محوطه باستانی تخت‌جمشید درنظرسنجی سایت مــــؤسسه Tripadvisor جایگاه نخست را از آن خود کرد.

تخت جمشید

سايت جهاني Tripadvisor از بزرگ‌ترين مؤسسات گردشگري جهان است كه در 42كشور فعاليت دارد. به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، اين مؤسسه هر سال پس از نظرسنجي از گردشگران جهان، گواهينامه جشن مهمان‌نوازي را به يكي از بناهاي تاريخي در جهان اعطا مي‌كند.

مسعود رضايي‌منفرد، مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد با اعلام اين خبر گفت: براساس نظرسنجي اين مؤسسه بين‌المللي گردشگري از گردشگران خارجي، مجموعه تخت جمشيد بيشترين رأي و گواهينامه برتري سال 2014را به‌خود اختصاص داد.براساس اين گزارش، پارسه يا پرسپوليس نام يكي از شهرهاي باستاني ايران در زمان امپراتوري هخامنشيان است.كاخ تخت جمشيد در اين محوطه باستاني در دوران زمامداري داريوش بزرگ، خشايارشا و اردشير اول بنا شد و 200سال آباد بود. در نخستين روز از سال نو ايراني نيز گروه‌هاي زيادي از كشورهاي مختلف به نمايندگي از ساتراپي‌ها يا استانداري‌ها با پيشكش‌هاي متنوع در تخت‌جمشيد حضور مي‌يافتند تا هداياي خود را به امپراتوري هخامنشي پيشكش كنند.

در سال 518پيش از ميلاد بناي تخت جمشيد به‌عنوان پايتخت جديد هخامنشيان در پارسه آغاز شد. داريوش بزرگ بنيانگذار تخت‌جمشيد و پس از او پسرش خشايارشا و نوه‌اش اردشير يكم محوطه تخت جمشيد را افزايش دادند و آگاهي از پيشينه هخامنشيان و فرهنگ آنها از سنگ‌نبشته‌ها و فلزنوشته‌هاي موجود در كاخ‌ها و ديواره‌هاي اين محوطه تاريخي ميسر شده است. اكنون سايت جهاني و مشهورTrip advisor اعلام كرده كه امسال گواهينامه برتري جهاني را براي سال2014 به مجموعه تخت‌جمشيد در ايران تقديم كرده است. اين ركورد مي‌تواند ترغيب بيشتري براي سفر به ايران و بازديد از محوطه باستاني تخت‌جمشيد در گردشگران خارجي ايجاد كند.

کد خبر 292133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha