بررسی‌های ژئوفیزیک در دهانه غلامان در سیستان که آثاری از دوره هخامنشی تا دوره اسلامی را در خود جای داده است به کشف ۲۳ساختار جدید جدای از ساختارهایی که هیأت باستان‌شناسی ایتالیا کشف کرده بود، منجرشد.

بررسی‌های ژئوفیزیک در دهانه غلامان در سیستان

پژوهشگاه ميراث فرهنگي با اعلام اين خبر به نقشه شهر دهانه غلامان اشاره كرده است كه تأثير معماري پارسي در آن غيرقابل انكار است.كورش محمدخاني در نشست دوم روز سوم گردهمايي سالانه باستان‌شناسي ايران به بيان فعاليت‌هاي انجام گرفته در بررسي‌هاي ژئوفيزيك در دهانه غلامان، شهر سوخته و بم پرداخت.

محمدخاني با اشاره به موقعيت دهانه غلامان در جنوب شرق زابل گفت: دهانه غلامان براي نخستين‌بار توسط هيأت ايتاليايي به سرپرستي شراتو در سال 59مورد كاوش قرار گرفت كه اين گروه 28ساختمان را دراين محوطه شناسايي كرد. محمدخاني با اشاره به اينكه شهر دهانه غلامان با وسعت 100هكتار محوطه مناسبي براي كاوش به روش‌هاي جديد است به تشريح اهداف اين طرح پرداخت.

وي افزود: مشخص شدن اينكه اين محوطه شهر بوده است با يافتن يك نماي كلي از شهر و اينكه آيا دهانه غلامان از نمونه‌هاي ديگر شهرهاي هخامنشي پيروي مي‌كند يا نقشه منطقه‌اي دارد و به‌دست آوردن ساختارهاي جديد از اين محوطه از اهداف اصلي اين مطالعه بوده است.محمدخاني تأكيد كرد: در بررسي‌هاي ژئوفيزيكي قسمت جنوبي محوطه به تعدادي ديوار قطور و ساختاري شبيه معماري هخامنشي دست يافتيم كه شامل تالار مركزي بود و 4اتاق داشت.

به گفته او، در هسته مركزي و شمال نيز بين ساختارهاي كشف‌شده و ساختارهايي كه هنوز زير خاك مانده‌اند بررسي ژئوفيزيك انجام شد و به كشف‌هاي جديد رسيد. آنطور كه كورش محمدخاني گفته است، 23ساختار جديد به غيراز ساختار‌هايي كه هيأت ايتاليايي كشف كرده بود در بررسي‌ها آشكار شد كه نقشه منطقه‌اي از شهر بود و تأثير معماري پارسي در آن غيرقابل انكار است.
در بررسي‌هاي جديد باستان‌شناسي و با استفاده از ژئوفيزيك در شهر سوخته نيز باستان‌شناس‌ها 2منطقه شامل منطقه‌اي در قسمت غربي ساختمان مسكوني شرقي و ديگري بخش مركزي شهر سوخته را بررسي كرده‌اند و ساختارهاي جديد معماري به‌دست آورده‌اند.

کد خبر 288895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha