همشهری آنلاین: صدها اسکلت از قبرستانی متعلق به قرون وسطا در زیر دانشگاه کمبریج بریتانیا کشف شد که به گفته باستان‌شناسان، بقایای قبرستان دسته جمعی بیمارستانی در این کشور بوده‌است.

قبرستان

براساس گزارش لايو‌ساينس، محققان بيش از 400 قبر كامل را درميان بيش از هزار و 300 قبر در كالج اولد ديوينيتي دانشگاه كمبريج كشف كردند. بيشتر اين قبرها به گفته كرگ سسفورد باستان‌شناس دانشگاه كمبريج كه هدايت حفاري‌ها را به عهده داشت، در فاصله قرن‌هاي سيزدهم تا پانزدهم ايجاد شده‌اند.

قبرستان

اين قبرستان به گفته محققان به بيمارستان سن جان تعلق داشته‌است، كه در سال 1195 تاسيس شده و در سال 1511 بسته شده‌است. كالج اولد ديوينيتي در قرن نوزدهم ميلادي روي اين قبرستان ساخته شده‌است. منابع تاريخي نشان مي‌دهند ساكنان كمبريج هزينه تاسيس اين بيمارستان را براي كمك به افراد ناتوان و استادان فقير تامين كرده‌اند و در عين حال زنان باردار، جذاميان، مجروحان، افراد فلج و بيماران رواني به هيچ‌وجه اجازه ورود به اين بيمارستان را نداشتند.

تعداد محدود اجساد زنان و كودكاني كه در اين قبرستان دفن شده‌اند نشان از آن دارند كه بيمارستان اهميتي به زنان باردار و نوزادان نمي‌داده‌است. تعداد كمي از اجساد دچار مجروحيت شديد و نيازمند مراقبت‌هاي پزشكي بودند. همچنين هيچ نشاني از گورهاي دسته‌جمعي قربانيان طاعون كه در سال‌هاي 1348 تا 1350 در اروپا به اوج خود رسيد و جان 75 ميليون نفر را گرفت، يافت نشده‌است.

اين نشانه‌ها همگي خبر از اين مي‌دهند كه تمركز اصلي بيمارستان بيشتر از مداواي پزشكي افراد بيمار و مجروح بر مراقبت رواني و فيزيكي افراد فقير و ناتوان بوده‌است. تنها افرادي كه دچار مجروحيت‌هاي خفيف بوده‌اند از درمان‌هاي پزشكي بهره مي‌برده‌اند.

کد خبر 291130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha