چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

محمد باریکانی: بیش از ۸۰درصد ایرانی‌ها نوروز ۹۴در خانه ماندند و سفر نکردند. ظرفیت ۵۰درصد هتل‌ها تا پایان تعطیلات خالی ماند و ۳۰درصد از ظرفیت شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور نیز خالی بود.

معاون گردشگري اما تلاش دارد در اقدامي تبليغاتي بر رشد سفرهاي داخلي در كشور تأكيد كند. در شرايطي كه مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي همين چند روز پيش از سفر حدود 15ميليون ايراني كه كمتر از 20درصد ايراني‌ها را شامل مي‌شود خبر داد، معاون گردشگري او اما در گفت‌وگويي راديويي، سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي مبني بر سفر 15ميليون ايراني را برنتافت و مشخص نيست با چه انگيزه‌اي اظهارات صريح رئيس سازمان ميراث فرهنگي را تحليل خبرنگاران اعلام كرد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي سعي كرده است با بالا‌گرفتن انتقاد رسانه‌ها از اعلام آمارهاي ضدونقيض گردشگري، رسانه‌ها را مقصر جلوه دهد و به جاي پذيرفتن اشتباه در ارائه آمار متناقض به افكار عمومي، سفر 15ميليون ايراني در نوروز را كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي و خود او در نشست مطبوعاتي 2 روز پيش به آن اشاره كرده‌اند تحليل رسانه‌ها بخواند و آمار اعلام شده توسط خودش را نيز تكذيب كند. معاون گردشگري كشور به راديو گفته است: «كسي اعلام نكرده 15ميليون گردشگر نوروزي داشتيم، فقط اعلام كرديم ۶۰ميليون نفر- شب اقامت در نوروز وجود داشت.

تنها آماري كه اعلام كرديم درباره تعداد نفر- شب اقامت‌ها و ميزان بازديدهاي انجام‌شده از مكان‌هاي تاريخي و مناطق آزاد بود و آمار ۱۵ ميليون مسافر تحليل خبرنگاران بوده است وگرنه من در جلسه حضور داشتم و چنين چيزي را نشنيدم!» مرتضي رحماني موحد و مسعود سلطاني‌فر يك روز پيش از اين اظهارات، به خبرنگاران گفته بودند:«حدود 60ميليون نفر - شب اقامت در ايام نوروز ثبت شده و چنانچه به‌طور متوسط هر نفر 4شب اقامت داشته باشد مي‌توان گفت كه حدود 15ميليون نفر به مسافرت رفته‌اند.» حالا او همان گفته‌هايش را نيز تكذيب كرده است.

حال كه مشخص شده نوروز 94تنها كمتر از 20درصد از جمعيت 77/5ميليوني كشور سفر رفته‌اند، متولي گردشگري به تكاپو افتاده تا سخنان خود و حتي اظهارات رئيس سازمان ميراث فرهنگي را درخصوص سفر كمتر از 15ميليون ايراني تكذيب و لاپوشاني كند.

تنها استراتژي‌اي كه به ذهن معاون گردشگري رسيده است نيز انداختن توپ به زمين رسانه‌ها و گفتن اين جمله است كه «آمار 15ميليوني تحليل خبرنگاران بود». اگر از شباهت آمار سفر حدود 15ميليون ايراني در نوروز با آنچه نوروز سال گذشته اعلام شد بگذريم، 50درصد ظرفيت‌ هتل‌ها و 30درصد ظرفيت شبكه حمل‌ونقل ريلي كشور در نوروز امسال خالي ماند. گران شدن هزينه سفر و اقامت در ايران و نبود نظارت كافي از مهم‌ترين دلايلي است كه گردشگران را از سفرهاي داخلي بازداشته و به‌نظر مي‌رسد در اين شرايط كه بيش از 80درصد ايراني‌ها در نوروز 94در خانه ماندند متوليان گردشگري پاسخ دهند كه آمار رشد 5درصدي سفرهاي نوروزي 94نسبت به نوروز 93از كجا آمده است؟

کد خبر 291569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha