همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت پرورش گونه‌های غیربومی آبزی در قفس خبر داد.

ممنوعیت پرورش گونه‌های غیر بومی آبزیان در قفس

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی با اشاره به تقاضای متعدد در خصوص اجرای طرح‌های پرورش آبزیان در قفس در دریای خزر یا آب‌های جنوبی کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ عنوان اجازه پرورش در قفس گونه‌های غیربومی را نمی‌دهد.

وی افزود: اما اگر متقاضیان پرورش ماهی در قفس چنانچه درخواست پرورش گونه بومی داشته باشند و به لحاظ جانمایی و سایر موارد مشکلی نداشته باشند مجوز محیط زیست را دریافت می‌کنند.

فرشچی گفت: پرورش در قفس سیستمی است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود. در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

در حال حاضر و با توجه به وجود محدودیت‌های فراوان در بهره‌برداری از منابع آبی، توجه به توسعه پرورش ماهی در قفس و جایگزینی آن با فعالیت‌های صیادی در بسیاری از کشورها آغاز شده است و آبزی‌پروری در قفس در دهه گذشته به سرعت در جهان رشد و توسعه یافته است.

به عنوان نمونه چین در بین سال‌های 2003 تا 2010 با حمایت دولت، بیش از 30 هزار انواع شناور صیادی مختلف حذف شده و بیش از 200 هزار صیاد شاغل شناورهای خود را رها کرده و به بخش پرورش ماهی (عمدتا پرورش در قفس) روی آورده‌اند.

چند سالی است در ایران نیز فرآیند پرورش ماهی در قفس آغاز شده و گونه‌هایی مانند فیل ماهی، آزاد و کپور دریایی پرورش داده می‌شوند که اکنون قفس‌های متعددی در چهار نقطه دریای خزر شامل کلارآباد، تنکابن، عباس آباد و رامسر در حال اجراست.

امروزه پرورش ماهی در قفس هم بسیار مورد توجه محققان و هم پرورش‌دهندگان قرار گرفته است، عواملی مانند افزایش مصرف جهانی ماهی، کاهش صید ماهیان دریایی و سودآور و اقتصادی بودن باعث شده که توجه به پرورش ماهی در قفس افزایش یابد.

اکنون بیش از 62 کشور در جهان در زمینه پرورش آبزیان در قفس مشغول به فعالیت هستند، جمع تولید جهانی آبزیان در قفس در سال 2005 حدود 3.4 میلیون تن بود و کل تولید آبزی‌پروری در جهان در سال 2006 (با گیاهان آبزی) در حدود 66.7 میلیون تن به ارزش 85.9 میلیارد دلار و سهم آبزیان دریایی پرورشی 19.3 میلیون تن و ماهیان دریایی پرورشی 2.2 میلیون تن بوده است.

پیش‌بینی تولید ماهیان دریایی تا سال 2025 حدود 10 میلیون تن خواهد بود.

کد خبر 290288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha