چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه حشرات در حین پرواز کار دشواری است، زیرا معمولا حرکت این جانداران به خصوص در حین پرواز غیرقابل پیش‌بینی است، از این رو دانشمندان با هک کردن اعصاب و ماهیچه‌های گونه‌ای از سوسک‌ها، تلاش دارند رفتار آنها را مورد مطالعه قرار دهند.

براساس گزارش گيزمگ، دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا بركلي و دانشگاه نانيانگ سنگاپور براي مطالعه بهتر رفتار حشرات كوله‌پشتي الكترونيكي را بر پشت سوسك‌هاي بزرگ بالدار سوار كردند تا بتوانند اين حشرات را در حين پرواز از راه دور كنترل كنند. اين تكنولوژي نه تنها ديدگاه بهتري از چگونگي پرواز حشرات در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد، بلكه مي‌تواند در زمينه امداد و نجات نيز كاربرد داشته باشد.

سوسک

اين كوله‌پشتي حاوي ريز‌كنترل‌كننده‌هاي معمولي، فرستنده و گيرنده، و باتري 3.9 ولتي ليتيومي است. همچنين اين كوله حاوي 6 الكترود است كه به ماهيچه‌هاي پرواز و لوب‌پس‌سري حشره متصل مي‌شود.

سوسك‌ها ابتدا در اتاقي مجهز به هشت دوربين موشن‌كپچر شد. دانشمندان با ارسال سيگنال‌هاي راديويي در فواصل چند ميلي‌ثانيه‌اي به ترتيب ماهيچه‌هاي مختلف بدن حشره را تحريك كردند و به اين شكل توانستند حشره را وادار به پرواز كردن، چرخيدن به چپ و راست و درجا پرواز كردن كنند.

سوسک

اين كوله به صورت همزمان اطلاعات اعصاب ماهيچه‌ها را به رايانه‌ ارسال مي‌كنند. با كمك اين اطلاعات دانشمندان دريافتند ماهيچه‌هاي زير بازوي سوسك‌ها در توانايي چرخش آنها در حين پرواز نقش مهمي به عهده دارند.

دانشمندان مي‌گويند كارايي اين تكنولوژي مي‌تواند فراتر از تحقيقات حركت‌شناسي باشد. به گفته دانشمندان با افزودن ميكروفني كوچك و حسگرهاي گرمايي مي‌توان از اين تكنولوژي در عمليات امداد و نجات نيز استفاده كرد زيرا مي‌توان با كمك اين تكنيك به راحتي در مناطقي كه قابل دسترس نيستند را جستجو كرد.

کد خبر 290304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha