مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: در یک سفر کوتاه نمی‌توان به بسیاری از ویژگی‌های یک جامعه پرداخت و آنها را دریافت اما تلاش کردم تا آنچه را که دیده بودم در میان بگذارم، در آخرین بخش این گزارش‌ها به چند موضوع به صورت کوتاه و گذرا اشاره می‌کنم.

علی کدخدازاده
  • قطار

ژاپن دو نوع سيستم سفر با قطار دارد. يك از آنها با سرعت متعارف حركت مي‌كند و معمولا بين شهرها يا مناطقي است كه فاصله طولاني ندارند. نوع دوم قطارهاي پرسرعت است كه بيشتر در مسافت‌هاي دور از آن استفاده مي‌شود. با اين قطارها مثلا مي‌توان فاصله بين تهران تا مشهد يا تهران تا بند‌رعباس را بين 3 تا 5 ساعت سفر كرد. از اين روي اين قطارها فاقد " كوپه" هستند و هر واكن متشكل از تعدادي صندلي است.

فضاي داخلي قطارها - چه عادي و چه پرسرعت- بسيار شبيه به داخل هواپيماست. در بالاي صندلي‌ها محل‌هايي براي قراردادن چمدان‌ها وجود دارد. صندلي‌ها بسيار راحت و قابل انعطاف هستند.
در قطارها محل‌هايي بين دو واگن براي افراد سيگاري تعبيه شده است. همچنين افرادي به صورت متداول با مواد خوراكي محدودي در حركت‌اند مسافران از آنها در صورت لزوم اغذيه و نوشيدني خريداري كنند.
براي ما حركت قطار مترادف با يك صداي خاص و تكراري است اما اين قطارها فاقد صدا هستند.

ژاپن قطار پرسرعت

  • معابد

مردم ژاپن به طور كلي با آيين شين‌تو و بودايي باور دارند و معمولا در باورها و مناسك خود به صورت متناوب بر اساس اين دو آئين رفتار مي‌كنند. در اين كشور به وفور مي‌توان معابد و عبادت‌گاه‌هاي مختلف را شاهد بود. معابد قديمي، در فضاهاي باز و بزرگ و با معماري با شكوه ساخته ‌‌شده‌اند. تركيب سنگ و چوب به اين معابد جلوه زيبايي داده است به ويژه اينكه رنگ‌هاي تند به‌كار رفته در روبناي بسياري از اين معابد چشم‌نواز است.

معبد ژاپنی
اما درون شهرها و در خيابان‌ها مي‌توان با محل‌هاي بسيار كوچكي مواجه شد كه جنبه عبادتگاهي دارد و عابران و رهگذراني كه نيازمند دعا و مناجات هستند در مدتي چند دقيقه‌اي به آنجا رجوع كرده و بعد از به‌جاي آوردن مناسك يا نيايش خود به راه خود ادامه مي‌دهند.

معبد  شهری ژاپن

  • معلولين

در مبلمان شهري به وضعيت معلولين توجه شده است. در اتوبوس‌ها و مترو محل‌هاي خاص دارند. چراغ‌هاي راهنمايي با سبز شدن رنگ يك ملودي آرام را نيز پخش مي‌كنند كه نابينايان با شنيدن آن متوجه مي‌شوند كه اجازه عبور دارند. در برخي سازمان‌ها نيز براي معلولان سرويس‌هاي ويژه در نظر گرفته مي‌شود. در موزه‌اي در محل ورودي زنگي تعبيه شده كه افراد معلول با نواختن آن اعلام حضور كرده و از طرف موزه فردي براي مساعدت به آنها حاضر خواهد شد.

معلولین تسهیلات ژاپن

  • نگهداري از درختان

براي راست‌ قامت نگه داشتن و بوته‌ها در شهرهاي ژاپن از شيوه جالبي استفاده مي‌شود. آنها با كمك چوب و طناب به شيوه عكس‌هاي زير اين كار را انجام مي‌دهند تا هم فرم رشد گياه را تعيين و كنترل كنند و هم از لحاظ بصري تصويري خوش‌آيند به جود آيد.

کنترل شکل رشد درختان ژاپن

کد خبر 290748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha