شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

مدیرطرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط‌زیست زاگرس که پنجشنبه گذشته برگزار شد، گفت: اگر برنامه‌ریزی علمی برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس نباشد تا ۵۰سال آینده ۵۰درصد از جنگل‌های زاگرس از بین خواهد رفت.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست (پام)، شيرين ابوالقاسمي افزود: طرح حفاظت از تنوع زيستي زاگرس به‌صورت پايلوت در حدود 400هزار هكتار در 4استان اصفهان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بوير احمد و فارس در حال اجراست. اين درحالي است كه خداكرم جلالي، رئيس سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور به مناسبت هفته منابع طبيعي درباره آخرين وضعيت جنگل‌هاي زاگرسي گفت:كنترل خشكيدگي بلوط‌ها درسال‌جاري در دستور كار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت و عمليات پرورش و بهسازي جنگل‌هاي زاگرسي در 24هزار هكتار به اجرا درآمد. همچنين 700هزار اصله نهال توليد و با مشاركت مردم در 6هزار هكتار كاشته شد. به گفته جلالي كنترل پديده خشكيدگي و احياي اين رويشگاه‌ها براساس يك برنامه 5ساله دنبال مي‌شود.

به گفته ابوالقاسمي، برخي فعاليت‌هاي انساني مانند جاده‌سازي‌، برداشت بي‌رويه از منابع زيرزميني و بريدن درخت‌ها حيات اين منطقه را تهديد مي‌كند. فرونشست يكي از پيامدهاي برداشت بي‌رويه آب است كه اكنون در استان فارس فرونشست‌هايي تا 18متر نيز ديده مي‌شود.

  • كاهش جنگل‌هاي زاگرس به بروز ريزگردها دامن زده است

دكتر مجيد مخدوم، استاد محيط‌زيست دانشگاه تهران نيز در دومين همايش ملي مخاطرات محيط‌زيست زاگرس گفت: ريزگرد هميشه وجود داشته اما در چند سال اخير به‌علت كاهش پهنه جنگلي زاگرس گستردگي و وسعت دربرگيري آن در كشور افزايش يافته است.

وي افزود: مشكل اصلي جنگل‌هاي زاگرس خشكسالي نيست بلكه عملكرد ما انسان‌هاست كه درصد زيادي از آن‌را از بين برده‌ايم. مخدوم اظهار كرد: در گذشته جنگل‌هاي زاگرس در مقابل ريزگردها مانند يك سپر حفاظتي عمل مي‌كرد اما اكنون كه ديگر جنگلي باقي نمانده است، ريزگردها به راحتي وارد شهرها مي‌شوند و تا تهران نيز نفوذ مي‌كنند. به گفته وي، يكي ديگر از دلايل مشكلات كنوني جنگل‌هاي زاگرس، فقر مردم منطقه است زيرا نمي‌توانند انرژي مورد نياز خود را تأمين كنند بنابراين درختان را قطع و از آنها به‌عنوان سوخت استفاده مي‌كنند.

مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در اين كنفرانس گفت: ارتفاع متوسط توده‌هاي جنگلي زاگرس از 12متر به 8متر كاهش يافته است. همچنين چتر تاج پوشش 75درصدي درختان زاگرس به كمتر از 25درصد كاهش يافته است.

محمد درويش افزود: هر هكتار جنگل پهن برگ مي‌تواند سالانه تا 2هزار مترمكعب آب را در خاك نفوذ دهد و از هدر رفت آن جلوگيري كند، در حقيقت سرعت نفوذ آب در خاك جنگلي دست‌كم 40برابر خاك غيرجنگلي است. اين در حالي است كه ميليون‌ها درخت بلوط در طول يك دهه گذشته خشك و باعث تشديد ريزگردها شده است.

هومان خاكپور فعال محيط‌زيست هم دراين كنفرانس با بيان اينكه قاچاق چوب در منطقه زاگرس بيداد مي‌كند، گفت: برخي دلالان مقداري چوب را به مبلغ 100هزار تومان از اهالي خريداري مي‌كنند و همان مقدار را به قيمت حدود 800هزار تومان در برخي شهرها مانند اصفهان مي‌فروشند. اين فعال محيط‌زيست خاطرنشان كرد:علاوه بر خشك شدن بلوط‌ها، بيش از 60هزار هكتار از گون‌زارهاي چهارمحال و بختياري هم خشك شده است.

  • جنگل‌هاي زاگرسي 42 درصد آب كشور را تأمين مي‌كند

جنگل‌هاي زاگرسي كه وسعت آن حدود 6ميليون هكتار برآورد مي‌شود در 11استان كشور و در عرصه‌اي به وسعت 32ميليون هكتار پراكنده است. اين رويشگاه‌ها 400گونه گياهي و جانوري را در خود جاي داده و 42درصد آب كشور را تأمين مي‌كند. با وجود اين، پديده خشكيدگي (زوال) بلوط‌ها در سال 87، دامن 100هزار هكتار از جنگل‌هاي زاگرسي در استان ايلام را گرفت و تا سال 92، علاوه برايلام جنگل‌هاي زاگرسي 5استان ديگر(كرمانشاه، لرستان، چهارمحال وبختياري، فارس، كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان) نيز مبتلا به خشكيدگي شد. براساس آخرين آمار تا‌كنون يك ميليون و 31هزار و 220 هكتار از رويشگاه‌هاي زاگرسي مبتلا به خشكيدگي شده‌اند.

کد خبر 289153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha