چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان داروسازی در سم عنکبوت هفت ترکیب را شناسایی کردند که مانع از انتقال سیگنال درد به مغز می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان پس از بررسی شمار زیادی از ترکیبات شیمیایی موجود در سم این حشره می‌گویند: این احتمال وجود دارد که در آینده بتوان از این یافته برای تولید گروه جدیدی از مسکن‌های درد بهره گرفت و به همین دلیل متخصصان روی 206 گونه عنکبوت متمرکز شده و به دنبال مولکول‌هایی در سم این حشره هستند که بتواند فعالیت اعصاب را به خصوص از طریق مجرای Nav1.7 متوقف سازند.

کارشناسان سلامت تخمین زده‌اند از هر پنج نفر یک تن در جهان از دردهای مزمن رنج می‌برد و درمان‌های موجود برای تسکین درد اغلب برای طولانی مدت مناسب نیستند.

زمانی که عصب ناحیه آسیب‌دیده بدن، سیگنالی را از طریق مجرای درد به مغز می‌فرستد بدن درد را احساس می‌کند و این مسیری است که متخصصان از طریق آن به دنبال تولید داروهای مسکن جدید هستند.

«گلن کینگ» از دانشگاه کوئینزلند استرالیا که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: یکی از ترکیب‌هایی که بیشتر مورد توجه است قابلیت مسدود کردن مجراهای Nav1.7 را دارد.

کینگ افزود: در مطالعات پیشین مشخص شده بود افرادی که به دلیل جهش ژنتیکی فاقد مجرای Nav1.7 هستند، درد را احساس نمی‌کنند. بنابراین مسدود ساختن این مجرا می‌تواند در کاهش میزان درد در افرادی که این مجرا به طور طبیعی در آنان وجود دارد، موثر باشد.

بخشی از تحقیق انجام شده برای تولید داروهای جدید مسکن بر 45 هزار گونه عنکبوت متمرکز بوده که بسیاری از آن‌ها طعمه خود را با زهری تلف می‌کردند که حاوی صدها و حتی هزاران مولکول پروتئینی بود و برخی از این پروتئین‌ها فعالیت عصبی را متوقف می‌ساختند.

به گزارش رویترز، این متخصصان سیستمی را طراحی کردند که با کمک آن می‌توانند به سرعت ترکیب‌های زهر عنکبوت را شناسایی کنند. آنان زهر 206 گونه عنکبوت را بررسی کرده و متوجه شدند 40 درصد آن‌ها حاوی حداقل یک ترکیب است که مجرای Nav1.7 را مسدود می‌کند.

کد خبر 289014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha