همشهری آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت و گوهای تلفنی با روسای جمهوری روسیه و فرانسه و نخست وزیر انگلیس در خصوص مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

rouhani

رییس جمهوری در گفت و گو با ولادیمیر پوتین و فرانسوا اولاند روسای جمهوری روسیه و فرانسه ، مواضع تهران را در خصوص موضوع هسته‌ای تبیین کرد و با اشاره به ضرورت حركت بر مبنای احترام متقابل، لغو كامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاكرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی دانست. دکتر روحانی در این تماس‌ها همچنین مواضع تهران را در خصوص تجاوز نظامی به یمن تشریح کرد.

  • تبادل نظر روسای جمهوری ایران و روسیه

حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی با اشاره به آخرین وضعیت مذاكرات هسته‌ای و ضمن برشمردن مواضع كشورمان در این زمینه اظهارداشت: در فرصت جدیدی که به‌وجود آمده باید كشورهای عضو با تمركز بیشتری، مذاكرات را به پیش ببرند چرا كه ممكن است گروه‌های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم.

دكتر روحانی افزود: انتظار ما از روسیه به عنوان كشور همسایه و دوست آن است كه قدمهای جدی‌تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی‌تری در مذاكرات ایفا نماید.

رییس جمهوری سپس با اشاره به تحولات یمن و تجاوز نظامی به آن كشور، ضمن تأکید بر وحدت و لزوم ثبات یمن، بر ضرورت روی كار آمدن دولتی فراگیر تأكید نموده و اظهار داشت: شرایط یمن با چند ماه پیش متفاوت است؛ مردم یمن شاهد انقلابی مردمی بودند و با شرایط جدید باید به خواست مردم توجه کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این گفت و گو تلفنی با تسلیت به رییس جمهور كشورمان در رابطه با درگذشت والده گرامی ایشان و ضمن اشاره به پیشرفت‌های مذاكرات هسته‌ای گفت:این مذاكرات بسیار خوب بوده است و باید تلاش كنیم به توافق نهایی دست یابیم.

رییس جمهوری روسیه افزود: مسکو همواره موافق مسیری است كه به توافق نهایی منجر شود.

پوتین در خصوص تحولات یمن نیز اظهارداشت: ما با هرگونه دخالت نظامی مخالفیم و این روش را سازنده نمی‌دانیم. روسیه از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت كرده و همواره بر گفتگو میان طرفین تأكید می‌كند.

وی افزود: ما با ایران در زمینه مسائل منطقه و همچنین مذاكرات هسته‌ای به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد.

در این گفتگو، طرفین با مثبت خواندن رشد روابط اقتصادی دوكشور و با ذكر اینكه هنوز به اهداف توافق شده دو رییس جمهور در توسعه روابط نرسیده‌ایم، تأكید كردند كه ایران و روسیه در سال جاری برای دستیابی به رشد بیشتر روابط، بر تلاش‌های خود بیافزایند.

  • فرانسه نقش فعالی در مذاکرات داشته باشد

روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه عصر پنجشنبه در گفت وگویی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای وتحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر دادند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این گفتگو با تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و ابراز امیدواری نسبت به نتایج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: انتظار از کشور فرانسه آنست که همانند مذاکرات سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۳، نقش فعالی داشته باشد. دشمنان روابط دو کشور می‌خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد ولی دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.

رییس جمهوری درادامه به تحولات یمن پرداخت و ضمن برشمردن مواضع روشن کشورمان درقبال تجاوز نظامی به یمن گفت: راه حل مشکل یمن نظامی نیست و مداخلات نظامی خارجی بسیار خطرناک بوده و بر دامنه بحران خواهد افزود. ما براین باوریم که تمامی گروههای داخلی از طریق مسیر مذاکره، برای وحدت یمن تلاش کنند، تا ثبات و امنیت به این کشور بازگشته و تروریست‌ها موفق به تخریب این کشور نشوند.

دکتر روحانی دراین زمینه از فرانسه خواست تا با استفاده از نفوذ خود درکشورهای منطقه و صحنه بین‌المللی از تداوم این مداخلات جلوگیری نموده و به ثبات و وحدت این کشور کمک نماید.

در این مکالمه تلفنی، آقای اولاند ضمن تسلیت درگذشت والده گرامی رییس جمهور کشورمان و با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، گفت: فرانسه برانجام توافق مصر است وضمن به رسمیت شناختن فناوری صلح آمیز هسته ای ایران حاضراست در این رابطه وبویژه پس از توافق همکاری های خود باایران را توسعه دهد.

وی در رابطه با اوضاع کشور یمن اظهار داشت فرانسه موافق گفتگو و نزدیک کردن طرفین از طریق مذاکرات است تا بتوان از این طریق، به اوضاع این کشور سامان داد.

در این مکالمه تلفنی روابط تاریخی ایران و فرانسه نیز مورد توجه قرار گرفته و طرفین بر توسعه همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید نمودند.

  • تبادل نظر دکتر روحانی و نخست وزیر انگلیس

رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت و گوى تلفنی با دیوید كامرون نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاكرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی دراین گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع كشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأكید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاكرات حاكم است، چراكه اشتراكات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حركت كرده و اجازه ندهیم این فرصت كه بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متكی است، به آسانی از دست برود.

دكتر روحانی با اشاره به ضرورت حركت بر مبنای احترام متقابل، لغو كامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاكرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاكرات براعتماد آفرینی و حركت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همكاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

دكتر روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاكره از موضع برابر، تأكید نمود.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به كشور یمن و با محكوم كردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی كشورهای مستقل، اظهار داشت: كشورهای منطقه می‌بایست از هرگونه اقدامی كه سبب افزایش بحران شود خودداری نمایند.

دکتر روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ها و روی كار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌كنیم.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مكالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور كشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم كه در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌كار خواهد گرفت تا مشكلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هركار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأكید نمودند.

کد خبر 290633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha