چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بروز ناگهانی قطعی برق در سراسر ترکیه که از سه‌شنبه ۱۱ فروردین زندگی در این کشور را فلج کرده آثار نامطلوبی بر اقتصاد ترکیه داشته است.

turkey blackout

به گزارش ایرنا، اولین برآوردها از خسارات اقتصادی قطع برق در ترکیه حداقل یک میلیارد دلار برآورد شده است.

ساعت حدود 10.30 صبح دیروز ( 12 به وقت تهران)، بطور ناگهانی برق در منطقه وسیعی از ترکیه قطع شد. قطع برق به‌ویژه در شهرهای بزرگی چون استانبول، آنکارا، ازمیر و ترابوزان و بورسا و شهرهای صنعتی غرب این کشور موجب بروز اختلال در حیات روزمره در این کشور شد و عملا ترکیه به خاموشی فرو رفت و هرج و مرج در ترافیک سنگین استانبول و آنکارا و حمل و نقل ریلی شهری و ارتباطات رخ داد و کارکرد بیمارستانها و ادارات دولتی در این کشور مختل شد.

تانر یلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در این ارتباط گفت که عنوز علت این رویداد مشخص نشده است. ولی وی احتمال می‌دهد از دور خارج شدن نیروگاه بزرگی در ازمیر، اثر دومینو داشته و این موجب از کارافتادن شبکه برق رسانی در ترکیه شده است.

اما احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه گفته است، باور ندارد این حادثه ناشی از یک نقص فنی باشد. وی تاکید کرد که کشورش در عرضه برق مشکلی ندارد و فقط در شبکه برق رسانی با مشکل روبرو شده که علت آن در دست بررسی است که آیا ترکیه با یک حمله سایبری روبرو شده و یا مشکل نرم افزاری در شبکه ایجاد شده است.

دیروز به استثنای شهر وان که گفته می‌شود بخشی از برق آن از طریق واردات از ایران تامین می شود، برق بخش وسیعی از ترکیه قطع شد، ولی از عصر دیروز به آرامی شبکه راه اندازی شد و تا اوایل دیشب سامانه تکمیل شده است.

قطع گسترده برق همچنین تلمبه خانه‌های ترکیه را نیز غافلگیر کرد و بخش مهمی از آب شهری در شهرهای بزرگ این کشور قطع شد.

رسانه‌های ترکیه که امروز بطور گسترده قطع برق را در صفحات نخست خود منعکس کرده‌اند، از این رویداد به عنوان بدترین روز ترکیه و 'روز آفت بی‌برقی' یاد کرده و تاکید نمودند که این رویداد باید درس عبرتی برای دولتمردان باشد تا تدابیر جدی برای مقابله با آفت‌های طبیعی و غیر طبیعی چون قطعی برق اتخاذ شده و دولت همواره آمادگی مقابله با چنین رویدادهای فلج کننده ای را داشته باشد.

روزنامه اقتصادی دنیا، بعد اقتصادی مساله را ارزیابی کرد و نوشته است: به علت قطع برق در سراسر ترکیه، کارخانه‌ها از کار افتاد و خدمات حمل و نقلی در قطار، مترو و سایر خطوط ریلی فلج شد و مردم در تونل‌ها ماندند.

در بین کارخانجاتی که بطور کامل مجبور به توقف تولید شدند، کارخانجات خودروسازی این کشور و تاسیسات بزرگ پتروشیمی ترکیه موسوم به 'پتکیم' است که با مشکلات جدی روبرو شدند.

به نوشته دنیا، با از کار افتادن سامانه‌های خنک کننده در پتکیم، از برج‌های خروجی این تاسیسات به جای دود، آتش بلند شد و مسئولان به ناچار بطور کلی تاسیسات پتروشیمی را از دور خارج کردند.

روزنامه دنیا نوشته است که توقف تولید در کارخانجات موجب بروز خسارات چند صد میلیون دلاری در تولید شد و می‌تواند کارخانجات را در عرضه سفارشات به موقع با مشکل مواجه کند. این درحالی است که هنوز میزان خسارتی که به دستگاه‌ها در کارخانجات ناشی از قطع ناگهانی برق وارد آمده، محاسبه نشده است.

سلیمان اونتاچ رئیس کنفدراسیون دنیای کسب و کار و کارآفرینان ترکیه نیز به خبرنگاران گفت: قطع گسترده برق نه تنها زندگی در ترکیه را فلج کرد و ضربه اقتصادی به این کشور وارد نمود، بر وجهه و اعتبار جهانی ترکیه نیز خدشه وارد کرد.

وی افزود: مسئولان باید این قطعی برق را زنگ خطر جدی ارزیابی کرده و برای بهینه‌سازی زیر‌ساخت انرژی و سرمایه‌گذاری در این زمینه، اولویت جدی دهند.

اونتاچ با تاکید بر اینکه ترکیه از نظر شبکه برق که تبیین کننده قدرت رقابت این کشور است، در جهان در ردیف 72 قرار دارد. این در حالی است که این کشور مدعی است تا سال 2023 میلادی در ردیف 10 اقتصاد بزرگ جهان قرار خواهد گرفت.

در این میان اتاق مهندسین برق ترکیه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خاموشی سراسری ناشی از سامانه توزیع برق نبود، بلکه به علت فرو ریختن سامانه انتقال برق بود و این عوامل مختلفی دارد که مهمترین آن عبارت از نارسایی در بروز کردن سامانه انتقال برق و زیرساخت آن است .

به تحلیل اتاق مهندسین برق، یکی دیگر از عوامل بروز این حادثه تاخیر در وارد دور کردن دوباره نیروگاه‌های برق بود.

خودداری عمدی برخی از نیروگاه‌های برق از فعالیت به خاطر مقرون به صرفه نبودن تولید و بروز مشکل در عرضه کافی این انرژی نیز یکی دیگر از عوامل احتمالی بروز قطعی گسترده برق در ترکیه ذکر شده است.

کد خبر 290918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha