دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

محسن رخش خورشید: فصل گرما که از راه می‌رسد، باز کردن پنجره‌ها و تماشای پرده‌ها که با وزش باد دلچسب به رقص می‌افتند، تجربه لذت‌بخشی است اما کافی است حشرات موذی، پنجره‌ای را باز ببینند.

پشه

 با گرم شدن هوا، حشره‌هاي موذي و خصوصا پشه‌هاي سراسر مزاحمت، از راه مي‌رسند و اگر در مقابلشان ايستادگي نشود، روزگار را تيره مي‌كنند. پشه‌ها، كابوس نيمه‌ شب‌هاي تابستاني هستند و به همين دليل توري‌هايي كه بر پنجره‌ها نصب مي‌شود، در بين نصاب‌ها به توري پشه‌اي معروف است. اين توري‌ها گام نخست و مفيد در مجادله با حشرات موذي است. در اين مطلب كه به كمك ناصر اسدي، سازنده و نصاب باتجربه در و پنجره توري آماده شده، به روش نصب و استفاده از توري‌هاي پنجره يا‌‌ همان توري‌هاي پشه‌اي مي‌پردازيم.

  • توري، بدون كمك ديگران

توري‌هاي قابل استفاده براي پنجره‌ها، از ۲ جنس پارچه‌اي يا فلزي هستند. توري‌هاي فلزي از آلومينيوم ساخته شده‌اند و دوام خوبي دارند. در واقع اگر ضربه نخورند و به عمد پاره نشوند، تا زماني‌كه ساختمان پا برجاست، آنها هم باقي مي‌مانند. اما مشكل اينجاست كه توري‌هاي فلزي را نمي‌توان به آساني بر چارچوب پنجره‌ها چسباند، چون چسبي كه به‌مدت طولاني وزن اين توري‌ها را تحمل كند و در عين‌حال به بدنه پنجره آسيب نرساند، وجود ندارد. بنابراين بهتر است از توري‌ پارچه‌اي استفاده كنيم. توري‌هاي پارچه‌اي را از پلاستيك‌فروشي و پارچه فروشي‌ها و اين روزها از ابزارفروشي‌ها مي‌توان تهيه كرد و قيمتي نزديك به متري ۳هزار تومان دارند. هر ۴‌ضلع پنجره‌ها را اندازه بزنيد تا ابعاد دقيق آن را داشته باشيد. توري‌هاي پارچه‌اي را به راحتي با قيچي مي‌توان برش زد. توري‌ را طوري برش بزنيد كه در هر ضلع، لااقل ۲ سانتي‌متر از ابعاد پنجره بزرگ‌تر باشد.

  • چسباندن و مراقبت كردن

معمولا توري‌ها را اندكي بلند‌تر برش مي‌زنند تا در زمان نصب، كمي‌‌ رها باشد و به‌اصطلاح اندكي شكم بدهد. با اين شگرد، احتمال پاره شدن توري در وزش باد و در زمان باز و بسته شدن پنجره كمتر مي‌شود. چسباندن توري به قاب پنجره، با استفاده از چسب‌هاي دورو و يا چسب آكواريوم انجام مي‌شود. اگر قصد داريد از چسب ديگري استفاده كنيد، درنظر داشته باشيد كه جدا كردن چسب‌ها از قاب پنجره، به سادگي چسب‌هاي آكواريوم و دو رو باشد و صدمه‌اي به رنگ و بدنه پنجره وارد نكند. شست‌وشوي تورهاي ثابت از آنجا كه ثابت شده‌اند و به راحتي از پنجره جدا نمي‌شوند، اندكي مشكل است. اگر از چسب دو رو استفاده كرده‌ايد، مي‌توانيد گاهي تور را جدا كنيد و بشوييد و مجددا بچسبانيد. در غيراين‌صورت فقط مي‌توانيد از بخارشور استفاده كنيد. البته فرض بر اين است كه خانه آپارتماني است و نمي‌توان شلنگ آب را روي پنجره‌ها گرفت.

  • توري‌هاي ثابت؛ مزايا و معايب

از زماني‌كه توري را خريده‌ايد و به خانه آمده‌ايد تا زماني‌كه پنجره به توري مجهز شده، كمتر از نيم‌ساعت زمان سپري شده و اين يكي از مهم‌ترين مزاياست. ديگر اينكه بهايي كه پرداخته‌ايد با حسابي سرانگشتي، كمتر از ۱۰درصد از پولي است كه ‌بايد به سازندگان توري‌هاي پشه‌اي پرداخت مي‌كرديد. اما توري‌هاي ثابت معايب بزرگي دارند كه تصميم براي انتخاب آنها را دشوار مي‌كند. توري‌هاي ثابت اغلب پارچه‌اي هستند و در مقابل باد و باران و آفتاب، معمولا بيشتر از يك سال دوام نمي‌آورند. ديگر اينكه با چسباندن آنها به قاب پنجره، دسترسي به بيرون از پنجره ناممكن مي‌شود و رسما جهان بيرون از خانه را فقط از پشت درزهاي توري مي‌توان ديد. اگر قاب پنجره از آهن باشد، احتمال كنده شدن رنگ آن و صدمه به قاب هم وجود دارد. بنابراين استفاده از توري‌هاي ثابت براي پنجره‌هاي اصلي و پركاربرد خانه، توصيه نمي‌شود و مي‌گويند كه بهتر است فقط براي پنجره‌هاي حمام و سرويس بهداشتي از آنها استفاده كرد.

  • يك پيشنهاد ويژه؛ قاب بسازيد

اگر وقت و حوصله داريد، اگر دلتان نمي‌آيد براي پنجره‌هاي توري هزينه كنيد، اگر دست به ابزار هستيد، پيشنهاد مي‌كنيم كه با استفاده از چوب، قابي بسازيد تا توري داخلش جاي بگيرد و روي پنجره بنشيند. اين قاب‌ها خصوصاً اگر بدنه پنجره از جنس آهن باشد، عملكرد خوبي خواهد داشت. هر نوع چوب سبكي كه در اختيار داريد، در ابعاد پنجره مي‌تواند برش بخورد و به قاب تبديل شود. توري پارچه‌اي را علاوه بر چسب آكواريوم، با منگنه نيز مي‌توان روي قاب چوبي سوار كرد. حالا مي‌ماند نصب اين قاب روي پنجره كه در واقع فرايند اصلي محسوب مي‌شود. اگر بدنه پنجره از آهن است، پيشنهاد مي‌كنيم آهن‌رباهايي را در قاب چوبي بچسبانيد تا عمل اتصال به بدنه پنجره را انجام دهند. به اين ترتيب به راحتي مي‌توان قاب چوبي را از پنجره جدا كرد. فاصله‌اي كه به‌دليل وجود آهن‌ربا بين قاب چوبي و بدنه پنجره ايجاد مي‌شود را با نوارهاي درزگير مي‌توان پوشاند. اين نوار‌ها كه به نوار مويي هم معروف هستند، متري ۱۵۰۰ تومان قيمت دارند و در بساط در و پنجره‌ساز‌ها پيدا مي‌شوند. اگر بدنه پنجره آلومينيومي است، به ابتكار خودتان بازمي‌گردد كه آيا مي‌توانيد لولا براي قاب چوبي تعبيه كنيد يا نه؟ اگر نه، به‌‌ همان چسب‌هاي دو رو متوسل شويد.

  • پنجره‌هاي توري چقدر پول مي‌خواهد؟

براي خريد قاب توري مدل ريلي، متري ۳۵هزار تومان بايد بپردازيد و ريل و يراق‌آلاتش هم متري ۸هزار تومان قيمت دارد. يراق‌آلات‌‌ همان قرقره‌هايي است كه زير قاب قرار مي‌گيرد. در مدل لولايي مجددا براي پنجره توري‌‌ همان متري ۳۵هزار تومان بايد پرداخت شود و قاب زيرين يا‌‌ همان چارچوبش هم متري ۲۰هزار تومان آب مي‌خورد. يراق‌آلات اين مدل كه لولا و چفت و دستگيره را شامل مي‌شود، دستي ۱۲هزار تومان قيمت دارد. مدل پليسه‌اي يا آكاردئوني، زيبايي خاصي دارد و بابت همين زيبايي خاصش، متري ۱۲۰هزار تومان قيمت دارد. در بين سازندگان در و پنجره‌هاي توري عرف شده كه مبلغي بابت حمل پنجره‌ها نمي‌گيرند اما اجرت نصب هر كدام از پنجره‌ها، بين ۵ تا ۲۵هزار تومان است. تفاوت قيمت را سختي كار تعيين مي‌كند؛ مثلا پنجره‌هايي كه حفاظ يا نرده دارند، كار نصاب را سخت مي‌كنند و بابت همين اجرت بيشتري مي‌گيرند. توري‌هاي‌فلزي و قاب‌ها از جنس آلومينيوم است و استهلاك بسيار پاييني دارد. شست‌وشوي آنها هم به سادگي با آب و كف انجام مي‌شود. اگر توري فلزي پاره وارد شد، حتما بايد بخش آسيب ديده با نخ دوخته شود تا ميزان آسيب بيشتر نشود.

  • پنجره‌هاي توري پرهزينه اما منطقي

‌ كار‌شناس‌ مامي‌گويد كه پنجره‌هاي توري هر چند هزينه بالايي دارند اما براي هميشه باقي مي‌مانند و آسيبي هم به نماي خانه نمي‌زنند. پنجره‌هاي توري ۳ نوع هستند. معروف‌ترين و پركاربرد‌ترين نوع آنها، پنجره‌هاي ريلي هستند كه نزديك به ۹۰درصد از كاربران پنجره‌هاي توري آن را انتخاب مي‌كنند. مدل ريلي، از لحاظ سهولتي كه در باز و بسته شدن و درآمدن از ريل‌ها دارد، محبوبيت يافته است. نوع دوم را با نام مدل لولايي مي‌شناسند كه مثل در باز و بسته مي‌شود و بنابراين نياز به فضا براي مانور دارد. مدل سوم نيز پليسه‌اي يا آكاردئوني ناميده مي‌شود كه مثل مدل ريلي، روي ريل و به‌صورت كشويي حركت مي‌كند و توري‌اش مثل آكاردئون جمع و باز مي‌شود.

  • دشمن درجه يك حشرات

ناصر اسدي، سازنده و نصاب در و پنجره توري است. او از سال۸۴ در اين زمينه به فعاليت مشغول است و مي‌گويد توري‌هاي پشه‌اي، آرامش را به زندگي هديه مي‌كند. اين مطلب با استفاده از اطلاعات او به نگارش در آمده.

  • در امان از پشه‌ها

در جهان كسي را نخواهيد يافت كه پشه‌اي يك شب خواب را بر او حرام نكرده باشد. نشنيدن صداي موذيانه بال‌هاي پشه، دليل منطقي و خوبي براي بسته نگه داشتن پنجره‌هاست اما چقدر مي‌شود از تهويه طبيعي و نسيم‌هاي شبانه تابستاني محروم ماند. پنجره‌ها را به تور مجهز كنيد و آنها را باز بگذاريد و فقط به ياد داشته باشيد كه:

توري پنجره نياز به بازرسي ادواري دارد. هفته‌اي يك‌بار نگاهي بيندازيد تا صدمه‌اي به توري وارد نشده باشد. پشه‌ها را كه ديده‌ايد، كوچك‌ترين روزنه‌اي براي ورود آنها كافي است.

توري‌ها به مرور و بر اثر گردوغبار تيره مي‌شوند و امكان ديد را محدود مي‌كنند. نور خانه هم تحت‌تأثير اين تيرگي كاهش مي‌يابد. بنابراين بايد توري‌ها را شست.

اگر از پنجره‌هاي توري استفاده مي‌كنيد كه تكليف مشخص است. بايد آنها را از ريل‌هايشان خارج كنيد و در حمام يا حياط بشوييد اما اگر توري ثابت داريد و آن را به قاب پنجره چسبانده‌ايد، بايد رديف پايين توري را از پنجره جدا كنيد و پارچه‌اي بر لبه پنجره قرار دهيد و با اندكي آب، توري را بشوييد. پارچه آب را مي‌گيرد و از سرايت آن به طبقه پايين جلوگيري مي‌كند.

کد خبر 292055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha