت: محل مذاکرات هنوز نهایی نشده است و یکی دو روز قبل از برگزاری نشست اعلام می‌شود.

افخم درباره انتشار فکت شیت ایرانی هم گفت: انتشار فکت شیت با صلاحدید مسئولان عالی انجام خواهد شد، محتوای فکت شیت اظهار نظرهایی است که مسوولان تیم مذاکره کننده داشته‌اند.

  • احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای در حاشیه کنفرانس NPT

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری کنفرانس بازنگری ان. پی. تی افزود: با توجه به اینکه وزیر امور خارجه در این کنفرانس حضور دارد، احتمال اینکه در حاشیه آن مذاکرات هسته‌ای پیگیری شود، وجود دارد.

  • مسیر همکاری با آژانس، شفاف سازی و دسترسی‌های مجاز است

افخم همچنین در خصوص حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در تهران این سفر را در راستای تفاهم آبان ماه سال ۹۲ عنوان کرد و اظهارداشت: همکاری‌های ایران و آژانس در مسیر خوبی قرار دارد و سفر بازرسان هم در جدول کاریِ مورد توافق بوده است.

به گفته وی در این سفر، موضوع سایت مریوان و همچنین مقاله‌ای در خصوص نوترون‌ها بررسی می‌شود و مسیر در همکاری با آژانس، شفاف سازی و دسترسی‌های مجاز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: از ۱۸ موضوع مدنظر، خیلی از مسایل حل شده و آژانس به تدریج به این نتیجه رسیده است که هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح آمیز ایران وجود ندارد و امیدواریم باقی مسایل هم در ادامه حل شود.

  • نادیده گرفته شدن حمله به مردم یمن و تخریب زیر ساخت‌ها در قطعنامه شورای امنیت

افخم با اشاره به قطعنامه شورای امنیت درباره یمن اظهارداشت: ما انتظار داشتیم قطعنامه در خصوص حملات به مردم یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور هم می‌پرداخت که متاسفانه نادیده گرفته شد و به نظر ما باید به مسایل واقع بینانه نگریست چرا که راه حل نظامی گره گشا نیست و تنها راه، گفت‌و‌گو است و شرایط باید برای فعالیت احزاب فراهم شود.

وی ادامه داد: طرح ایران در خصوص بحران یمن ۴ ماده‌ای است که شامل توقف حملات، ارسال کمک‌های بشردوستانه، گفت‌و‌گوی بین احزاب سیاسی یمنی و تشکیل دولت وحدت ملی است.

  • همکاری‌های ایران و روسیه جامع و رو به جلو است

وی همچنین در مورد دستور رییس جمهور روسیه برای لغو ممنوعیت سامانه‌های موشکی اس ۳۰۰ به ایران اظهارداشت: روابط ایران و روسیه روابط جامعی است و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی است و گفت‌و‌گو‌ها در همه سطوح در جریان بوده است و روند رو به جلویی داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط دفاعی به طور جزیی متاثر از تحریم‌ها شده است که بخشی از آن‌ها هم مربوط به تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ بود.

افخم یادآور شد: در پی پیگیری‌ها و پافشاری‌های ایران بر تحویل این سامانه قرار شد به ایران تحویل داده شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز وزیر دفاع به روسیه سفر می‌کند و در اجلاس امنیت بین المللی مسکو سخنرانی خواهد کرد. گفت‌و‌گوهایی هم درباره ابعاد زمانی تحویل این سامانه خواهد داشت. فکر می‌کنیم همکاری‌ها رو به جلو است اما جزییات تحویل سامانه‌ها را از مسوولین دفاعی ذیربط پیگیری کنید.

  • احتمال تغییر در بیانیه سوییس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص احتمال تغییر در بیانیه لوزان و حضور و یا عدم حضور دکتر صالحی در دور آتی مذاکرات اظهارداشت: در دور آتی هیات‌ها وارد مرحله نگارش می‌شوند، متن دارای پرانتزهایی است بنابراین دور آتی مذاکرات صرفا برای نگارش نیست بلکه مذاکرات در برخی ابعاد هم انجام می‌شود تا زمینه رسیدن به توافق فراهم شود.

افخم خاطرنشان کرد: هر کدام از هیات‌ها متن ویژه خود را دارد و امکان تغییر در بیانیه سوییس هم است و ابعادی وجود دارد که نیاز به مذاکره است که در برخی جزییات حتما باید باشد. بنابراین دور آتی مذاکرات فقط نگارش نیست بلکه در خصوص جزییات هم باید مذاکره شود.

وی با اشاره به اینکه دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان و کار‌شناسان است، اظهارداشت: دوشنبه هفته بعد از مذاکرات هم اجلاس بازنگری ان. پی. تی را داریم که دکتر ظریف هم در آن اجلاس سخنرانی می‌کند و احتمالا در حاشیه آن اجلاس مذاکراتی بین وزیر امورخارجه با مقامات طرف مقابل وجود خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سفر وزیر امورخارجه فرانسه به عربستان و حمایت‌های فرانسه از این کشور اظهارداشت: انجام این سفر‌ها برای اولین بار نبوده و متداول است. همکاری ما با سایر کشور‌ها هم برقرار است و ما هم این روابط را داریم.

تلاش ایران برای حل بحران یمن از طریق گفت‌و‌گوهای سیاسی

افخم ادامه داد: درباره بحران یمن تلاش کشور‌ها باید معطوف به توقف بمباران زیرساخت‌ها و حمله به غیرنظامیان شود و در همین راستا ما هم گفت‌و‌گوهای مختلفی را انجام داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به سفر هفته گذشته قائم مقام وزیر امورخارجه به چند کشور عربی و همچنین سفر دکتر ظریف به پاکستان اشاره کرد.

به گفته وی سفر وزیر امور خارجه به پاکستان در راستای روابط دوجانبه بود و در خصوص مسایل یمن هم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر اردوغان به تهران را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در خلال آن علاوه بر امضای هشت سند همکاری، رایزنی‌هایی برای زمینه سازی توقف حملات و پیشبرد راه حل سیاسی در یمن صورت گرفت.

افخم خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سفیران ما در کشورهای مختلف کار می‌کنند تا بتوانیم مسایل را به سمت گفت‌و‌گوهای سیاسی سوق دهم.

وی نامه نماینده ایران در سازمان ملل متحد به شورای امنیت و همچنین رایزنی‌های رییس مجلس با همتایان خود را از دیگر اقدامات انجام شده برای حل بحران یمن عنوان کرد.

افخم با تاکید بر اینکه اولویت ما پیگیری راهکارهای سیاسی است گفت: کشورهای دیگر را هم دعوت می‌کنیم تا دیپلماسی فعالی برای حل بحران یمن و شکل گیری دولت وحدت ملی در این کشور پیش بگیرد.

  • نخست وزیر استرالیا جمعه به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه به سفر آتی نخست وزیر استرالیا به کشورمان اشاره کرد و گفت: این سفر جمعه انجام می‌شود با این حال گفت‌و‌گو‌ها از روز شنبه خواهد بود و در این سفر گفت‌و‌گوهایی در خصوص مسایل دوجانبه، بحث‌های منطقه‌ای و همچنین ایرانیان مقیم استرالیا و پناهجویان مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • مبنای کلی مذاکرات حفظ عزت مردم و فناوری صلح آمیز و بومی هسته‌ای است

افخم همچنین درباره تدابیر دستگاه دیپلماسی برای جلوگیری از زیاده خواهی‌های طرف مقابل در خلال مذاکرات گفت: مذاکرات ما کاملا آگاهانه و با شناخت از طرف مقابل بوده است. سیاست آمریکا شناخته شده است و ما با رویکردهای آن‌ها به ایران و مسایل منطقه آشنا هستیم.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده هم راهبرد خود را بر این اساس تنظیم کرده و مذاکرات را براساس پافشاری بر حقوق ملت و حفظ اقتدار و عزت ملی ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم ما توافق به هر قیمت را دنبال نمی‌کنیم اگرچه ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی در مذاکرات مطرح است اما مبنای کلی ما حفظ عزت مردم و فناوری صلح آمیز و بومی هسته‌ای است.

به گفته افخم امروز همه متوجه شدند که ما قصد استفاده غیر صلح آمیز از این صنعت را نداریم و برای آن هم مبنای شرعی، عقلی و استدلالی داریم و دور آتی مذاکرات که بسیار فشرده و حساس است نیز با همین مبنا و با حمایت مردم ادامه خواهد یافت.

کد خبر 292305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha