همشهری آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی برخی جزئیات طرح مسکن اقشار درآمد را تشریح کرد و گفت: این طرح با نام «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» برای ساخت سالانه ۱۲۵ هزار واحد مسکونی طراحی و تدوین شده که قرار است در طول ۶ سال به اجرا دربیاید.

حامد مظاهریان

حامد مظاهریان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص جزئیات طرح مسکن اجتماعی و اقشار کم‌درآمد، گفت: این طرح با نام «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» برای ساخت سالانه ۱۲۵ هزار واحد مسکونی طراحی و تدوین شده که قرار است در طول ۶ سال به اجرا دربیاید.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرح مجموعا برای ۷۵۰ هزار واحد مسکونی خانوارهای شهری عملیاتی می‌شود، افزود: برنامه مشترک تأمین مسکن با همکاری دو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی انجام می‌شود؛ به این صورت که ساماندهی و تهیه گروه‌های هدف از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و وزارت راه و شهرسازی نیز زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز را تأمین می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تامین منابع مالی این طرح را از محل‌های «یارانه‌های مسکن»، «مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات»، «منابع داخلی وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «تسهیلات بانکی»، «آورده متقاضیان» و «خیران مسکن‌ساز» ذکر کرد.

طرح مسکن اجتماعی با نام «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» که با تفاهم وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته‌های گذشته نهایی شد، یکشنبه ۱۰ اسفند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در شورای عالی رفاه به تصویب رسید. در این طرح که ویژه اقشار کم‌درآمد و دهک‌های اول و دوم جامعه تدوین شده، روش‌های مختلفی برای تأمین مسکن این خانوارها پیش‌بینی شده است که به مرور و در طول ۶ سال اجرایی می‌شوند.

مظاهریان در مصاحبه با شبکه خبر نيز ضمن تشریح جزئیات طرح تامین مسکن اقشار کم درآمد با عنوان «مسکن اجتماعی» گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس ماموریت خود رسیدگی به محرومین را در سرلوحه خود قرار داده است؛ وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز کمک خواهند کرد تا به هدف عالی انقلاب اسلامی در کشور جامه عمل بپوشانیم.

وی گفت: طرح تامین مسکن اقشار کم درآمد علاوه بر اینکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز در بر می‌گیرد که شناسایی این گروه‌ها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره معیار شناسایی افراد کم‌درآمد گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تجربه بیش از ۳۰ سال یکی از سازمان‌های بسیار موفق در زمینه خانه‌دار کردن محرومین است که ساز و کار شناسایی را کاملا در نظر گرفته و بر اساس تفاهم‌نامه مسئولیت‌های مشخصی را برعهده گرفته و کاملا برای این امر تجهیز شده است.

وی ادامه داد: گروه اول متقاضیان این طرح گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند اما بخش دیگری از جامعه هدف این طرح شامل اقشار میانی جامعه می‌شود؛ در این بخش تامین مسکن کارگرانی که نیازمند حمایت برای خرید مسکن از جمله پرداخت تسهیلات هستند در نظر گرفته شده‌اند؛ همچنین از طریق تامین زمین و با شرط ساخت می‌توان به نیاز گروه‌های شناسایی‌شده پاسخ داد.

مظاهریان درباره روند ثبت نام متقاضیان گفت: قرار نیست اشتباه مسکن مهر در این طرح تکرار شود بنابراین ابتدا اقشار مشمول طرح شناسایی می‌شوند، سپس متناسب با استخراج اطلاعات برای ثبت نام آنها اقدام خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در قالب طرح مسکن اجتماعی از سال آینده طی ۶ سال ۷۵۰ هزار واحد ساخته می‌شود به طوری که سالانه ۱۲۵ هزار واحد ساخته خواهد شد گفت: پروژه ساخت در ایران قدری طولانی خواهد بود و معمولا فرایند ساخت مسکن یک سال و نیم به طول می‌انجامد و ممکن است در سال اول کمتر از ۱۲۵ هزار واحد ساخته شود اما مابه التفات آن باید در سال بعد از آن جبران شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده متناسب با پیشرفت کار با موافقت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ردیف‌های مناسب برای تامین مالی پروژه‌ها اختصاص یابد درباره جانمایی طرح تامین مسکن اقشار کم درآمد گفت: به دلیل نوع اقشاری که هدف طرح هستند قرار است از تمرکز واحدهای مسکونی در قطعات بزرگ جلوگیری شود بنابراین فکر می‌کنیم بخشی از تامین زمین برای ساخت این واحدها در بافت فرسوده و شهرهای جدید و بخش دیگر در زمین‌های شهری انجام شود.

سال ۹۴؛ سال خروج از رکود مسکن

مظاهریان درباره وضعیت مسکن برای سال آینده گفت: به مرور در یک شیب ملایم خروج از رکود قرار گرفته‌ایم؛ از آن‌جایی که در اردیبهشت ماه بیشترین تعداد مبایعه‌نامه‌ها امضا می‌شود به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در مسکن نیز افزایش یابد که در این شرایط تعداد بیشتری مسکن ساخته خواهد شد و افراد بیشتری شاغل می‌شوند؛ با این شرایط امیدواریم سال آینده سال خروج مسکن از رکود باشد و به هیچ وجه جهش قیمتی برای سال آینده پیش بینی نمی‌شود.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده اگر رکود در مسکن طولانی شود شاهد جهش و افزایش قیمت خواهیم بود. اگر رکود ادامه داشته باشد و تمایلی برای ساخت و ساز وجود نداشته باشد عرضه مسکن کاهش و تقاضا افزایش می‌یابد و در این شرایط شاهد جهش قیمتی هستیم اما اگر همین شیب ملایم برای سرمایه گذاری ادامه داشته باشد می‌توانیم رشدی پایدار را شاهد باشیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: بازار مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی قرار دارد. دولت وظیفه نظارت و برنامه‌ریزی دارد که در همین راستا و به منظور خروج از رکود باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری را صادر کنیم؛ رفتارهای بخش مسکن به گونه‌ای است که در زمان رکود کمتر ساخت و ساز انجام می‌شود اما با افزایش قیمت سرمایه‌ها سرریز می‌شوند بنابراین دولت در دوران رکود با اختصاص ۳۰۰ هزار وام بافت فرسوده و ۲۰۰ هزار وام روستایی در سال و اکنون ساخت مسکن اجتماعی در جهت افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز حمایت می‌کند. به همین پیش‌بینی می شود زمانی که واحدها ساخته می‌شوند پاسخگوی نیاز باشند.

جزئيات مشروح مسكن اجتماعي را اينجا بخوانيد.

کد خبر 288981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha