مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

سال‌ها بود شهر چنارها و انارها، نه رنگ و بویی داشت از گذشته‌اش و نه نشانی داشت از اقلیم کوهپایه‌ای. رشد آهن و سیمان در این شهر، سال‌ها از رشد درخت سبقت گرفته بود و سر باز ایستادن نداشت.

باغ پرندگان

تهران اما بايد تغيير مي‌كرد. بايد اين شهر دود و خاكستر به شهر زيست‌پذيرتري تبديل مي‌شد؛ شهري كه روزگاري به چنارهايش شهره بود، بايد دوباره جان مي‌گرفت. از اين‌رو نخستين گام‌ها در سال‌ 85 برداشته شد و در عرض كمتر از 9سال خيلي زود توانست تغيير چهره‌ دهد و به شهر دوست‌داشتني‌تري تبديل شود. هر روز بوستاني تازه، هر روز درختاني بيشتر.

سرانه فضاي سبز تهران در سال 84رقمي كمتر از 8.5متر را نشان مي‌دهد. در حال حاضر اين رقم به بيش از 15.5متر رسيده است و مديريت شهري تهران با ترغيب شهروندان به درختكاري و افزايش بوستان‌هاي شهر تلاش دارد تا سرانه فضاي سبز شهري را به 18متر برساند. رشد تهران در توسعه سرانه فضاي سبز شهري در طول سال‌هاي گذشته بيش از 82درصد است.

در واقع در طول 9سال گذشته به‌طور متوسط هر سال رشدي تقريبا 10درصدي داشته است. اين اتفاقات بيانگر گام جدي تهران براي دستيابي به اهداف ترسيم‌ شده مديران در سال 1404است. تهران قرار است در اين سال در زمره 50شهر برتر جهان به لحاظ شاخص‌هاي كيفيت زندگي قرار گيرد و زندگي در آن رنگ و بويي تازه يابد.

  • ديدگاه زيستمندانه در شهر

درست از نخستين سال‌هايي كه شهردار فعلي سكان اداره پايتخت را در دست گرفت يكي از رسالت‌هاي مديريت شهري را توسعه دادن و توجه كردن به پيوند مردم با طبيعت دانست. به همين دليل محمدباقر قاليباف از توجه نكردن به توسعه فضاي سبز و زيستي شهر همواره گله كرده و در اين راستا قدم برداشته است. به گفته وي «مسكن در تهران نقش كالا را گرفته و در حوزه اقتصادي بايد به اين بحث نيز توجه داشته باشيم. از اين‌رو با اين شرايط سخت سياستگذاري در حوزه‌هاي زيست شهري و مشكلاتي كه در زمينه جغرافيا، اقليم و توپوگرافي كه در شهر و استان تهران وجود دارد، روبه‌رو هستيم.

به‌عبارتي با اين جمعيتي كه در اين دشت متمركز هستند، داشتن سرانه حدود 15هزار هكتار پارك و فضاي سبز و داشتن حدود 38هزار هكتار كمربند سبز در اطراف شهر تهران كار آساني نيست. اين در حالي است كه شهرداري تهران به‌دنبال توسعه كمربند سبز اطراف تهران است و بايد كمربند سبز را به حدود 50هزار هكتار برسانيم تا بتوانيم اين كمربند سبز را چه در جنوب شهر و چه در ارتفاعات البرز تكميل كنيم.»

به اعتقاد وي مديريت شهري بايد بتواند، 15هزار هكتار فضاي سبز فعلي را در آينده به 18هزار هكتار برساند و سرانه فضاي سبز را در شهر بالا ببرد. نكته ديگري كه شهردار تهران بر آن صحه مي‌گذارد اين است كه توزيع پارك‌ها را در سطح مناطق شهر تهران عادلانه كند. در سال‌جاري مديريت شهري به‌منظور توسعه فضاي سبز شهري و دستيابي به سرانه فضاي سبز بيشتر، اقدام به كاشت 5ميليون نهال در سطح شهر كرده است. سال گذشته نيز مديريت شهري بيش از 2ميليون نهال در سطح شهر تهران غرس كرد.

  • جنگل‌كاري در حاشيه تهران

در سال 1384كميسيون زيربنايي هيأت دولت طرحي را به تصويب رساند كه در آن مقرر شد پايتخت داراي 50هزار هكتار كمربند سبز شود. طرحي كه از سال 65مطرح شده بود و عمليات اجرايي آن نيز از سال 69در اطراف تهران به اجرا گذاشته شد. اگرچه در طول 15سال اجراي اين طرح تا سال 84تنها 20هزار هكتار به اجرا درآمد، اما از سال 84اين روند رشد بيشتري يافت. تاكنون و در عرض تقريبا 9سال اين طرح پيشرفتي بيش از 74درصدي داشته است. تاكنون حدود 38هزار هكتار جنگل‌كاري در قالب كمربند سبز به اجرا درآمده است. در سال‌جاري نيز هزار و 350هكتار از اراضي اطراف تهران در قالب طرح كمربند سبز درختكاري خواهد شد. در واقع در طول 9سال گذشته به اندازه 15سال آغازين اجراي اين طرح درختكاري در اطراف تهران انجام شده است.

  • باغ‌ها و روددره‌ها

براي توسعه فضاي سبز پايتخت بسياري از مناطق شهري كه چندان مورد توجه نبود به عرصه‌هاي بوستاني و باغي تبديل شد. مديريت شهري تهران با تملك 61باغ قديمي در مناطق مختلف تهران و توسعه درختكاري و اختصاص آن به فضاي سبز و فراغتي موجب گسترش فضاهاي تفريحي و سبز شده است. در كنار آن توجه جدي مديريت شهري به ساماندهي روددره‌هاي پايتخت، در واقع نفس تازه‌اي به رگ‌هاي پير و فرتوت اين شهر دميده است.

7روددره پايتخت در طول سال‌هاي گذشته به عرصه‌هاي فضاي سبز و بوستاني پايتخت تبديل شده‌اند. 159هكتار از اراضي شهري كه تا پيش از آن مراكز آسيب‌رسان و كانون جرم‌خيزي شهري بودند به تنفسگاه شهر تبديل شدند و 80هكتار شامل 2روددره كن و اوين دركه نيز در سال‌جاري به اين مساحت اضافه شدند. همه اينها بيانگر خيز بلند شهر براي تبديل به عرصه‌اي زيست‌پذيرتر بوده است. در حال حاضر نيز كل فضاي سبز تهران با احتساب فضاي سبز درون‌شهري و برون شهري به بيش از 41هزار هكتار مي‌رسد.

کد خبر 289142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha