سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه موسیقی شمس با دعوت از سماع‌گرانی از قونیه و نوازندگانی از ترکیه و فرانسه روزهای 6 تا 8 شهریور در کاخ سعد آباد کنسرت اجرا می‌کند

گروه موسیقی شمس که زمستان گذشته با همکاری ارکستر بزرگی از اوکراین، اجرایی بحث بر انگیز را درتالار کشور به تماشا گذاشت، با دعوت از  سماع گرانی از قونیه و نوازندگانی از ترکیه و فرانسه کنسرتی متفاوت را در روزهای 6 تا 8 شهریور در کاخ سعد آباد اجرا می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، کیخسرو پورناظری و فرزندش تهمورث سه شنبه 23 مرداد با حضور در خانه موسیقی و نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفتند که کنسرت آنها به مولانا اختصاص دارد که امسال سال وی است و اشاره کردند که این گروه از ابتدای شکل گیری اشعار مختلفی از دیوان کبیر ونیز مثنوی را در کارهای خود مد نظر داشته است.

کیخسرو پورناظری که تجربه‌های وی در گروه نوازی تنبور و استفاده از اشعار مولوی در تصانیف را با آثاری چون مهتاب رو (با صدای شهرام ناظری) به یاد دارند ، درباره ویژگی‌های این کنسرت گفت: ما خود را دنباله رو مولانا و آثار و اندیشه‌هایش می‌دانیم و استفاده از اشعار وی در کارها را بر خود فرض می‌دانیم.

وی ادامه داد که اجرای گروه پورناظری در دوبخش سامان داده شده است. در بخش اول اجرای مشترک با گروه سماع و نوازندگانی از دیگر کشورها و دربخش دوم گروه‌نوازی تنبور داریم.

در ادامه این نشست تهمورث پورناظری که چند سالی است تنظیم قطعات ارکستری این گروه را برعهده دارد به ویژگی‌های جزیی‌تر اجرای گروه شمس اشاره کرد و گفت: دراین گروه آقای فرشاد جمالی به عنوان خواننده حضور دارند و به صورت همخوان هم از خانم نجمه تجدد و ندا خاکی در کار استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی تنبور قطعاتی چون برای تو، صاحبان، آن سومرو و در بخش سنتی قطعاتی و در بخش دوم نیز تصنیف "ساقی" برای ارکستر و آواز ساخته شده و اجرا می شود؛ همچنین قطعه ای برای سه تار، چنگ و ویلونسل براساس رباعیات مولانا و همچنین قطعه "عاشقان" نیز پایان بخش این کنسرت خواهد بود.

این نوازنده تنبور،‌ تار و سه تار درباره نحوه اجرای هنرمندان قونیه‌ای گفت این هنرمندان با اجرای دو سه قطعه روی صحنه به سماع‌گری می‌پردازند.

پورناظری فرزند همچنین از اجرای گروه در کشورهای دیگر خبر داد و گفت که پس از این کنسرت به آمریکا خواهند رفت و در آن کشور اجراهای مختلفی خواهند داشت.

وی همچنین از تصویر برداری کنسرت گروه در کاخ سعد آباد خبر داد و گفت که آقای محمدرضا هنرمند با چند دوربین از کنسرت تصویر برداری می‌کند و درنهایت قرار است این کار به صورت دی‌وی‌دی انتشار عمومی پیدا کند.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که کنسرت گروه شمس قرار بود ابتدا در کاخ نیاوران برگزار شود اما به دلیل آماده نبودن این فضا با تاخیری یک هفته‌ای در کاخ سعد آباد اجرا خواهد شد.

بلیت‌های این کنسرت در قیمت‌های 10 تا 25 هزار تومان در سایت خانه موسیقی و برخی فروشگاه های موسیقی و کتاب عرضه می‌شود.

کد خبر 28941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز