شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیامک آقایی، نوازنده سنتور و طراح و سازنده برخی از سازهای موسیقی دستگاهی ایران، رذیف دان و پژوهشگر موسیقی دستگاهی و نواحی ایران سال ۱۳۵۲ در اهواز متولد شد.

سیامک آقایی

 فراگیری ساز سنتور  را نزد رویا حلاج  در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران آغاز کرد و بعد از آن محضر بزرگانی چون  مسعود شناسا، حسین ملک، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگفر، مجید کیانی، رامبد صدیف را درک کرد.

او بعد از طی تحصیلات متوسط در رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران  پذیرفته و همزمان با تحصیل در این رشته از  از آموزه های پژوهشگران و محققینی همچون محمد تقی مسعودیه، تقی بینش، فرهاد فخرالدینی، خسرو مولانا، آذین موحد و محمدرضا درویشی بهره برد.

گردآوری موسیقی مقامی، فرهنگ واژگان و مجموعه سازهای منطقه شمال خراسان (آرشیو مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی) اجرا و ساخت قیچک بم با تغییراتی در طرح اوّلیه و معرفی قابلیت های گوناگون آن، اجرای تکنوازی در گروه عارف به تشویق استاد پرویز مشکاتیان، ضبط اولین نمونه تکنوازی قیچک بم  در استودیو گوشه از جمله فعالیت های جدی او در زمینه موسیقی و سازسازی است.

همنوازی و اجرای کنسرت هایی با بهمن رجبی، نوازنده شهیر دف در تهران وشهرستان ها از دیگر فعالیت های آقایی به شمار می رود.

پژوهش در عرصه هنر بداهه نوازی از طریق بررسی مکاتب اساتیدی همچون حبیب سماعی، مرتضی نی داوود، مرتضی محجوبی، رضا ورزنده، فرامرز پایور، جلیل شهناز و حسن کسائی و تاسیس گروه سنتورنوازان متشکل از 5 سنتور با ابعاد گوناگون و اجرای کنسرت هایی در سطح کشور، انتشار DVD "زبعد ما" با اجرای گروه سنتورنوازان نیز در کارنامه کاری آقایی به چشم می خورد.

همکاری با گروه بین المللی Silk Road و نوازنده برجسته ویولن سل YoYo Ma و اجرای کنسرت های بیشمار در ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، سوئیس، چین، ژاپن، تایوان، هنگ کنگ، تاجیکستان، ارمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و ... به همراه  ساخت قطعه Ascending Bird (بر اساس موسیقی خراسان)، ساخت قطعه Where The Wind Will Take Us برای سنتور و گروه جاده ابریشم، Ascending Bird و اجرای آن در تورهای آمریکا و اروپا به همراهی YoYo Ma، همکاری با گروه بین المللی Atlas (هلند) و برگزاری مجموعه کنسرت های "موسیقی معاصر" (Contemporary Music)،همکاری با گروه بین‌‌المللی Labyrinth Modal و Ross Daly (نوازنده و محقق مطرح یونانی) و اجرای کنسرت‌هایی در اروپا،برگزاری مستر کلاس‌های تخصصی سنتور ایرانی (کنسرواتوار آمستردام) ، سمینار و مستر کلاس سنتور و ردیف دستگاهی ایران و مبانی موسیقی ایران (هودتسی - یونان) ، نقش زمان و مکان در بداهه نوازی ایرانی (آمستردام)، سبک های سنتورنوازی معاصر(دانشگاه تهران)،همکاری با گروه Oriental Ensemble و نصیر شماء (نوازنده مطرح عود عرب)، اجرای کنسرت های متعدد تکنوازی و بداهه نوازی به همراه تنبک پدرام خاورزمینی در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیت‌های آقایی درحیطه بین‌المللی و خارجی به شمار می‌رود.

تاسیس استودیو و موسسه فرهنگی هنری "گوشه" و برگزاری کنسرت و مستر کلاس تخصصی بداهه نوازی در کنسرواتوار مسکو، همکاری با ارکستر Knights در ایالات متحده آمریکا و آهنگسازی و تنظیم قطعه "کنسرتو برای ویولن و سنتور" با همکاری کالین جیکوبسن نیز در کارنامه فعالیت های خارجی او انعکاس دارد.

 آقایی همچنین تدریس ردیف موسیقی دستگاهی ایران و مبانی نوازندگی در دانشکده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران و تدریس ساز تخصصی مقطع کارشناسی ارشد - دانشگاه هنر تهران را نیز در زمره فعالیت های دانشگاهی خود دارد.

بعد از درگذشت استاد پرویز مشکاتیان او کنسرت با عنوان یادباد در تالار وحدت اجرا کرد که همین کنسرت بعدها در قالب آلبوم یاد شده با صدای سالار عقیلی منتشر شد.

کد خبر 291873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha