همشهری آنلاین - نیما شایان: معرفی کارگزاران و طراحان برتر تبلیغات؛ معرفی یک مرد تبلیغات ایران؛ خاطرات حرفه‌ای دور و نزدیک محسن میرزایی و گوشزد دکتر شکرخواه به اهالی تبلیغات از جمله محورهای یک نشست ویژه در روزهای پایانی سال ۹۳ بود.

تولیدکنندگان برتر در حرفه تبلیغات و چهار طراح برتر آگهی‌های تبلیغاتی با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان و کارگزاران کانون‌های تبلیغاتی و به همت مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری  چهارشنبه ۲۰ اسفند در نشست پایان سال کارگزاران تبلیغات برگزار شد.

  • پیش‌درآمد استاد میرزایی

محسن میرزایی در آغاز این مراسم در اشاره به نقش «ارتباطات» و «تبلیغات» در امور کشور، قرار گرفتن نخبگان علمی حوزه ارتباطات در کنار دست‌اندرکاران صنعت تبلیغات را دارای نقشی موثر در اقتصاد کشور دانست و سپس به بیان خاطراتی از دوران دور و نزدیک زندگی حرفه‌ای خود پرداخت.

مدیرعامل مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری گفت: روزهایی که تازه وارد صنعت تبلیغات شده بودم، وقتی می‌پرسیدند چه کاره هستی، باید می‌گفتم که در خدمت تبلیغات بازرگانی هستم اما چون «تبلیغات» کلمه چندان جالبی در آن زمان نبود، مجبور بودم بگویم بازرگانی؛ بعضاً با آن هم مشکل داشتند، از این جهت که می‌گفتند یک جوان ۲۵ ساله چه کاری می‌تواند در امور بازرگانی داشته باشد.

استاد میرزایی در بیان خاطره‌ای نزدیک از حیات حرفه‌ای خود که مربوط به نشست سال گذشته کارگزاران کانون‌های تبلیغاتی می‌شود نیز اظهار داشت: سال گذشته در دلم آرزو کردم و از خداوند خواستم یکسال دیگر به بنده فرصت دهد تا باز هم در میان عزیزانم در نشست پایان سال کانون‌های تبلیغاتی باشم.

  • تولیدکنندگان برتر در حرفه تبلیغات

در ادامه این مراسم، تولیدکنندگان برتر در حرفه تبلیغات با اهدای لوح تقدیر از سوی استاد محسن میرزایی و با حضور دکتر علی‌اکبر فرهنگی، دکتر حسن نمکدوست تهرانی و دکتر حسنقلی‌پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران معرفی و مورد قدردانی قرار گرفتند.

نسترن موسوی، مجید لطیفی، محسن رش‌نواز، محمدتقی فردوس، امیر نقیبی، امیر مقیسه، فرزاد رضاجویی، محمد قیامتی، مصطفی مقیسه و حیدرعلی فرحناکی به عنوان تولیدکنندگان برتر حرفه تبلیغات در سال ۹۴ شناخته شدند.

  • ذوق هنری

بخش دیگر این مراسم، به تقدیر از ذوق هنری و تکنیک طراحانی بستگی داشت که شاید فکر و دید آنهاست که می‌تواند عیار یک آگهی یا کمپین تبلیغاتی را ارتقا بخشد.

امراله فرهادی گرافیست پیشکسوت، برای اجرای این بخش از برنامه پیشقدم شد و به رسم همیشگی‌اش، اول از اساتید و دوستان پیشکسوت خود نام برد و جای استاد کاتوزیان را خالی کرد و درباره «جایزه چهار طراح برتر» سخن گفت.

فرهادی اظهار داشت: ایده اولیه تشویق آگهی‌های زیبای روزنامه‌ها از حدود سه سال قبل در مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری شکل گرفت و در جمع‌بندی نهایی ۶۷ روزنامه کشور که به طور مرتب منتشر می‌شوند و دارای آگهی به قدر کفایت است انتخاب شده و دبیرخانه‌ای برای مانیتور آگهی‌های آنها راه‌اندازی شد. در نتیجه برای پائیز سال ۹۳، بر اساس ۱۲ شاخصی که در نظر گرفته شد، تعداد ۳۶۶ آگهی از مجموع آگهی‌های چاپ شده در این ۶۷ روزنامه انتخاب و به بخش داوری تحویل شد.

امراله فرهادی افزود: داوران در مرحله اول ۱۷۸ آگهی قابل رقابت با بقیه را انتخاب کردند و در دو جلسه نیز که با حضور استاد کامران کاتوزیان، ابراهیم حقیقی و دکتر یونس شکرخواه برگزار شد، توانستیم از بین این ۱۷۸ آگهی، چهار آگهی را انتخاب کنیم.

وی با بیان نقل قولی از کامران کاتوزیان که می‌گوید «کلافه می‌شوم از این همه آگهی‌های بی‌هویت»، گفت: برای اولین بار است که به تفکر و خلاقیت طراحان در حوزه تبلیغات روزنامه‌ها بها داده می‌شود و انتظار می‌رود آژانس‌ها و سفارش‌دهنده‌ها نیز این نگاه را داشته باشند که آگهی با طراحی و گرافیک خوب می‌تواند موثرتر باشد تا یک آگهی سر هم بندی شده!

به گزارش همشهری آنلاین، جوایز چهار طراح برتر انتخاب شده توسط هیأت داوران توسط دکتر یونس شکرخواه و ابراهیم حقیقی اعطا شد که به ترتیب به کیامرث مراد طراح آگهی دی جی کالا، تهمتن امینیان طراح کمپین‌های بانک ملت، محمد مهدی سپهری‌خواه طراح آگهی تبلیغاتی ایران خودرو و علی خلیلی طرقبه طراح آگهی تبلیغاتی شرکت بوتان رسید.

  • سخنرانی دکتر علی‌اکبر فرهنگی

طبق این گزارش، این مراسم با سخنرانی دکتر علی‌اکبر فرهنگی و دکتر یونس شکرخواه ادامه پیدا کرد و حسن ختام برنامه، تعریف داستان زندگی یک مرد تبلیغات ایران بود که امروز با همان هیبت دیروزش آیند و روندی دارد و مورد احترام همکاران پیشکسوت خود است؛ مرد تبلیغات ایران که البته متعلق به عصر قبلی کارگزاران فعلی تبلیغات می‌شود.

در فهرست برنامه به معرفی یک چهره قدیمی تبلیغات اشاره شده است اما هنوز دو سخنرانی تا معرفی او باقی است؛ یکی سخنرانی دکتر فرهنگی درباره تبلیغات بازرگانی روز دنیا و دیگری سخنرانی دکتر شکرخواه در خصوص آینده تبلیغات دنیا.

دکتر علی‌اکبر فرهنگی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ در دنیا رقمی معادل ۱۷۶ میلیارد دلار صرف تبلیغات شده است، گفت: با ورود به دنیای صنعتی و تولید انبوه، مصرف انبوه نیز جایگاه خاصی پیدا کرد. مصرف انبوه اتفاق نمی‌افتاد مگر از طریق صنعتی که در بازاریابی از آن تحت عنوان تبلیغات (Advertising) نام می‌برند.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در رتبه‌بندی کشورها در سال ۲۰۱۴ از حیث میزان هزینه کردن در امر تبلیغات، از کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، استرالیا، آلمان، انگلیس، برزیل و فرانسه به عنوان ۸ کشور نخست در این حوزه نام برد و خاطرنشان کرد: این کشورها اتفاقا کشورهای اول صنعتی دنیا هستند یعنی هر کجا صنعت و بازرگانی گسترش بیشتری پیدا کرده، صنعت تبلیغات در آنجا رونق بیشتری یافته است.

پدر علم مدیریت رسانه ایران در اعلام نتیجه مطالعه‌ای درباره رتبه‌بندی رسانه‌ها از نظر میزان ایفای نقش در حوزه تبلیغات در سال ۲۰۱۴، گفت: در سال ۲۰۱۴ تلویزیون بیشترین نقش را در تبلیغات ایفا کرده و در وهله بعد به ترتیب اینترنت، موبایل، روزنامه، مجله، قضای آزاد، رادیو و سینما بیشترین تبلیغات را داشته‌اند.

وی میزان درآمد پیش‌بینی شده از درآمد تبلیغات توسط موبایل در سال ۲۰۱۲ را ۶.۴ میلیارد دلار عنوان کرد و در یادآوری سهم مناطق مختلف از درآمد تبلیغات موبایل در این سال، گفت: آسیا و اقیانوسیه با ۴۰.۲ درصد بالاترین رقم را دارد و آمریکای شمالی با ۳۹.۸، اروپای غربی با ۱۶.۹ و آفریقا و خاورمیانه با ۱.۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

دکتر فرهنگی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ کشورهای آسیای جنوب شرقی نسبت به دیگر کشورها دارای بالاترین رشد از نظر رشد صنعت تبلیغات بوده‌اند، اذعان داشت: در منطقه خاورمیانه هنوز تبلیغات به جایگاه شایسته خود نرسیده است، متأسفانه سرانه تبلیغات در ایران پائین و به گفته یک مقام دولتی برابر ۷ دلار است؛ در حالی که سرانه تبلیغات در چین یا آمریکا از ۷۰۰ دلار هم بیشتر می‌شود. این نشان می‌دهد که راه درازی در حوزه تبلیغات پیش رو داریم، با این حال در حرکتی قرار داریم که آینده آن بسیار نویدبخش است؛ شرکت‌های تبلیغاتی باید در عرصه بمانند و روز به روز به کارشان گسترش دهند.

  • سخنرانی دکتر یونس شکرخواه 

دکتر یونس شکرخواه آخرین سخنران این مراسم به پنج گرایش بزرگ حاضر در صحنه تبلیغات جهانی اشاره کرد و گفت:

قرون پانزدهم و شانزدهم با چاپ همراه است و با تبلیغات چاپی، قرن شانزدهم بی‌تردید قرن هفته‌نامه‌های لندنی در عرصه تبلیغات چاپی است. قرن هجدهم قرن رونق تبلیغات و قرون نوزدهم و بیستم به ترتیب با بروز آژانس‌های تبلیغاتی و سپس با طراحی پیام‌های تبلیغاتی در آژانس‌ها، قرون آمریکایی تبلیغات است. آمریکای‌ها کمکاکان این پیشتازی را حفظ کرده و الان هم پیشتاز تبلیغات در عرصه وب هستند.

اولین گرایش عمده که نشان هم می‌دهد در همیشه به همان پاشنه نمی‌چرخد و می‌توان این گرایش را در تبلیغات داخلی کشور هم دید؛ حضور گسترده اگهی‌ها در فضای وب است که آژانس‌ها به طور خاص کل فضای یک وب‌سایت را برای تبلیغات خریداری می‌کنند. به عنوان نمونه «دی جی کالا» اگر به مرحله هزینه کردن در حوزه تبلیغات وبی می‌رسد بخاطر حضور بالایی است که در فضای وب دارد. این شرکت وبی، زمانه را خوب فهم کرده و فرصت‌های خارج از دسترس را در وب در دسترس می‌کند.

سردبیر همشهری آنلاین خطاب به کارگزاران کانون‌های تبلیغاتی تأکید کرد: اگر کنار کار حرفه‌ای خود یک واحد دیجیتال نداشته باشید، به تدریج بازار را از دست خواهید داد. زیر پوست تهران اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است. در حال حاضر مجموعه‌ای از آژانس‌های تبلیغاتی هستند که همه فضاهای تبلیغاتی سایت‌ها را دربست خریداری می‌کنند؛ اتفاقی که در ایران هم افتاده و در دنیا پنج شش سال است که باب شده است.

شکرخواه در تشریح گرایش دوم حاضر در صحنه تبلیغات گفت: در حال حاضر یک مجموعه در جهان در قالب یک گرایش بروز کرده که به آن "این یور فیس" می‌گویند در این گرایش از انیمیشن و موزیک در قوت‌بخشی و برجسته‌سازی تبلیغات در سایت‌ها استفاده می‌شود و آگهی در این ژانر به صورت "پاپ آپ" ظاهر شده و عرض صفحه سایت را در زمان کم طی می‌کند.

گرایش سوم در تبلیغات وبی که به مدد امکانات پنل‌ها ممکن می‌شود، این است که هرگاه خبری متناسب با موضوع آگهی در سایت منتشر شد، آن آگهی همراه خبر نمایش داده شود. در این گرایش تگ‌ها و کلمات کلیدی مدیریت اگهی‌ها را تعقیب می‌کنند

گرایش چهارم مورد اشاره دکتر شکرخواه "یونیکست" بود که در اشاره به آن گفت این‌ گرایش بیشتر بیانگر تبلیغات تلویزیونی وبی استکه بین ده تا سی ثانیه طول می‌کشد و در این نوع از کار دوباره با "پاپ اپ" شدن آگهی از طریق موزیک، تصویر و فیلم سر و کار داریم.

گرایش پنجم به "طرف سوم" یا ترد پارتی اختصاص دارد که در واقع در اختیار قرار دادن فضای رایگان به مردم برای درج آگهی در فضای وب اختصاص دارد و میزبان در این وضعیت خودش آگهی گرفته و آن‌ها را در کنار آگهی‌های مردم  بارائه می‌کند.

  • قصه زندگی یک پیشکسوت

اما در پایان مراسم، هنگامی که تصویر یک «کالسکه اسبی» که بر رویش یک آگهی نصب شده بود، به نمایش درآمد دکتر شکرخواه آنرا دستمایه قرار داد  تا یک مرد تبلیغات ایران را معرفی کند.

وی گفت قهرمان داستان ما بعد از جنگ جهانی دوم  درسال ۱۳۲۶ با دست خالی، اسب خود را از بروجرد به قصد تهران زین کرد.

دکتر شکرخواه توضیح داد که این مرد  پس از سه سال حضور در تهران  شریک یکی از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی وقت شد،   دکتر شکرخواه با ارائه جزئیاتی از زندگی این فرد برای جامعه دست‌اندرکاران تبلیغات؛ وی را به نام خواند و بر روی سن دعوت کرد: عبدالمحمد فزایی

نشست پایان سال کارگزاران کانون‌های تبلیغاتی، امسال هم اولین‌های دیگری داشت؛ اولین تقدیر از طراحان برتر آگهی‌های تبلیغاتی و اولین تقدیر از استاد پیشکسوت تبلیغات در عرصه تصویرسازی؛ کارگزاری نامدار از عصر خود که نشان دوستی محسن میرزایی، یونس شکرخواه و همه برترین‌های تبلیغات بر رخ سرخش نشست.  

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱