سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

‌هزینه سالانه هر بیمار کلیوی ۵۰تا ۶۰میلیون تومان است که بخش زیادی از آن به دولت تحمیل می‌شود «از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بیماری کلیه دارد، این در حالی است که نارسایی مزمن کلیه قابل توقف و پیشگیری است اما به‌اصطلاح مشخص نمی‌کند و این مردم هستند که نشانه‌های خطر را دارند و باید برای درمان اقدام کنند.»

بیماری کلیه

اين مهم‌ترين هشدار رئيس انجمن نفرولوژي ايران در روز جهاني كليه است.روز جهاني كليه آنقدر مهم هست كه براي آن همايشي ملي برگزار شود. دبير اين همايش هم از 50هزار نفر در كشور مي‌گويد كه نارسايي پيشرفته كليه دارند و دياليز خوني و پيوند كليه در كشور مي‌شوند.

مشكل مبتلايان به بيماري‌هاي كليه وقتي حاد‌تر مي‌شود كه مجبور به دياليز شوند و آن وقت پاي هزينه‌هاي بالا هم در ميان است. گتميري در توضيح هزينه‌هاي بيماران دياليزي مي‌گويد: يك دستگاه دياليز به تنهايي 60ميليون تومان قيمت دارد و اين فارغ از ساير مواد و تجهيزاتي است كه بايد در كنار آن وجود داشته باشد.خوشبختانه در ايران همودياليز به‌صورت رايگان صورت مي‌گيرد و پيوند كليه همراه با 3‌ماه بستري پس از آن هم به‌صورت رايگان است و بستري پس از 3‌ماه براساس تعرفه‌ها با 10درصد فرانشيز صورت مي‌گيرد كه خود اين نيز هزينه زيادي به دولت وارد مي‌كند. به گفته او بيماران مزمن كليوي 9برابر افراد ديگر در بيمارستان بستري مي‌شوند چرا كه علاوه بر مشكلات كليوي مشكلات ديگري مانند بيماري‌هاي قلبي را مي‌گيرند بنابراين هزينه‌هاي سلامت را در عرصه‌هاي ديگر نيز بالا مي‌برند. مشكل وقتي پيچيده‌تر مي‌شود كه دكتر محمدتقي نجفي، دبير اجرايي اين سمينار مي‌گويد 90درصد اين بيماران نسبت به بيماري خود بي‌اطلاع هستند.

هرچند پوشش تقريبا قابل‌قبول دولتي باعث مي‌شود هزينه‌هاي پرداختي مردم كاهش يابد اما به هر حال اين هزينه‌ها بر دوش دولت است. آنطور كه مديركل دفتر مديريت بيمارستاني وزارت بهداشت مي‌گويد 5تا 20درصد بودجه سلامت كشورها را بيماري پيشرفته كليه مي‌بلعد و هزينه يك بيمار دياليزي در سال بيش از 50ميليون تومان است. با همه اينها اما باز هم پوششي كه براي خدمات سرپايي انجام مي‌شود كافي نيست و در نتيجه بيماران زير خط فقر مي‌روند.

  • درباره بيماري‌هاي كليه

كارشناسان مي‌گويند نارسايي‌هاي كليه ارتباط مستقيمي با بيماري‌هاي مزمن كليوي دار‌د كه نبايد اين دو را به يك معنا دانست. به گفته آنها بيماري مزمن آسيب كليوي از درجات خفيف تا شديد را شامل مي‌شود و نارسايي كليوي زماني است كه بيماري مزمن به درجاتي از توانايي كليه آسيب زده باشد.

دكتر ابراهيم خادم، معاون آموزش دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران نسبت به بي‌اطلاعي مردم هشدار مي‌دهد و مي‌گويد: تصور عامه بر اين است كه داروهاي گياهي عارضه ندارد اما استفاده از اين گياهان در هر بيماري ازجمله بيماري‌هاي كليوي بدون تجويز پزشك به سلامت آسيب مي‌رساند.

يكي از اين عوامل مرتبط با اين بيماري‌ها، قند خون است.اگر قند از كنترل خارج شود علاوه بر چشم، قلب و بروز سكته‌هاي مغزي عوارضي نيز در كليه ايجاد مي‌كند. فشار‌خون هم از ديگر موارد مهم و تأثير‌گذار در بروز بيماري‌هاي كليوي است. چنانچه جلوي فشار خون را بگيريم در حقيقت از بروز بيماري‌هاي كليوي پيشگيري كرده‌ايم چرا كه عوارض شديدي روي كليه مي‌گذارد.
كارشناسان، مصرف بي‌رويه داروها و مسكن‌ها را هم از مهم‌ترين علل بيماري‌هاي كليوي در افراد مي‌دانند.آنها پيشنهاد مي‌كنند ورزش كنيد، فشار‌خون و قند خون‌تان را مرتب كنترل كنيد، آب سالم بنوشيد، داروهاي مسكن را بي‌رويه مصرف نكنيد و البته دخانيات را هم كنار بگذاريد.

کد خبر 289522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha