همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: گونه جذاب ورزشی در بازهای ویدیویی، چنانچه از نامش بر می‌آید؛ فعالیت‌های ورزشی را شبیه سازی می‌کند.و طبیعتا این سبک بدلیل وجود ورزش‌های رسمی و غیررسمی فراوان می‌تواند فراگیری و تنوع بیشماری برای بازسازی داشته باشد. با اینهمه بازی‌های گروهی عمدتا بیشتر تولید شده و طرفداران گسترده‌تری دارند.

بازی ورزشی تابع قواعد استاندارد و رایج بازی واقعی است و معمولاً در زمان واقعی و در شرایط محدودی انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های اصلی برای موفقیت در بازی‌های این سبک بهره‌گیری از 2 عنصر یا ویژگی هوش و مهارت است. این سبک به نیروی فکری زیادی احتیاج دارد و معمولاً با اهداف انتزاعی در ذهن، همانند به دست آوردن امتیاز همراه است ضمن اینکه شامل چالش‌های فیزیکی و تاکتیکی و آزمون‌های دقت و صحت بازیکن نیز هست.

 از دیگر شاخصه‌های اصلی سبک ورزشی جنبه رقابتی آن در حین بازی است. چرا که  بیشتر بازی‌های ورزشی به صورت چندنفره انجام می‌شوند و در آن‌ها سعی شده طرحی مشخص از ویژگی‌ها و مشخصات ورزشکار مورد نظر با آن ورزش، شامل سرعت، قدرت، شتاب، دقت و قابلیت‌های دیگر در بازی گنجانده شوند.

تاریخچه‌ی بازی‌های ورزشی به سال 1958 بازمیگردد که "ویلیام هگنباتوم" اولین بازی ورزشی را طراحی کرد که این بازی به اسم تنیس برای دو شناخته می‌شد و بر روی یک نوسان‌نما برای سرگرم کردن بازیکن‌ها طراحی شده بود.

در ابتدای سال 1981 کمپانی تایتو بازی در ارتفاع بالا "Alpine Sky" تولید کرد. طولی نکشید که بعد از این بازی، بازی‌های ورزشی مخاطره آمیزی براساس بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی طراحی شدند و این بازی‌ها در حالت‌های مختلفی مانند اسکی روی یخ ؛ پرش با اسکی و ... به وجود آمدند.

در همین سال اولین بازی فوتبال توسط ZX Spectrum راهی بازار شد این در حالی بود که کمپانی konami امروزه یکی از مهمترین کمپانی‌هادر تولید بازی فوتبال است؛ در آن موقع اولین بازی المپیکی را روانه بازار نمود.

سبک ورزشی

در اواخر 1981 برای اولین بار کمپانی EA نخستین بازی ورزشی خودش را به اسم Dr. J and Larry Bird Go One on One منتشر کرد. این بازی نخستین تولید با مجوز رسمی کپی رایت بود. چرا که این بازی مجوز استفاده از طراحی بازی شبیه به  ورزشکاران معروف را در اختیار گرفته بود.

در سال 1990 کمپانی Taito بازی Football Champ را منتشر کرد که این بازی قابلیت بازی چند نفره را داشت  که البته به صورت دو به دو بود و از دیگر توانایی های آن قابلیت اجرا کردن برخی از تاکنیک‌ها و حرکات انفرادی قابل ذکر است.

  • تشخیص حرکت

در تاریخ بازی‌های ویدیویی کامپیوتری یکی از عواملی که باعث توسعه‌ی بازی‌های ورزشی شد؛ تولید کنسول‌هایی با قابلیت تشخیص حرکت بود.

"کمپانی سگا" برای اولین بار کنسولی به اسم Sega Activator را تولید کرد که این کنسول با توجه به حرکت بدن بازیکن ،آواتار درون بازی حرکت می‌کند و کار تشخیص این حرکت توسط یک هارب نوری انجام می‌شود.

در سال 2006 کنسول Wii Remote تولید شد که مهمترین قابلیت این کنسول توانایی شناسایی حرکت بود. این کنسول اولین بار در توکیو گیم شو و در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ معرفی شد و از طریق بلوتوث کار میکند. 

از دیگر کنسول‌های که قابلیت تشخیص حرکت را داشتند پلی استیشن موو PlayStation Move بود که در سال 2009 توسط کمپانی سونی تولید شد.

در سال 2010 کمپانی مایکروسافت کنسول کینکت برای ایکس باکس 360  (Kinect for Xbox 360) را ارائه نمود که مزیت فوق‌العاده ای داشت چنانکه می‌توان  از این کنسول بدون استفاده از هیچ کنترل کننده‌ای میتوان استفاده کرد. مرجع این وسیله بر پایهٔ یک دوربین با دو عدد لنز و یک درگاه مادون قرمز است که درگاه مادون قرمز و یکی از دوربینها برای تشخیص عمق تصاویر است و دوربین دیگر هم که یک دوربین رنگی (RGB) است برای تشخیص تصاویر می باشد. این دوربین به کاربران ایکس باکس ۳۶۰ اجازه می‌دهد تا بدون لمس کردن هیچ کنترلگری بتوانند تمامی اجزای موجود بر صفحه را به کنترل خود در بیاورند.

  • طراحی بازی‌های ورزشی

1. روندبازی در سبک ورزشی شامل رقابت‌های فیزیکی و تیمی است.

2. در بیشتر بازی‌های ورزشی تلاش بر این است که ویژگی‌های بازی مورد نظر ورزشی را مطابق با همان بازی در حالت واقعی طراحی شود.

3. بازی‌های ورزشی در ورزشگاه های مربوط گونه‌ی ورزش خود انجام می‌شود.

4. وجود صداهای گزارشگران معروف بروی این گونه از بازی‌های ویدیویی از دیگر ویژگی‌های این گونه است.

5. مقیاس گرافیکی بالا و طبیعی بودن آن از دیگر روش‌های طراحی این سبک است.

سبک ورزشی

کد خبر 291689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha